نبود تولید و فرسودگی معضل کارخانجات گیلان

0 301

رئیس هیات‌ مدیره‌ی کانون کارفرمایان گیلان از به ‌روز نبودن تجهیزات در بسیاری از کارخانجات گیلان خبر داد و گفت: کارخانجات توان مالی خرید تجهیزات نو را ندارند.

«محمد رسول سماکچی» به تسنیم گفت: ماشین‌آلات فرسوده در تولید اخلال ایجاد می‌کنند و امنیت کارگران نیز به خطرمی‌افتد. درحال حاضر ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولیدی بسیاری از واحدها و کارخانجات استان گیلان فرسوده و قدیمی هستند و باید نوسازی و به ‌روز رسانی شوند.

رئیس هیات مدیره‌ی کانون کارفرمایان استان گیلان با اشاره به شعار امسال جهش تولید ، تحقق و عملیاتی کردن این هدف را نیازمند ایجاد زمینه و بسترهای لازم دانست و افزود: کارخانجات تولیدی و صنعتی گیلان، قدمت و پیشینه زیادی در حوزه‌ی صنعت دارند به طوریکه در سال‌های گذشته استان در رده‌ی سوم تا پنجم صنایع کشور قرار داشت اما اکنون از حیث نوین ‌سازی خطوط تولید در رده‌های بسیار پائین‌ هستند.

وی با بیان اینکه گیلان در بخش صنعت نسبت به سایر استانهای کشور با عقب‌ ماندگی مواجه است  گفت: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، گیلان را از ارز دولتی محروم کردند به همین علت کارخانجات استان نتوانستند با ارز دولتی خود را بازسازی کنند. پس از ارزان شدن ارز نیز به علت گران بودن خرید تجهیزات خطوط تولیدی و دراختیار نبودن منابع، مدیران صنایع گیلان نتوانستند ماشین‌آلات نو خریداری کنند. در این بین تنها برخی از کارخانجات بزرگ که سود دهی خوبی هم داشتند موفق به انجام این کار شدند.

سماکچی کاهش کیفیت محصولات و کالاهای تولیدی را از مهم‌ ترین تبعات منفی عدم به ‌روز رسانی ماشین‌آلات عنوان کرد و با بیان اینکه ماشین‌آلات قدیمی برای کارگران دردسرهای ایمنی ایجاد می‌کنند افزود:  این موضوع و چالش بزرگ تنها مختص به گیلان نیست و در سراسر کشور به شکل کم و زیاد با چنین معضلی مواجه هستیم. درحال حاضر صاحبان کارخاتجات اسیر روزمره ‌گی‌ شده‌اند و کارخانجات و واحدهای تولیدی قادر نیستند برای خود یک افق و استراتژی کوتاه و یا بلندمدت طراحی و بر اساس آن حرکت کنند.

وی یکی از دلایل عدم فعالیت، نیمه فعال بودن و تعطیلی کارخانجات گیلان را به غیر از نبود سرمایه در گردش و نداشتن بودجه برای به ‌روزرسانی خطوط تولید نداشتن دستگاه اعلام کرد و گفت: تولید با ماشین‌آلات فرسوده برای کارخانجات و واحدهای صنعتی عایدی چندانی ندارد و حتی اگر تولید هم کنند باید تولیداتشان را با ضرر بفروشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.