مذاکره برای استحصال گاز از لندفیل سراوان

مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری رشت خبر داد:

0 145

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت از مذاکره برای سرمایه گذاری در حوزه پسماند، زیست توده و بیوگاز در مرکز دفن لندفیل سراوان خبر داد و گفت: با ورود سرمایه گذار، استحصال گاز از مرکز لندفیل سراوان امکان پذیر می‌شود.

«علی مقصودی» با اشاره به جلسه مشترک با حضور «رحیم شوقی» شهردار رشت، معاونت فنی و پشتیبانی ساتبا، مدیرکل زیست توده ساتبا و سازمان انرژی‌های نو وتجدید پذیر در تهران از استحصال گاز در مرکز لندفیل سراوان در آینده نزدیک به مرور خبر داد.

 مقصودی با بیان اینکه مشابه چنین پروژه‌ای در مرکز دفن مشهد در حال اجرا است به آمادگی سرمایه گذار برای ورود به این بخش در سراوان رشت اشاره کرد و افزود: برای اجرای پروژه برداشت گاز از سراوان نیاز به پیگیری شهردار رشت بود که به این منظور امروز جلسه‌ای در مرکز انرژی‌های نو و تجدید پذیر برگزار شد.

 مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت با اشاره به اثرات مخرب گاز متان برای محیط زیست رشت تأکید کرد: در حال حاضر این گاز در مرکز دفن سراوان وجود دارد که با دفن آن بالقوه می‌تواند به بمب تبدیل شود. در نهایت با برنامه ریزیهای انجام شده مقرر شد با همکاری سازمان انرژی‌های نو این گاز برداشت شود. بخشی از این گاز توسط این سازمان خرید تضمینی و بخش دیگر به صنایع پرمصرف برق در راستای تامین سوخت از انرژی های تجدید پذیر فروخته خواهد شد.

 مقصودی تأکید کرد: با توجیه اقتصادی این نیروگاه برای سرمایه گذار، این پروژه می تواند در عرض ۶ الی ۹ ماه به بهره برداری برسد. چرا که زیر ساختهای اصلی اجرای پروژه با احداث ۲۵ حلقه چاه استحصال گاز از سوی شهرداری در سراوان ایجاد شده است.

 وی تأکید کرد: به واسطه مواد آلی و اجرای زیرساختهایی که در سراوان وجود دارد، این مکان ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری است و در حال حاضر نیز برای پروژه سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده است.

مقصودی با اشاره به صرف هزینه ۱۰۶ میلیاردی شهرداری رشت برای ایجاد زیر ساختها در سراوان از نیاز به سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیاردی بخش خصوصی برای استهسال گاز خبر داد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت همچنین به برگزاری جلسه پیگیری موضوع زباله سوز در سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور اشاره کرد و افزود: طی این جلسه که با حضور مدیرکل دفتر خدمات شهری و محیطزیست و مدیران شرکت TTS برگزار شد، رفع موانع نصب زباله سوز و شروع کار مورد بررسی قرار گرفت.

وی تأکید کرد: به دلیل اینکه احداث زباله سوز در چند سال گذشته مغفول واقع شد به دنبال رفع سریع مشکلات این پروژه با همکاری شرکت TTS بعنوان شریک شهرداری رشت هستیم.

 این پروژه برای تکمیل و بهره برداری به ۱۸۰۰ میلیارد تومان منابع مالی جدید نیازدارد که در صددیم از طریق تامین منابع مالی غیردولتی در ظرف ۲۷ ماه آن را به بهره بردار‌ی برسانیم.

لازم به ذکر است: به گفته «رحیم شوقی» شهردار رشت، پروژه بهسازی لندفیل سراوان هم‌اینک به پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی رسیده و طبق برنامه زمانبندی رو به اتمام است.

شهردار رشت، ساماندهی زباله‌های دپو شده و کاور محل دفن پس از ایجاد شیب مناسب را از محورهای این پروژه دانست و افزود: هدایت شیرابه‌ها به یک حوضچه، پمپاژ شیرابه‌ها به سمت محل تصفیه خانه، ممانعت از ریزش زباله‌ها با دیواره سازی و ایجاد پشته‌های خاکی و جلوگیری از اختلاط آب باران با شیرابه‌ها از جمله اهداف اجرای پروژه‌ بهسازی لندفیل سراوان محسوب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.