نایاب شدن ماسک، دستکش بهداشتی و ژل ضدعفونی در داروخانه‌های رشت

اولین واکنش مردم رشت به شیوع ویروس کرونا،

1 1,436

پس از تایید وزیر بهداشت مبنی بر ابتلای دو فرد به ویروس کرونا در شهر قم و تایید مرگ یک پزشک در اراک در اثر این ویروس، خبرهایی از قرنطینه برخی از بیمارستانهای شهرهای مختلف و وجود برخی بیماران مشکوک به کروناست که البته آزمایشات مخصوص به آن در برخی شهرها از جمله رشت ممکن نیست و باید منتظر جواب آزمایشات از تهران باشند.

صبح امروز پس از آنکه خبرهایی از مشاهدات مردمی مبنی بر فوت ۴ نفر در یکی از بیمارستان‌های رشت در اثر ابتلای به این ویروس گزارش شد به بیمارستان پارس مراجعه کردیم. فضای حاکم بر بیمارستان فضای آرام همیشگی نبود اما اثر پررنگی هم از اضطراب ناشی از  مرگ ۴ نفر به دلیل ابتلا به یک بیماری واگیردار دیده نمی‌شد. پرسنل اورژانس بیمارستان و سایر بخش‌های آن مثل پذیرش، نگهبانی و بخش قلب همه با ماسک تردد می‌کردند و مراجعان بیمارستان هم عمدتا ماسک بر صورت داشتند.

عادی بودن روال کاری بیمارستانها

در این راستا تلاش و سعی بر این شد تا طی صحبت با مسئول یکی از بخش‌های بیمارستان اطلاعات دقیق‌تری کسب کنم. با توجه به اینکه نمی‌شود این سوالات ها را مستقیم از پرسنل بیمارستان بپرسم (چون بر اساس یک دستورالعمل از هرگونه اظهار نظر در این باره منع شده بودند.) پس از گشتی در بیمارستان با مدیر یکی از بخش‌های تخصصی بیمارستان گفت‌و‎‌گو کردم و از او پرسیدم: «آیا با توجه به شیوع بیماری‌های عفونی می‌توانم پدرم را برای عمل قلب در این بیمارستان بستری کنم یا خیر؟». و او در جواب، به صورت روشن مشاهده‌ی ویروس در این بیمارستان را تکذیب یا رد نکرد و فقط گفت: بخش مراقبت‌های عفونی از سایر بخش‌ها جداست و عمل‌هایمان امروز و فردا هم ادامه دارند، اما نمی‌توانم اطمینان بدهم که جای نگرانی وجود دارد یا نه.

از پاسخ او دریافتم که هنوز دستورالعمل مشخصی برای ایزوله کردن بیمارستان یا توقف فعالیت‌های درمانی بیمارستان صادر نشده است و بیمارستان با وجود خطر شیوع بیماری کرونا همچنان به روند عادی فعالیتش ادامه می‌دهد.

فضای عمومی حاکم بر بیمارستان هم به نظر نمی‌رسید کنترل شده باشد یا به عبارتی به نظر نمی‌رسید به تازگی ۴ بیمار مبتلا به یک بیماری شناخته‌شده و واگیردار در آن فوت کرده باشند.

اما واکنش مردم به خبر ورود کرونا به گیلان هم جالب توجه است. اگر امروز فرصت قدم زدن در خیابان‌های رشت را پیدا کردید احتمالا متوجه افزایش تعداد شهروندانی که با ماسک تردد می‌کنند شده‌اید.

نایاب شدن اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها

نتیجه‌ی سرکشی به برخی از داروخانه‌های رشت، چنین است. داروخانه‌ای در خیابان رشتیان، حوالی ۱۲ ظهر پنجشنبه ۱ اسفند: داروخانه پر از شهروندانی است که همه عموما در بخش مربوط به کالاهای بهداشتی ایستاده‌اند و از متصدی داروخانه ماسک، ژل ضدعفونی و دستکش بهداشتی طلب می‌کنند. متصدی داروخانه می‌گوید، با کمبود اقلام بهداشتی روبه‌رو هستیم، از صبح مراجعه برای خرید این اقلام زیاد بوده است و ما هم فعلا در انبار ماسک و سایر لوازم بهداشتی نداریم.

داروخانه‌ای در خیابان بیستون هم میزبان شهروندانی است که برای خرید همین اقلام مراجعه می‌کنند، حوالی ۱۷ غروب، متصدیان همه ماسک بر چهره دارند و بیشترین اقلامی که معامله می‌شوند همان ماسک و ژل بهداشتی است که اشاره شد.

متصدی داروخانه می‌گوید، با کمبود اقلام بهداشتی روبه‌رو هستیم، از صبح مراجعه برای خرید این اقلام زیاد بوده است و ما هم فعلا در انبار ماسک و سایر لوازم بهداشتی نداریم.

برخی از کسانی که در این داروخانه‌ها هستند دچار علائم سرماخوردگی‌اند اما بالا بودن هزینه‌های درمان و شکست خوردن طرح های جامع سلامت آنان را مجبور به درمان خودسرانه مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها کرده است.

«فاسم بدری» شهروندی از رشت هم بیان می‌کند: چندین جا برای دریافت ماسک و ژل رفته‌ایم و نداشتند. ضمن اینکه ماسک معمولی از هزار تومان به ۵ هزار تومان و فیلتردار از دو هزارتومان به ۱۱ هزارتومان رسیده است.

داروخانه‌ای در میدان شهرداری نیز متصدی بخش بهداشتی با کمی کلافگی خطاب به خانمی که طلب ماسک می‌کند، می‌گوید: ماسک نداریم. تمام شد هرچه داشتیم را خریدند. در بخش تحویل داروی این داروخانه هم اتفاقات جالب توجهی می‌افتد. یکی از مراجعان که پسری جوان است برای خریداری داروی آزاد و بدون نسخه به داروخانه آمده‌ و قرص‌‌هایی نظیر سرماخوردگی، آنتی بیوتیک و مسکن (برای درد عضلات) را از متصدی درخواست می‌کند. متصدی داروخانه قرص‌ها را در اختیارش قرار می‌دهد و او می‌رود.

شیوع کرونا ویروس در رشتبرخی از کسانی که در این داروخانه‌ها هستند دچار علائم سرماخوردگی هستند اما بالا بودن هزینه‌های درمان و شکست خوردن طرح های جامع سلامت آنان را مجبور به درمان خودسرانه مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها کرده است.

داروخانه‌هایی از میدان شهرداری تا میدان فرهنگ، حوالی ساعت ۱۸ نیز تقریبا به همه‌شان مراجعه می‌کنم تا ببینم عمده درخواست مردم تهیه چه اقلامی است. مردم در همه‌ داروخانه‌ها تقاضای ماسک، ژل بهداشتی و دستکش دارند. در همه این داروخانه‌ها ماسک‌های فیلتردار موجود نیست و بخش زیادی از آن‌ها هم فقط ماسک‌های ساده تک‌لایه و یک بار مصرف داشتند. به متصدی یکی از داروخانه‌ها می‌گویم: «صبح امروز اعلام شد که در کشور کمبود مواد بهداشتی ازجمله ماسک نداریم.» و او می‌خندد و می‌گوید: متاسفانه ما هر خبری که می‌شنویم را باید برعکس کنیم تا واقعی شود.

در داروخانه‌ای نزدیک چهارراه پورسینا وقتی از متصدی ماسک فیلتردار و ژل ضدعفونی می‌خواهم مردی که در کنارم ایستاده می‌گوید: هیچ جا مواد بهداشتی ندارند، همه داروخانه‌ها هرچی داشتند را فروختند. فعلا هم فقط از این ماسک‌های یک بار مصرف پیدا می‌شود، آنهم به سختی.

«لیلا عمویی» یکی از اولیای مادران مدارس رشت هم به پیام‌های بهداشتی مدرسه‌ی فرزندش اشاره می‌کند که در گروه تلگرامی مدرسه‌اش آمده است که در صورت وجود علائم بیماری کرونا از آوردن فرزند به مدرسه خودداری و مطالب پزشکی مربوط را جدی بگیرند.

خبر آماده باش مسوولان

با این حال خبرهایی از وجود آنفلوآنزای نوع A می‌رسد که منجر به فوت سه نفر در دو بیمارستان رشت شده و هنوز این خبرها تایید شده نیست.

مسوولان بهداشتی گیلان می‌گویند جلسه امروز با محوریت پیشگیری و مراقبت های بهداشتی و انجام دستور العمل های وزرات بهداشت  برای مقابله و پیشگیری از کرونا برگزار شد و الان  اقدامات لازم در حال انجام است.

در این زمینه با توجه به مصاحبه‌ای که امروز با رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان داشته‌ایم، این مقام بهداشتی وجود هر نوع بیماری کرونا در رشت را تکذیب و بیان کرد بهتر است مردم مسایل بهداشتی را رعایت کنند.

سالاری از پاسخ دادن به سوال تایید مرگ چهار نفر در یکی از بیمارستانهای خصوصی رشت خود داری کرد.

در ادامه «سید حسن میری» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پاسخ به مرور، با اشاره به برگزاری جلسه‌ی ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور معاون وزیر بهداشت (دکتر جان بابایی) و روسای کل بیمارستانهای خصوصی و دولتی در رشت گفت: جلسه امروز با محوریت پیشگیری و مراقبت های بهداشتی و انجام دستور العمل های وزرات بهداشت  برای مقابله و پیشگیری از کرونا برگزار شد و الان  اقدامات لازم در حال انجام است.

پیشتر از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان به مرور گفته شده بود در دو بیمارستان رازی رشت و آستارا تخت های ایزوله جهت بستری بیماران احتمالی آماده سازی شده اند.

1 نظر
  1. ارش می گوید

    خاک بر سر شما مسولین
    امروز یه ماسک و الکل خریدم برای بچه ۴۰۰هزارتومان ای کافران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.