واگذاری ۵۰ منطقه در قالب طرح هادی

مناطق حفاظت شده محیط زیست در معرض تهدید؛

0 164

سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۵۰ منطقه تحت مدیریت سازمان محیط زیست برای واگذاری جهت ساخت مسکن ملی جوانان در جلسه شورای عالی محیط زیست مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به نقل از رکنا «علیرضا نجیمی» سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: جلسه آتی شورای عالی محیط زیست در اواخر شهریور یا مهر ماه دستور کارهای متعددی دارد که یکی از آنها در مورد بازنگری مناطق تحت مدیریت سازمان است و در آن طرح هادی روستایی ۵۰ منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد و طی آن یک سطحی از روستاها برای اختصاص زمین به منظور ساخت مسکن ملی جوانان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اختصاص اراضی ملی و حفاظت شده محیط زیست به ساخت وساز مسکن در حالیست که این مناطق، زیستگاه حیات وحش و گونه‌های مختلف جانوری بوده و در معرض تهدیدات متعددی همچون آلودگی خاک، آب و هوا، تخریب زیستگاه‌های اصلی، افزایش بی رویه سلاح‌های شکاری و جاده سازی و ویلا سازی قرار دارند.

گیلان با اکوسیستم‌های متنوع بسیاری از نظر دریایی، تالابی، رودخانه ای، جنگلی، کوهستانی و مرتعی، دارای ۱۵ منطقه ۴ گانه محیط زیستی است که با وجود مساحت کم، یکی از متنوعترین گونه‌های جانوری و گیاهی را در خود جای داده است.

این استان گونه‌های جانوری همچون بزرگترین گیاهخوار (مرال)، گوشتخوار (خرس قهوه ای) و بزرگترین گربه سانان (پلنگ) کشور را در خود جای داده است. وجود تنها پستاندار گوشتخوار آب‌های داخلی کشور (شنگ) و تنها پستاندار دریای کاسپین (فک خزری) از دیگر ویژگی‌های مهم محیط زیست گیلان است.

آیا مناطق حفاظت شده گیلان نیز در فهرست ساخت وساز مسکن دولت قرار دارند؟

واگذاری از حیث قانونی ممنوع است

«عباس حسن‌پور» رییس اداره حفاظت و مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در پاسخ به سوال مرور اظهار کرد: هنوز این موضوع به ما ابلاغ نشده است. در عین حال که هر گونه دخل و تصرف و واگذاری در مناطق چهار گانه حفاظت شده محیط زیست گیلان از حیث قانونی ممنوع است.

حسن‌پور با تأکید به اینکه در مناطق چهارگانه محیط زیستی استان به هیچ عنوان امکان واگذاری اراضی وجود ندارد تأکید کرد: اجرای هرگونه طرحی دراین مناطق باید با تأیید شورای عالی محیط زیست و با توجه به نیاز به اصلاح و بازنگری در قالب طرح هادی روستایی باشد.

رییس اداره حفاظت و مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق گیلان با بیان اینکه ۱۵ منطقه حفاظت شده در اراضی تالابی، جلگه‌ای جنگلی وکوهستانی گیلان وجود دارد تأکید کرد: بیشترین این مناطق در شهرستانهای رودسر، شفت، فومن و تالش واقع شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مناطق حفاظت شده گیلان شاید از حیث حیات وحش غنی نباشند و ارزش زیستگاهی کمی داشته باشند تصریح کرد: حتی مناطق فاقد ارزش زیستگاهی هم باید در قالب طرح هادی منفک شوند تا امکان صدور مجوزهای دیگر برای آنها فراهم شود.

لازم به ذکر است؛ ۳۰۹ منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور در قالب ۴ طبقه در ۳۲ پارک ملی، ۴۰ اثر طبیعی، ۵۴ پناهگاه حیات وحش و ۱۸۳ منطقه تحت حفاظت قرار دارند. این مناطق حدود ۱۹ میلیون هکتار ( ۱۱.۵ درصد) از مساحت کشور را دربر می‌گیرند.

پناهگاه حیات وحش (تالاب) سِلکِه در صومعه سرا، مناطق حفاظت شده (تالاب) سرخانکل و سیاه کِشیم در بندر انزلی، مناطق حفاظت شده آلالان، ناواسالم و لیسار در تالش، مناطق حفاظت شده تالاب استیل و لوندویل در آستارا و منطقه حفاظت شده (تالاب بین المللی) امیرکلایه در لاهیجان، منطقه حفاظت شده سیاهرود رودبار، منطقه حفاظت شده سرولات و جواهردشت در رودسر و منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیامزگی در شهرستان‌های فومن، شفت و بخش کوچکی از رودبار جزو مناطق حفاظت شده گیلان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.