هدایت فاضلاب با نصب لوله های بتنی در رودخانه های رشت

عضو شورای شهر رشت پیشنهاد کرد:

0 202

عضو شواری شهر رشت، خواستار احداث چند سد لاستیکی کوچک و نصب لوله های بتنی برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب شهری در رودخانه های زرجوب و گوهررود شد.

«سید حسین رضویان» در جلسه شورای اسلامی شهر رشت که با حضور مدیران ارشد آب و فاضلاب گیلان و شرکت مشاور طوس آب برگزار شد، با تأکید به تلاش برای کاهش آلایندگی رودخانه‌های رشت افزود: گره زدن پروژه احیای دو رودخانه با طرح عظیم اتمام شبکه فاضلاب رشت اگر چنانچه تخصیص اعتبارات به روال حاضر باشد ما را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند و طی یک دهه آینده نیز محقق نخواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه هفده کیلومتر جریان آبی زرجوب و گوهررود رشت از منشا به فاضلاب آلوده هستند اظهار کرد: تا چه زمانی باید دست روی دست بگذاریم تا اعتبارات چند هزار میلیاردی مورد نظر دستگاه‌های اجرایی تخصیص یابد؟ پس هنرمدیریت چه می‌شود؟ آیا نمی‌توانیم راهکارهایی برای کاهش سطح آلودگی هفده کیلومتر جریان آبی در محدوده رشت داشته باشیم؟

رضویان در ادامه پیشنهاد کرد: در دو طرف زرجوب و گوهررود لوله‌های بتنی جانمایی شده و فاضلابی که اکنون به دو رودخانه می‌ریزد درون این لوله‌ها سرازیر شود تا در انتهای مسیر تخلیه شود. ما از حیث چنین امکاناتی با مانع روبرو نیستم زیرا تنها کارخانه فعال تولید لوله بتنی ایران( کارخانه کانال و لوله سازی گیلان) در رشت فعالیت می‌کند.

 عضوشورای شهر اضافه کرد: پس از تخلیه فاضلاب به این لوله ها، با لایروبی، کاشت گیاهان پالاینده و در مقاطع مشخص ریختن قلوه سنگ می‌توانیم شرایطی را برای خود ترمیمی این اکوسیستم مهیا کنیم. در این میان حتی اگر سد عزیزکیان هم در بالا دست احداث نشود امکان ساخت چند سد لاستیکی کوچک در زرجوب و گوهررود و باز و بسته شدن آنها به شکلی هوشمند در فواصل زمانی معین برای تعییین تراز آب در فصول مختلف در این دو رودخانه وجود دارد.

رضویان بیان کرد: ما نیاز به تغییر نگرش در مدیریت داریم و این راهکار از پروژه‌های کوچک زودبازده ایست که می‌تواند وضعیت زرجوب و گوهررود را بهبود بخشیده و از آنها ارزش افزوده برای رشت حاصل کند.

وی خواستار همراهی شرکت آبفا و شهرداری رشت در این خصوص شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.