آیا زنان زندانی به خانه باز می گردند؟

مرخصی، آزادی مشروط و پایان حبس

0 410

بعد از اینکه ویروس  کرونا همه‌ی فعالیتهای اقتصادی و صنعتی را تحت شعاع خود قرار داد و طی دو ماه گذشته با تعطیلی کسب و کارها، قشرعظیمی از کارگران واحدهای تولیدی و خدماتی خانه نشین شدند، فعالیتهای زیادی از سوی گروههای مردمی و سمن‌ها برای کمک به سبد معیشتی خانوارهای کارگری و نیازمند صورت گرفت.

در این بین بسیاری از زنان سرپرست خانوار، فرصتهای شغلی و خدماتی خود را به دلیل قرنطینه و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی از دست دادند و از اینرو نیازمند توجه بیشتری از سوی خیرین و نهادهای حمایتی در تهیه مایحتاج اولیه زندگی خود هستند.

در برخی از استانها دفاتر مدیریت امور بانوان و خانواده استانداری به برنامه ریزی و حمایتهای جانبی از زنان سپرست خانوار اقدام کردند. درهمین رابطه از «زهرا یعقوب‌نژاد» مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان درباره این حمایتها جویا شدیم.

 وی در مورد اقداماتی که برای حمایت از زنان سرپرست خانوار در ایام شیوع بیماری کرونا در استان انجام شده است، گفت: در روزهایی که بیماری کویید ۱۹ مردم را در معرض خطر قرار داده، زنان به عنوان همسر و مادرعلاوه برمحافظت از اعضای خانواده در مقابل ویروس خطرناک سهم بزرگی در خط مقدم دفاع از سلامت به عنوان پزشک، پرستار، بهورز و کادر اداری و خدماتی دارند.

به گفته‌ی وی،  زنان بسیجی در استان به‌ طور خودجوش با اهدای خون به بیماران نیازمند خون در هشت شهرستان گیلان کمک کردند. همچنین این بانوان با همکاری اداره‌ی کل بانوان و خانواده‌ی استان گیلان، جمعیت هلال احمر، ادارات بهزیستی و کمیته امداد به دوخت ماسک ، گان و توزیع اسپری های ضد عفونی‌کننده و سبدهای معیشتی در میان خانواده های بی بضاعت،  زنان سرپرست خانوار، دارای‌ سرپرست زندانی یا معتاد و دارای بیماری‌های خاص و معلولیت اقدام کردند.

یعقوب‌نژاد درباره‌ی تعامل و همکاری دولت با سمن ها در خصوص معرفی زنان سرپرست، زنان سرپرست خانوار از سوی اداره کل بانوان و خانواده استانداری به نهادهای حمایتی و سمن ها معرفی می‌شوند. در حال حاضر نیز با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طرح همدلی مومنانه را با هدف شناسایی زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست در دست اقدام داریم. از سوی دیگر سازمان های مردم نهاد فعال حوزه زنان استان گیلان نیز با راه اندازی کانالهایی در فضای مجازی به تولید محتوا؛ همچنین مشاوره روانشناسی در بیمارستان پرداخته و کارگاه‌هایی برای تهیه و تولید ماسک و لباس های مخصوص برای پرسنل کادر درمان انجام می‌دهند و در این ایام نیز توزیع سبد کالا و بسته های بهداشتی به زنان سرپرست خانوار داشتند. همچنین یکی از سمن ها وسایل حفاظتی و بهداشتی بین کودکان کار و خیابانی توزیع کرد.

این مقام مسوول درباره‌ی حمایتهای درمانی و بهداشتی از زنان سرپرست خانوار تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰۰۰ زن باردار در استان گیلان داریم که ۷۴۱۵ نفر آنان مورد غربالگری قرار گرفته و ۱۳۸ مورد مشکوک به کرونا شناسایی شده‌اند. البته ۶۹ مورد سرپایی درمان و۶۶ نفر نیز ترخیص شده اند و ۳ نفر بستری هستند که حال عمومی آنان مساعد گزارش شده است.

وی در مورد اقدام برای آزادی یا مرخصی زنان زندانی استان در بحران کرونا توضیح داد: در این ایام از زندانیان زن غافل نشدیم. به تعداد بسیاری از زندانیان مرخصی، آزادی مشروط و پایان حبس داده شده و تعدادی هم با عفو رهبری آزاد شدند. برای سایر زندانیان زن نیز بسته های بهداشتی و حفاظتی ارسال شد و با همکاری سپاه و هلال احمر چندین بار عملیات گندزدایی کل زندان صورت گرفت و خوشبختانه همه زندانیان زن در سلامت کامل به سر می‌برند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.