خیز زردها به سمت وضعیت قرمز

بستری روزانه 50 تا 60 نفر بیمار مبتلا به کرونا در گیلان

0 502

امیرحسین کریمی – وحیده اسماعیلی/ آمار مبتلایان به کرونا در گیلان بار دیگر روند صعودی به خود گرفته است. این در حالیست که در یک ماه گذشته با کاهش موارد مبتلایان قطعی و میزان بستری در بیمارستانهای گیلان، رفته رفته به تعداد شهرهای زرد و سفید شیوع کرونا در این استان افزوده می‌شد. اما تعطیلی مدارس و شروع تعطیلات خرداد بار دیگر این استان را در فهرست بالای آمار مبتلایان به کرونا در کشور و قرارگیری در لیست شهرهای قرمز داد.

هفته‌ی گذشته بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان  و معاونت بهداشت این دانشگاه همزمان با موج دیگری از بازگشایی مشاغل باقی مانده نسبت به روند رشد موج دوم کرونا در گیلان هشدار داده بودند و شب گذشته نیز رییس شورای اسلامی شهر رشت از بستری روزانه ۳۵ نفر در طی دو روز گذشته در گیلان خبرداد. «اسماعیل حاجی پور» با ابراز تاسف از شیوع مجدد ویروس کرونا در گیلان گفت: آمار مبتلایان به کرونا در رشت و گیلان رو به افزایش است به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵ نفر بیمار مثبت کرونا بستری شده اند که این زنگ خطر است.

گیلان نیز که در روزهای اخیر و به ویژه پس از تعطیلات چند روز گذشته مقصد مسافران زیادی بود، از این خطر در امان نیست و اظهارنظر مسئولان استانی حکایت از روشن شدن چراغ زرد در گیلان دارد.

اگرچه فعالیت‌های مختلف شهرها تقریبا به وضعیت عادی بازگشته‌ است و مصوبه‌های دولتی و رفتار مردم در شهرها نیز حکایت از به حاشیه رفتن کرونا دارد اما شواهد نشان می‌دهد موج دوم کرونا درحال پیشروی از جنوب به غرب و از غرب به شمال کشور است. پس از خوزستان و هرمزگان که در روزهای اخیر با شدت زیادی درگیر کرونا بودند آمار ۲۵ مبتلا در یک روز را تجربه کردند، در چند روز گذشته خبرهایی از افزایش مبتلایان در استان‌های غربی و همچنین سرعت گرفتن چرخه ابتلا در استان‌های شمالی حکایت دارد. گیلان نیز که در روزهای اخیر و به ویژه پس از تعطیلات چند روز گذشته مقصد مسافران زیادی بود، از این خطر در امان نیست و اظهارنظر مسئولان استانی حکایت از روشن شدن چراغ زرد در گیلان دارد.

سه اظهار نظر در سه روز

ارسلان سالاری، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۱۳ خردادماه در گفت‌و‌گوی خبری با شبکه باران اعلام کرد، روند ابتلا به کرونا در استان گیلان نزولی است و تعداد کل بستری شدگان در بیمارستان‌های استان ۲۰۰ نفر است. ارسلان سالاری درحالی از کاهش روند شیوع بیماری در گیلان خبر داد که روز بعد (۱۴ خرداد) آبتین حیدرزاده، معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان از افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: روزانه ۵۰ نفر با علائم کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و اگر وضع به همین منوال پیش برود شاهد موج دوم بیماری کرونا خواهیم بود.

از طرفی تعطیلات متوالی چند وقت اخیر که استان‌های شمالی کشور از جمله گیلان را دوباره مقصد مسافران شهرهای مرکزی کرد، این نگرانی را افزایش داده است. موضوعی که نگرانی علوم پزشکی گیلان را نیز به همراه داشت و پایگاه اطلاع‌رسانی این دانشگاه سه روز پیش درباره آن موضع گرفت.

ارسلان سالاری در جمع خبرنگاران گفت: تجربه ثابت کرده است ویروس کرونا به دما و جغرافیا بی‌توجه است. سالاری در بخش دیگری از صحبت‌هایش (منتشر شده در وبدا در تاریخ ۱۵ خرداد ۹۹) از افزایش تعداد بستری شدگان بیمارستان‌های استان در روزهای اخیر خبر داده و علت این اتفاق را عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرده است.

در همین روز یعنی ۱۵ خردادماه آبتین حیدرزاده مجددا در مصاحبه با ایسنا هشدار داد کرونا در گیلان فعال است و مردم نباید روابط اجتماعی را عادی‌سازی کنند. او مراجعه روزانه ۵۰ نفر به بیمارستان‌های استان را مجددا تایید کرده و گفته است: متاسفانه وقتی از حدود ۶۰۰ نفری که با این افراد در تماس بوده‌اند تست پی سی آر گرفته می‌شود، موارد مثبت ابتلا در میان آن‌ها زیاد است.

رشت، با لباسی سفید در وضعیت زرد

بر اساس آخرین ارزیابی وزارت بهداشت از شهرستان‌های مختلف کشور تا روز ۱۵ خردادماه، رشت همچنان در وضعیت زرد قرار دارد و به ازای هر هزار نفر یک تا سه مبتلا در آن ثبت می‌شود. بر اساس همین ارزیابی شش شهرستان استان گیلان در وضعیت زرد قرار دارند و ده شهرستان باقیمانده همگی سفیدند. اتفاقی که بنا بر تاکید وزارت بهداشت به معنی بی‌خطر بودن آن‌ها نیست.

درحالی که بر اساس این ارزیابی رشت در وضعیت زرد قرار دارد، روز گذشته جلسه‌ای در فرمانداری رشت برگزار شد که بر اساس اظهارات خبرنگاران جلال برشان، رییس شبکه بهداشت شهرستان رشت شیوع موج دوم کرونا را تکذیب کرده و وضعیت رشت را پایدار و سفید عنوان کرده است.

خطرناک‌تر بودن موج دوم کرونا

 حالا دیگر اغلب اصناف در استان گیلان به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز فعالیت گرفته‌اند و همه می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را از سر بگیرند. موضوعی که ارسلان زارع، استاندار گیلان روز گذشته به آن اشاره کرد و گفت: «گشایش‌هایی که طبق تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا انجام می شود، با رعایت کامل دستورالعمل‌های مراقبتی است و نظارت های مداوم بر مراکز ارائه خدمات نیز تشدید و در صورت بروز تخلف، برخوردهای قاطع قانونی اعمال می‌شود.»

او تاکید کرد: اگرچه دستور فعالیت همه اصناف در بخش‌های مختلف اقتصادی و گردشگری صادر شده است، اما باید نظارت‌های مستمر بر فعالیت این صنف‌ها صورت بگیرد تا از تخلفات بهداشتی جلوگیری شود.

به گفته‌ی معاون علوم پزشکی گیلان در حال حاضر روزانه ۵۰ تا ۶۰ مورد بستری در استان داریم و فعلا مرکز آموزشی درمانی رازی رشت جوابگوی بستری این تعداد از مبتلایان است.

در جلسه دیروز شورای شهر رشت نیز در خصوص شیوع دوباره کرونا در استان بحث شد، اسماعیل حاجی‌پور رییس این شورا از بستری شدن ۳۵ نفر در فاصله یک روز ۱۶ تا ۱۷ خردادماه سال جاری خبر داد. حاجی‌پور در ادامه تاکید کرد که موج دوم کرونا بسیار خطرناک‌تر از موج اول است زیرا موج اول آن آسیب‌های بسیاری به استان وارد کرد و اکنون شبکه درمانی استان نیز نمی‌تواند پاسخگوی موج دوم اپیدمی باشد.

بستری ۵۰ تا ۶۰ مورد مبتلا به کرونا

دکتر «حسن میری» معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این رابطه به مرور گفت: افزایش مبتلایان به کرونا درگیلان ممکن است به ده یا دو هفته گذشته و همزمان با دور اول تعطیلات مرتبط باشد که اکنون با پایان دوره کمون آن و انتقال به مردم گیلان در مبتلایان قطعی نمایان شده است.

معاون درمان علوم پزشکی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا باید منتظر موج سوم پیک کرونا در گیلان باشیم گفت: کرونا همواره در گیلان وجود داشت و هیچگاه آمار آن با کاهش نزولی شدید مواجه نشد. موج اول بیماری در اواسط اردیبهشت روند کاهشی به خود گرفت اما دوباره افزایش پیدا کرده است.

باید منتظر ماند و تا دو هفته دیگر نتیجه‌ی این آزاد سازی و حضور افسارگسیخته در سطح عمومی را در بیمارستانها دید. وقتی که کار از کار گذشته است و دیگر تکرار قرنطینه کارساز نخواهد بود.

وی تاکید کرد: به دلیل وجود مراکز خرید در فضای بسته و حضور زیاد مسافرین در روزهای گذشته آنهم بدون ماسک و رعایت بهداشت دراین بازارها،  قطعا باید منتظر افزایش آمار مبتلایان درروزهای آینده باشیم.

میری در خصوص لزوم آماده سازی مراکز درمانی بیشتری در استان برای بستری بیماران مبتلا گفت: در حال حاضر روزانه ۵۰ تا ۶۰ مورد بستری در استان داریم و فعلا مرکز آموزشی درمانی رازی رشت جوابگوی بستری این تعداد از مبتلایان است.

وی در خصوص احتمال قرنطینه مجدد گیلان بیان کرد: فعلا چیزی از ستادملی کرونا به ما اعلام نشده است اما ضروری است مردم موارد بهداشتی را رعایت کنند.

میری در خصوص میزان سهمیه سی تی اسکن دریافتی گیلان از وزارت بهداشت بیان کرد: سهم گیلان سه دستگاه سی تی اسکن بود اما اکنون در حال خرید مابقی تجهیزات و نیز تجهیز بخش های آی سی یو و… هستیم.

گفتنی است طی روزهای گذشته روزانه بالغ بر ۳ هزار بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند. این درحالیست که از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران، آمار مبتلایان تا ۱۳ اردیبهشت به کمترین میزان خود به عدد ۸۰۲ نفر رسیده بود که طی روزهای اخیر این رقم باز به بالای ۳ هزار افزایش یافته است.

بر اساس نمودارهای منتشر شده از سوی کمیته اپیدمی وزارت بهداشت ایران مشخص می شود تعداد مبتلایان در ایران از نیمه اردیبهشت و حدودا همزمان با لغو محدودیت های کرونا و بازگشایی اصناف در ایران روند ابتلا سیر صعودی گرفته است.

باید منتظر ماند و تا دو هفته دیگر نتیجه‌ی این آزاد سازی و حضور افسارگسیخته در سطح عمومی را در بیمارستانها دید. وقتی که کار از کار گذشته است و دیگر تکرار قرنطینه کارساز نخواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.