پل‌های انزلی، شاهدان اندوهگین تالاب بی‌جان

0 439

در سال‌های اخیر بسیاری از فعالان محیطزیست و دغدغه‌مندان توسعه پایدار، شاهد کاهش بسیار زیاد عمق شنبه بازارروگا که پل انزلی بر فراز آن قرار دارد، بوده‌اند. در دوره‌های مختلف تصاویری از این رنج دست به دست گشته،  اما در روزهای اخیر  ویدئویی کوتاه  که نشان از کاهش بسیار زیاد عمق آب زیر پل غازیان دارد، از سوی  موسسه مردم نهاد موج‌شکن منتشر شد.

«مجید لاهوری»مدیر عامل این موسسه درگفت‌وگو با مرور اظهار کرد: این فیلم برای  نشان دادن  شرایط بحرانی تالاب انزلی انتشار یافت. چرا که زیر پل و روگاهای منتهی به دریا، تنها نقاطی هستند که شهروندان می‌توانند شرایط نامساعد تالاب را از نزدیک لمس کنند. حجم رسوبات وارده به تالاب انزلی به حدی زیاد است که دیگر گنجایشی برایش باقی نمانده و بخش‌های گسترده‌ای از آن یا کاملاً خشک شده و یا در حال خشک شدن است. البته خشک شدن زیر پل غازیان اصل ماجرا نیست؛ زیرا از طرفی اداره کل بنادر و دریانوردی طی یک سال گذشته برنامه‌ی خوبی برای لایروبی کانال دسترسی خود و روگاهای مرتبط با کانال داشته و در حال حاضرهم منطقه‌ای نزدیک به پل غازیان در دست لایروبی است. گفتنی‌ست این لایروبی بیشترین هزینه‌ی وارده به اداره بندر را دربر می‌گیرد، زیرا به سبب ورود رسوبات زیاد، حجم لایروبی در بندرگاه انزلی چندین برابر حجم لایروبی در بنادری مانند نوشهر و امیر آباد است.

 وی با بیان این که مشکل اصلی تالاب انزلی نبود متولی واحد و برنامه‌ریزی مدون، شفاف و علمی برای نجات آن است، افزود: حداقل یک دهه از شرایط بحرانی تالاب انزلی می‌گذرد، اما هیچ نوع برنامه‌ریزی درست و اصولی صورت نگرفته و تنها مسوولان گاهی به صورت پراکنده برنامه‌هایی را اعلام می‌کنند که بیشتر سبب اتلاف زمان می‌شود.

این کنشگر از راه‌اندازی چالش تالاب دوخان به همت موسسه موج شکن در سال ۱۳۹۶ یاد کرد و گفت: تلاش شد تا  فریاد تالاب در کشور انعکاس یابد و این فریاد به گوش مسوولان ذی‌ربط رسید، اما همچنان به سبب  نبود متولی مشخص و در نتیجه عدم برنامه‌ریزی درست و تامین منابع مالی مورد نیاز مشکلات همچنان باقی‌ست. در واقع می‌توان گفت هنوز گام اول برای نجات تالاب برداشته نشده و این مساله جای انتقاد دارد.

   لاهوری هجوم گسترده‌ی سنبل آبی به تالاب انزلی را عمق فاجعه در نبود برنامه‌ریزی مناسب در عرصه‌ی  احیای تالاب دانست و تصریح کرد: هیچ نوع اقدام جدی و برنامه‌ریزی شده‌ای در این راستا اتخاذ نشده و مبارزه با حجم وسیع این  گیاه  دیگر در توان مالی و تجهیزاتی سازمان‌های مردم نهاد نیست و بی‌تردید در سال آینده یکی از مشکلات جدی تالاب، رشد بی‌رویه‌ی همین گیاه خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.