تامین دارو، زیر سرم ِ وعده‌ها

آشفتگی بیماران و بی‌توجهی علوم پزشکی گیلان

0 219

همزمان با شیوع آنفولانزا و کمبود داروهای آنتی بیوتیک و سرم در کشور، این اقلام دارویی از هفته های گذشته در داروخانه های گیلان نیز کمیاب شدند. این در حالی است که با توجه به از سر گذراندن شیوع پاندومی کرونا و شیوع آنفولانزا در کشور تمهیدات لازم برای تهیه و تامین داروهای مربوطه انجام نشده است.

روز گذشته، علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران طی گفت‌وگویی با فارس ضمن تایید کمبودهای دارو در کشور بیان کرد: عمدتا در داروهایی که به صورت شربت و برای مصرف کودکانند، کمبود داریم که اصلا هم وارد نشده است و در زمینه شربت سرماخوردگی و شربت دیفن‌هیدرامین کمبود داریم. برای تب بچه‌ها نه شربت استامینوفن و نه بروفن به اندازه کافی پیدا نمی‌شود.

 بر اساس مشاهدات مرور، در حال حاضر سرم تزریقی، داروهای آنتی بیوتیک کودکان، ازجمله سفکسیم، دیفن‌هیدرامین، فارمنتین، بروفن و… برای کودکان جزو اقلام خیلی کمیاب داروخانه‌های گیلان هستند. این وضعیت البته مختص استان نیست و سراسر کشور در چنین حالتی هستند.

بسیاری از شهروندان نیز با توجه به سرمای هوا ناگزیر به استفاده از داروهای جایگزین و یا در پی مراجعه متعدد به داروخانه‌ها هستند.

این درحالیست که طبق اعلام«ایروان مسعودی اصل» بازرس‌کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور، امتناع شرکت‌های دارویی از تولید اقلام دارویی آنتی‌بیوتیک به دنبال حذف ارز ترجیحی و عدم همسان‌سازی قیمت‌های جدید با افزایش ناشی از تغییر نرخ ارز جهت تهیه مواد اولیه و افزایش هزینه‌های مرتبط با تولید محصولات دارویی، دوعامل مهم کمبود این داروها در روزهای اخیر بوده است.

دارو پیدا نیست

محمد قاسمی یکی از شهروندان رشت است که در داروخانه دکتر کیایی رشت به دنبال داروست. این شهروند به مرور بیان می‌کند که این پنجمین داروخانه‌ای است که به دنبال داروی کودک اش که فارمنتین دوز ۶۴۳ است. اما هنوز نتوانسته این شربت پودری را تهیه کند. وی همچنین می‌گوید: همچنین سفکسیم ۲۰۰ می‌خواستم که پیدا نشد و فقط دو جا دوز ۴۰۰ آن را پیدا کرده‌ام.

برخی از رسانه‌ها در روزهای اخیر از شبهاتی در خصوص صادرات سرم به کشور عراق سخن گفته‌اند. موضوعی که مسوولان آن را تکذیب می‌کند. در این رابطه سخنگوی گمرک آخرین وضعیت ترخیص سرم را تشریح کرد

شهروند دیگری که در داروخانه دکتر سیف‌پور حسین‌زاده در سه راه معلم رشت مشغول خرید داروست اعلام می‌کند: یک نوع شربت گیاهی برای گلودرد همسرم می‌خواستم که این دارو را پیدا نکردم و این جا توانسته‌ام مشابه‌اش را پیدا کنم. در ماههای اخیر با وجودی که قیمت دارو تناوبی بالا رفته است اما الان در این شرایط شاهد هستیم که داروهای ساده نظیر استامینوفن پیدا نیست و مشخص نیست مسوولان در حال انجام چه کاری هستند.

تامین دارو، زیر سرم ِ وعده‌ها

 برخی از رسانه‌ها در روزهای اخیر از شبهاتی در خصوص صادرات سرم به کشور عراق سخن گفته‌اند. موضوعی که مسوولان آن را تکذیب می‌کند. در این رابطه سخنگوی گمرک آخرین وضعیت ترخیص سرم را تشریح کرد.

روح‌الله لطیفی با بیان اینکه هفته قبل ۱۴۱.۵ تن سرم به تعداد ۲۴۰ هزار و ۸۴۰ عدد ترخیص شده است، به ایسنا اظهار کرد: علاوه بر آن کارهای مربوط به ترخیص حدود ۴۷ تن و ۲۰۰ کیلوگرم  سرم به تعداد ۸۰ هزار و ۳۸۰ عدد نیز در حال حاضر در گمرک تهران درحال انجام  است.

وی به این سوال که آیا دلیل کمبود سرم در کشور صادرات به کشور عراق بوده است، پاسخ داد: هیچ قلم دارویی به سمت عراق برای اربعین صادر نشده است. بر اساس اعلام مسئولان مرتبط، کشورعراق ملزومات مراسم پرشور اربعین را از کشورهای دیگر تامین کرده است.

در همین رابطه معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از رفع برخی از کمبودهای دارویی در داروخانه های استان در روزهای آینده خبر داد و گفت: شیوع گسترده آنفلوانزا و بیمارهای تنفسی در سطح کشور، مصرف بالای آنتی‌بیوتیک‌ها و سرم را به دنبال داشته است.

نسیبه یوسفیان با تایید کمبود برخی از داروهای آنتی بیوتیک در استان اظهار کرد: با پیگیری‌های مستمر سازمان غذا و دارو، اغلب داروهای مورد نیاز مردم به ویژه داروهای اطفال به زودی در داروخانه‌های استان موجود خواهد شد.

قائم مقام سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی درباره میزان امحای دارو از ابتدای سال به ایلنا گفته است: از ۷۸۲ میلیارد تومان کالای امحا شده دارویی و غذایی، ۲.۵ درصد کالای امحا شده شامل انواع دارو به ارزش حدود ۲۰ میلیارد تومان بوده و ۵۶ صدم درصد به ارزش ۴.۵ میلیارد تومان هم مربوط به لوازم و تجهیزات پزشکی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه شیوع گسترده آنفلوانزا و بیمارهای تنفسی در سطح کشور، مصرف بالای آنتی‌بیوتیک‌ها و سرم را به دنبال داشته است، افزود: در این خصوص با کمبود برخی از اقلام دارویی در سطح داروخانه‌ها مواجه شدیم که با برخی از داروهای مشابه این کمبودها جبران شد.

با این حال، منابع خبری از امحای حجم وسیعی از دارو و سرم در ۷ ماهه سالجاری خبر می‌دهند. قائم مقام سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی درباره میزان امحای دارو از ابتدای سال به ایلنا گفته است: از ۷۸۲ میلیارد تومان کالای امحا شده دارویی و غذایی، ۲.۵ درصد کالای امحا شده شامل انواع دارو به ارزش حدود ۲۰ میلیارد تومان بوده و ۵۶ صدم درصد به ارزش ۴.۵ میلیارد تومان هم مربوط به لوازم و تجهیزات پزشکی است.

چنانچه اواخر سال گذشته حجم وسیعی از سرم‌ها امحا شد در حالی که با کمبود شدید سرم مواجه بودیم و از این رو باید با ساماندهی این داروها و کمک وزارت بهداشت بتوانیم بخشی از کمبود دارو را جبران کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.