مواد احیا کننده تالاب تیتانیوم است

در نشست علمی تخصصی با موضوع احیای تالاب بین‌المللی انزلی عنوان شد،

0 493

نشست علمی تخصصی با موضوع احیای تالاب بین‌المللی انزلی، دورنما و چالش‌ها درسالن اجتماعات دانشگاه آزاد لاهیجان برگزار شد.

این نشست که در روزهای گذشته قرار بود در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شود و ازسوی مسئولان دانشگاه بر اثر فشارهای بیرونی لغو شده بود ،عصر روز گذشته به میزبانی دانشگاه لاهیجان برگزار شد.

بایوجمی سرطان زا است

در ابتدا «محسن محمدی» استادیار دانشگاه گیلان گفت: مجریان طرح بایوجمی برای ترغیب مردم به اجرای بایوجمی درتالاب انزلی نام نانو را درآن به کار بردند، چرا که این نام علمی و بدیع بوده و موجب اشتیاق مردم به آن می‌شده است.

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه مسئولان قبل از صدور مجوز باید کارهای کارشناسی آن را انجام دهند، افزود: برای انجام هرکاری باید کارهای کارشناسی انجام شده تا آن طرح موفق شود، لذا از مسئولان انتظار داریم برای انجام اقدامات زیست‌محیطی نخست به مطالب علمی و کارشناسی آن توجه کنند.

وی با اشاره به دخالت مؤثر دادستان برای جلوگیری از اجرای طرح بایوجمی گفت: این طرح در حال انجام شدن بود و اگر فشار و دخالت امام‌جمعه و دادستان نبود از اجرای این طرح جلوگیری نمی‌شد.

استادیار دانشگاه گیلان با اذعان به اینکه کارشناسان محیط‌ زیست از گذشته نگران تالاب‌های گیلان بودند، تصریح کرد: از سالهای گذشته تالاب انزلی با کاهش عمق آب مواجه بود و ‌این امر باعث افزایش نگرانی ما در خصوص تالاب انزلی، شده بود.

محمدی با بیان اینکه مواد اولیه استفاده‌ شده در احیای تالاب انزلی تیتانیوم است، افزود: در طرح بایوجمی از ماده اولیه‌ای به نام تیتانیوم به‌صورت نانو استفاده‌ شده که استفاده از نام نانو به علت تازه بودن این علم بوده است تا مردم را برای اجرایی این طرح مشتاق کنند‌.

وی با اشاره به ظرفیت علمی بالای استان گیلان گفت: این شرکت نمی‌تواند ظرفیت علمی گیلان را درنظر بگیرد و وقتی فشار استادان گیلانی در خصوص استفاده از تیتانیوم را مشاهده کرد، گفتند علاوه بر تیتانیوم از کلرید نقره و کودهای شیمیایی هم استفاده کردیم، در حالی‌ که باید از گذشته این اتفاق گفته می‌شد.

استادیار دانشگاه گیلان با بیان اینکه در انجام هر آزمایشی قطعاً خطای آزمایشگاهی وجود دارد، تصریح کرد: شرکت دانش‌بنیان متولی اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی ابتدا طرح خود را در یک استخر ماهی آزمایش کرد و به گفته این شرکت یک منطقه را دیوارچینی کردند که باید دید آیا ارتباط محیط با بیرون قطع‌شده بود یا خیر، زیرا اگر قطع نباشد ممکن است مشکلاتی ایجاد کند زیرا هر آزمایشی خطای آزمایشگاهی دارد.

محمدی با اذعان به اینکه تیتانیوم توانایی تجمع درموجود زنده را دارد، بیان کرد: تیتانیوم توانایی تجمع درموجود زنده ازجمله ماهی را دارد که می‌تواند به‌راحتی در بدن آن تجمع کرده و وارد زنجیره غذایی شود که در این صورت بسیار برای مردم خطرناک است.

وی مهم‌ترین دغدغه مردم گیلان ‌و کارشناسان محیط‌زیست را سرطان‌زا بودن بایوجمی در تالاب انزلی دانست و افزود: دراستان گیلان آمار سرطان بسیار زیاد است و یک دغدغه که وجود دارد ترکیب شدن تیتانیوم و کلر باهم است که باید بررسی شود آیا برای انسان و زیست محیط مشکلی ایجاد می‌کند.

عدم شفاف سازی مجریان بایوجمی

در ادامه نشست «محمد دهدار» کارشناس محیط زیست با بیان اینکه ازبین رفتن تالاب‌های گیلان موجب نابودی استان می‌شود، افزود: گیلان دارای تالاب‌های بسیارزیادی است که هر ساله میزبان حضور پرندگان مهاجراست و این امر باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد زیرا اگر این تالاب‌ها از بین برود استان گیلان نابود می‌شود.

وی با اشاره به تأثیرنوسانات آب دریای خزر در کاهش عمق تالاب انزلی گفت: آب دریای خزرهر چند سال یک‌بار در حال نوسان بوده وعقب نشینی می‌کند و تمام آب تالاب را به سمت خود کشیده و این کار باعث کاهش آب تالاب انزلی می‌شود.

این کارشناس محیط زیست با تأکید بر شناسایی ماهیت ماده‌های شیمیایی استفاده شده در احیای تالاب انزلی بیان کرد: برای استفاده ازمواد شیمیایی درتالاب‌ها باید ماهیت آن مشخص شود اما مجریان طرح بایوجمی بدون اینکه ماهیت مواد شیمیایی استفاده در تالاب مشخص شود این مواد را در تالاب استفاده کرده که خوشبختانه با مخالفت دادستانی ادامه این روند متوقف شد.

دهدار نقش بررسی‌های دانشگاهی دراحیای تالاب انزلی را مؤثر دانست و افزود: برای احیای تالاب انزلی باید بررسی‌ها و‌ مقایسه‌های انجام شود و دانشگاهیان دراین خصوص ورود کنند زیرا دارای ظرفیت علمی بسیار زیادی هستند.

وی با تأکید بر لزوم بررسی طرح‌های دیگردرمسئله احیای تالاب انزلی گفت: هدف از احیای تالاب انزلی افزایش عمق این تالاب است وبرای انجام این کارازمواد شیمیایی استفاده کردند که پیامدهای زیست محیطی دارد بنابراین پیش از اجرای بایوجمی باید طرح‌های دیگری مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه مشاور طرح بایوجمی باید در معرفی مواد شیمیایی به‌صورت شفاف عمل کند، تصریح کرد: مشاور طرح بایوجمی ابتدا ازمواد شیمیایی به نام نانودی اکسید کربن تیتانیوم نام برده و سپس از مواد دیگری به نام دی اکسید کربن و سپس بایوجمی نام برد که این عدم شفاف‌سازی جای بررسی دارد زیرا اگربررسی‌های دقیق توسط یک فرد بی‌طرف انجام شود شاید مواد شیمیایی دیگری نیز درانجام این طرح شناسایی شو‌د‌.

دهدار از عدم استفاده از ماده شیمیایی تیتانیوم دراحیای تالاب‌های کشورخبر داد و افزود: اکثر تالاب‌ها در ایران به‌صورت لایروبی احیا شدند و درهیچ جای کشور وحتی دنیا ازاین ماده شیمیایی برای احیای تالاب استفاده نشده است ومهم‌ترین دلیل آن عدم شناخت تالاب انزلی است.

وی با اذعان به اینکه مواد آلی نقش بسیار زیادی درکاهش عمق تالاب ندارند، بیان کرد: در کاهش عمق تالاب دلایل بسیاری از جمله پیشروی آب دریا نقش داشته ومواد آلی ۱۰ الی ۱۵ درصد نقش دارند به همین دلیل استفاده ازمواد شیمیایی مورد نظر برای کاهش مواد آلی تاثیر چندانی درجلوگیری ازکاهش عمق آب درتالاب انزلی ندارد.

این کارشناس محیط زیست با انتقاد ازتقسیم‌بندی تالاب انزلی برای انجام آزمایش‌های طرح بایوجمی گفت: تالاب انزلی یک پهنه آبی است که تقسیم‌بندی این تالاب به ۶ قسمت و انجام آزمایش‌های طرح بایوجمی، تالاب انزلی را نابود کرده وبا کوچک‌ترین باران این مواد شیمیایی کل تالاب را دربرگرفته وبرای محیط زیست ومردم مضراست

.دهداریکی از خصوصیات تیتانیوم را تجمع دربدن موجودات زنده برشمرد وگفت: تیتانیوم می‌تواند به راحتی دربدن ماهی وموجودات زنده تجمع کرده و‌ وارد زنجیره غذایی شود ودر نتیجه مشکلات بسیاری را برای سلامتی انسان و سایرموجودات زنده به بارمی‌آورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.