کلینیک جامع سالمندی در رشت راه انداز می‌شود

سونامی سالمندی در راه گیلان؛

0 152

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از راه ‌اندازی کلینیک جامع سالمندی در رشت خبر داد و گفت: سونامی سالمندی گیلان را تهدید می‌کند.

«محمدتقی آشوبی» در نشست کمیته حمایت از جمیعت سالمندان گیلان، با بیان اینکه این استان با نرخ سالمندی بالغ بر ۱۵ درصد سالمندترین استان کشور است و شمار سالمندانش در حال افزایش است، اظهار کرد: ارائه خدمات مطلوب سلامت ‌محور به سالمندان اهمیت دارد. ارایه اقدامات کمی و کیفی سلامت‌محور و ساماندهی سالمندان پرخطر و حمایت از آنها یکی از الزامات فوری و اساسی است.

وی با بیان اینکه امکانات زیرساختی برای سالمندان به‌ویژه در ارائه خدمات درمانی و مراقبتی از آنها در جامعه فراهم نیست، گفت: زادآوری در گیلان بسیار کم است و آینده جمعیت سالمندی بسیار مخاطره‌آمیز است.

در حالیکه از جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزارنفری گیلان بالغ بر ۴۲۲ هزار سالمند ثبت ‌شده وجود دارد و این استان بیشترین سهم سالمندی در کشور را با نرخ ۱۶.۱۹ درصد به خود اختصاص داده اما بنا بر آمارهای رسمی دانشگاه علوم پزشکی؛ در حال حاضر، به ازای هر ۷۰۰ سالمند یک تخت مراقبت از سالمند وجود دارد و بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، بیماری‌های کلیوی و سرطان‌ها به ترتیب بیشترین علت مرگ‌ و میر سالمندان بوده است. با این وجود آمارهای سازمان بهزیستی گیلان از فعالیت۱۷ مرکز سالمندان در استان خبر می‌دهند که که اغلب سالمندان معلول و سرراهی در آن‌ها نگهداری می‌شوند.

راه‌اندازی کلینیک جامع سالمندی در حالیست که پیشتر مدیرکل بیمه سلامت اعلام کرده بود: حدود ۱۰ درصد از جمعیت سالمند استان تحت حمایتهای پوششی هیچ بیمه‌ای قرار ندارند و نیمی از جمعیت سالمندان نیز زیر پوشش بیمه سلامت هستند که با توجه به ابتلای سالمندان به چند بیماری همزمان، این میزان حمایت‌اندک جوابگوی هزینه‌های درمانی و سلامتی آنها نیست.

لازم به ذکر است:آموزش، فرهنگ‌سازی و اجرای برنامه‌های مراقبتی و پیشگیری و بازتوانی، اجرای سند ملی سالمندان، راه‌اندازی مراکز آموزشی، پزشکی و بازتوانی سالمندان و همچنین برنامه‌ریزی مناسب برای پنجره فرصت جمعیتی از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در حوزه سلامتت سالمندی از سوی قرارگاه خانواده و جمعیت گیلان عنوان شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.