ایجاد کمیته پیشگیری از حوادث حوزه تالاب

مدیرکل محیط زیست گیلان خبرداد:

0 369

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از تشکیل کمیته‌ای برای مقابله با زمین‌خواری و حوادث و نحوه برخورد با آن در حوزه تالاب انزلی خبر داد.

وقوع آتش سوزیهای عمدی با هدف زمین خواری و تصرف اراضی تالابی از جمله چالش های محیط زیست در حفاظت از محیط های تالابی استان در چند سال اخیر بوده است. در سال جاری تالاب بین اللملی انزلی به فاصله چندماه طعمه آتش حرص و طمع سود جویان قرار گرفت و بیش ازده ها هکتار از اراضی این تالاب بین المللی که زیستگاه پرندگان مهاجر است در اثر حریقهای عمدی نابود شدند. این درحالیست که یگان حفاظت محیط زیست استان به دلیل کمبود نیروی انسانی و امکانات لجستیکی قادر به حفاظت کامل از تالاب نیست و از همکاری و مشارکت جوامع محلی و روستاهای حاشیه تالاب برای حفاظت از تالاب بهره می برد.

 درهمین رابطه «رضا زمانی»مدیر کل محیط زیست گیلان زمانی با تاکید به تشکیل کمیته‌ای جهت پیشگیری از وقوع حوادث و برخورد با آن گفت: هم‌افزایی اداره‌کل بنادر و کشتیرانی، منابع طبیعی و آبخیزداری، آب منطقه‌ای، ستاد مدیریت بحران استانداری، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و شورای اسلامی در این حوزه حائز اهمیت است. از این رو اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان گیلان تلاش دارد برای پیشگیری از رخداد زمین‌خواری ضمن ارایه برنامه‌های عملیاتی از تکرار حوادث این‌چنین جلوگیری کرده و در برخورد با آن واکنش مناسب‌تری اعمال کند.

 وی با تأکید بر اهمیت همراهی دستگاه‌های متولی برای حفاظت از تالاب انزلی اذعان داشت: برای جلوگیری از این اقدامات باید یک هم‌افزایی بین دستگاه‌های مرتبط و متولی اعم از سازمان محیط زیست، فرمانداری‌های شهرستان‌های خمام، بندرانزلی، صومعه سرا و منطقه آزاد انزلی شکل گیرد.

لازم به ذکر است در آتش سوزی عمدی دو روز گذشته در تالاب انزلی حدود ۶۰ هکتار از اراضی نیزاری تالاب دچار حریق شد.

عرصه تالاب انزلی بیش از ۲۳ هزار هکتار است که هر ساله با وزش باد گرم در برخی از فصول سال سودجویانی به نیت تصرف و تغییر کاربری اقدام به ایجاد آتش‌سوزی درحاشیه و حرایم تالاب انزلی می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.