برای صد مدخل آلاینده چه کردید؟

آغاز عملیات لایروبی رودخانه‌های رشت

0 265

سرپرست شهرداری رشت کشور از اجرای عملیات اجرایی لایروبی دو رودخانه شهر با هدف جلوگیری از خسارات احتمالی سیلاب و آسیب به شهروندان خبر داد.

«مجتبی خدمت‌بین دانا» گفت: در پی صدور اخطاریه‌های مدیریت بحران کشور در مورد وقوع سیلاب در مناطق مختلف کشور، شهرداری رشت عملیات اجرایی لایروبی دو رودخانه شهر را که از وسط شهر رشت و مناطق مسکونی آن عبور می‌کنند، با هدف جلوگیری از خسارات احتمالی سیلاب و آسیب به شهروندان آغاز کرده است.

به گزارش مرور، در حالی سرپرست شهرداری رشت از لایروبی رودخانه‌های این شهر خبر می‌دهد که اساسا لایروبی رودخانه‌های درون شهری تنها معضل این رودخانه‌ها نیست.

ورود آلاینده‌های محیط زیستی از جمله تداوم ورود فاضلاب شهری و بیمارستانی و بوی تعفن آزاردهنده آنها در فصل تابستان برای ساکنین مرکز و حاشیه شهر رشت که در حاشیه مسیر وعبور آب رودخانه‌های زرجوب و گوهررود ساکن هستند از مهمترین معضلات محیط زیستی این رودخانه ها هستند که سالهاست مورد بی توجهی و سوءمدیریت قرار گرفته، بطوریکه تاکنون برنامه ریزی جدی برای جلوگیری از ورود فاضلاب به آنها انجام نشده است. همچنان که بسیاری از بیمارستان‌های شهر رشت برخورداری از تصفیه خانه هستند اما هنوز خروجی فاضلاب هایشان به این رودخانه ها  سرازیر می‌شود.

درهمین رابطه پیشتر«سید حسین رضویان» رییس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت، از وجود صد مدخل آلاینده از جمله پساب‌های صنعتی، بیمارستانی و خانگی و ورود راحت آنها به رودخانه‌های رشت خبر داده بود که برای محیط زیست رشت بسیار بحران زا بوده و کسی برای آن پاسخگو نیست.

 ورود فاضلاب‌های خانگی و بیمارستانی به رودخانه‌های رشت در حالی ادامه دارد که طبق آخرین برآورد شرکت آب منطقه‌ای گیلان، برای جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب استان که ۲ رودخانه رشت از مهم‌ترین پروژه‌های آن محسوب می‌شوند به اعتباری بالغ بر ۲۶ هزار میلیارد تومان نیاز است که به گفته مدیرعامل آبفای استان در سفر رییس جمهور به گیلان تنها ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع اختصاص پیدا کرد و تاکنون بخشی از آن اختصاص یافته و قرار است در ساماندهی و جمع آوری فاضلاب رشت استفاده ‌شود.

در عین حال در تازه‌ترین اظهار نظر استاندار گیلان در خصوص ساماندهی رودخانه‌های رشت، استاندار گیلان با انتقاد از ورود فاضلاب‌های مختلف به رودخانه‌های زرجوب و گوهررود از اختصاص ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تصفیه خانه فاضلاب شهر رشت به منظور جلوگیری از ورود فاضلاب به این رودخانه‌ها خبر داده است. اعتباراتی که پیش ازاین بارها برای ساماندهی رودخانه‌های رشت به این استان سرازیر شد اما اراده‌ای برای برای حل معضل این دو رودخانه وجود نداشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.