گرد وغبار عراق در گیلان

ادامه نفوذ گرد وغبار به گیلان در پایان هفته

0 462

روز گذشته همزمان با وزش شدید باد گرم در استان، گرد و غبار نیز به کلیه مناطق گیلان نفوذ کرد. اما اینبار منشا این گرد وغبار نه صحرای ترکمنستان بلکه نفوذ جریانات جنوبی (شمال سو) از سمت عراق به مناطق غربی وشمال غربی کشور بود.

طی چند سال اخیر گیلان بارها زیر نفوذ پدیده گرد وغبار از سواحل بیابانی کشورهای حاشیه دریای خزر قرار گرفته است. ریزگردهایی که به گفته کارشناسان آینده کشاورزی و محیط زیست این استان را در معرض تهدید قرار می دهد.

روز جمعه نیز تقریبا همه ایستگاههای جلگه ای و ارتفاعات گیلان، هوای غبارآلود، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوای تنفسی و پدیده گرد وخاک را همزمان با وزش باد گرم تجربه کردند.

 به گفته «سمانه نگاه» کارشناس پیش بین اداره کل هواشناسی گیلان به مرور، منشا این جریانات و چشمه گرد وخاک از کشورعراق بود که ازسمت غرب و جنوب غرب کشور به گیلان نیز نفوذ کرد و همزمان با وزش  باد گرم در کلیه مناطق استان گسترده شد. اما در حال حاضر این موج در استان تضعیف تقریبا از استان خارج شده است. برای امروز و فردا  نیز شرایط پایدار جوی و بارشهای پراکنده و ضعیف در برخی از ارتفاعات خواهیم داشت.

 کارشناس هواشناسی استان سرعت وزش باد در مناطق جلگه ای را از ۴۰ تا ۹۰ کیلومتر و در ارتفاعات ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت بیان کرد و گفت: تا اواسط هفته جاری پدیده گرد و غبار نخواهیم داشت اما برای پایان هفته بار دیگر شکل گیری جریانات جنوبی را از سمت غرب کشور و نفوذ آن به گیلان را شاهد خواهیم بود که جزییات آن در روزهای آینده اعلام می شود.

 سمانه نگاه تغییرات اقلیمی در دنیا، کاهش بارشها و خشکسالی منابع آبی و رودخانه ها در کشورهای اطراف ایران را از جمله دلایل ایجاد گرد وغبار و نفوذ آن به کشور اعلام کرد.

لازم به ذکر است شهروندان گیلانی در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری نیز شاهد نفوذ گرد و غبار از سواحل بیابانی کشورهای حاشیه دریای خزر بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.