تعطیلی و تعدیل نیرو در نانواییهای نان حجیم

رییس اتحادیه نانهای حجیم رشت پیش بینی کرد:

0 347

معاون اداره کل غله و خدمات بازرگانی گیلان از اجرای طرح افزایش قیمت نان در ۱۸۰ نانوایی حجیم استان خبر داد.

جباری با بیان اینکه ۴ هزار و ۳۲۰ نانوایی سنتی در گیلان فعالند تاکید کرد: در طرح مردمسازی یارانه‌ها، قیمت نان در نانوایی‌های سنتی افزایش نخواهد یافت و هیچ نانوایی سنتی در گیلان حق افزایش قیمت نان را ندارد.

در حالی امروز معاون اداره کل غله و خدمات بازرگانی گیلان افزایش قیمت رسمی در  ۱۸۰ نانوایی صنعتی، حجیم و نیمه حجیم گیلان خبر داد که رییس اتحادیه نانهای حجیم رشت و حومه از تعدیل نیرو دراین واحدهای صنفی ابراز نگرانی کرده است.

«حسین مقراضی» ضمن حمایت از واریز یارانه نان توسط دولت به مردم به مرور گفت: قطعا افزایش قیمت نان حجیم به نفع مصرف کننده است اما به شرطی که این افزایش قیمت همزمان در نان سنتی نیز اتفاق بیافتد. درغیر این صورت واحدهای صنفی نان حجیم از چرخه رقابت حذف و تعطیلی و تعدیل نیرو این واحدها و کارگرهای آنها را تهدید می‌کند.

مقراضی با اشاره به اینکه در حال حاضر در برخی از شهرستانها و حومه رشت یک سری از واحدها تعطیل شده اند افزود: در مناطق سنگر، پیربازار، خمام خشکبیجار قشرضعیف توان خرید آرد ۶۷۰هزار تومانی و نان حجیم ۵ هزار تومانی را ندارند. در حال حاضر با افزایش قیمت آرد در این واحدها، اگر پیش ازاین روزانه ۵ کیسه آرد مصرف می شد اکنون یک کیسه آرد پخت می شود. ادامه این روند منجر به تعدیل نیرو در واحدهای بزرگ صنفی نان حجیم می‌شود.

وی با تاکید به این که اگر تفاوت قیمت آرد نان سنتی و حجیم به همین منوال ادامه داشته باشد، نانواییهای صنعتی قلع و قمع می‌شوند. همچنین با تعدیل نیرو امکان پرورش نیروی کار ماهر دراین واحدها قابل جبران نیست. این درحالیست که طی دوسال گذشته تولیدات نان حجیم از نظر تعداد و تنوع به کشورای اروپایی نزدیک شده بود که با تصمیم دولت و نحوه اجرا این واحدها در شرایط سختی قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است در حال حاضر در سطح استان ۳۵۰ واحد و درشهرستان رشت ۱۳۵ واحد نان حجیم فعالیت دارند که برای ۲ هزار نفر نیروی کار اشتغالزایی مستقیم ایجاد شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.