وعده های تمام نشدنی یک پروژه ۸ کیلومتری

اعلام نیاز 400 میلیارد تومانی برای تکمیل آزاد راه رشت - قزوین

0 196

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در گیلان گفت: برای تکمیل ساخت ۸ کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت – قزوین به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تامین این اعتبار، این طرح تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

«محمد پردل نژاد» افزود: با بهره برداری از ۸ کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت – قزوین و باز شدن بزرگترین گره ترافیکی گیلان در محدوده رودبار – منجیل که اصلی‌ترین راه ورودی گیلان و جزو کریدور بین المللی شمال – جنوب موسوم به نوستراک است، از معطلی حدود ۴ ساعته مسافران در صف چند کیلومتری خودرو‌ها و دیرتر به مقصد رسیدن آن‌ها در ایام تعطیلات جلوگیری می‌شود.

حدود دو دهه از ادامه ساخت ۸ کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت- قزوین می‌گذرد و طی آن مردم شهرستان رودبار بیشترین چالشهای پیش روی این پروژه بلندمدت ملی را متحمل ‌شدند. ایجاد ترافیک سنگین و صف چند کیلومتری خودرو‌ها در اوج مسافرت‌ها و ایام تعطیلات مشکلات و اعتراضات زیادی را برای شهروندان رودباری به همراه داشته است.

تکمیل این پروژه ملی که طبق آخرین وعده مسؤولان استان و وزارت راه وشهرسازی قرار بود در سال ۱۴۰۱ نهایی و به زیر بار ترافیکی برود، بارها به دلیل اعتراض زیتون فروشان رودباری،کمبود مصالح، نبود اعتبارات و بدهی به پیمانکار وکارگران به وقفه افتاده و ساخت آن به درازا کشیده است.

حال به نظر می‌رسد؛ مسؤولان راه و شهرسازی به جای دادن وعده‌های پی در پی و عدم پیشرفت فیزیکی در این ۸ کیلومتر به دنبال جلب رضایت شهروندان و زیتون فروشان رودباری و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم باشند. در حال حاضر مهمترین خواسته شهروندان رودباری تامین معیشت آنها از ادامه فروش و عرضه زیتون در مسیر فعلی اتوبان رشت قزوین است.

لازم به ذکر است: در حالی مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل گیلان از نیاز به اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل این ۸ کیلومتر باقیمانده خبر داده که سال گذشته به گفته مجری طرح آزادراه منجیل رودبار، با دستور رییس جمهور۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل هشت کیلومتر اختصاص داده شد .

با این حال در آمارهای دیگری از وزارت راه و شهرسازی؛ علاوه بر اختصاص اعتبار دریافت شده از محل سفر رییس جمهور به گیلان، درخواست بودجه‌ای دیگر با میزان اعتبار۶۰۰ میلیارد تومان داده شده است که ۳۰۰ میلیارد آن دریافت و مابقی تا پایان ماه جاری تخصیص داده می‌شود.

آزادراه رشت – قزوین به طول کلی۱۳۷.۴ کیلومتر است که ۱۱ کیلومتر از این مسیر در محدوده منطقه منجیل شهرستان رودبار، باقی مانده بود که سه هزار و ۲۰۰  متر آن طی چند سال گذشته به بهره برداری رسید و هشت کیلومتر دیگر نیز بیش از دو دهه است که در دست ساخت قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.