فرصت ۶ ماهه به روسها برای ارایه نقشه راه آهن

محیط زیست مسیر راه اهن رشت – آستارا در بلاتکلیفی

0 171

معاون وزیر راه و شهرسازی از فرصت ۶ ماهه به روس‌ها برای ارائه نقشه راه‌آهن رشت – آستارا خبر داد. این درحالیست که حل موانع محیط زیستی این مسیر همچنان در ابهام و بلاتکلیفی قرار دارد.

«خیرالله خادمی» مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به انعقاد قرارداد اولیه راه‌آهن رشت- آستارا با روس‌ها، از فرصت مطالعاتی ۶ ماهه به روسها برای برآورد ریالی اجرای پروژه ‌به ایران خبر داد.

خط ریلی رشت- آستارا با طول ۱۶۴ کیلیومتر یکی از مهمترین پروژ‌های ریلی کشور است که دو کشور ایران و روسیه در اردیبهشت سال جاری برای ساخت آن به توافق رسیدند و قرار شد این خط آهن در مدت ۳ سال و با سرمایه گذاری ۱.۶ میلیارد یورویی روسها احداث شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشوردر حالی به مهلت ۶ ماهه روسها اشاره کرده که این مسیر ریلی همچنان با معارضات محیطزیستی مواجه است.

تخریب بیش از ۶ میلیون مترمربع از بهترین اراضی کشاورزی و باغات شمال کشور و قطع و تخریب در حدود ۱۰۰ هزار درخت در مسیر پروژه و جدا کردن زمین‌های کشاورزی با احداث دیواره‌های بلند خاکریزی و تخریب محیط زیست و تالابهای موجود در مسیر از جمله این موارد است که پیشتر از سوی «سمیه رفیعی»، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مخالفت با اجرای این پروژه ریلی اعلام شد و واکنشهای مختلفی به همراه داشت.

در نهایت سازمان محیط زیست کشور در واکنش به مخالفتهای فعالان محیطزیست اعلام کرد: با اجرای کلی پروژه راه آهن رشت-آستارا با شرط اجرای تونل با کمترین تخریب جنگل و حفظ حریم تالاب و در جنگل گیسوم  موافقت کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.