اجرای طرحهای ترافیک رشت از ۱۵ اسفند

فرمانده راهور گیلان به مرور خبر داد:

0 1,206

فرمانده پلیس راهور گیلان از شروع طرحهای ترافیکی خیابانهای منتهی به بافت مرکزی رشت از ۱۵ اسفند ماه خبر داد.

نبود زیرساختهای ترافیکی و حمل و نقل در بخش اعظمی از خیابانهای قدیمی و منتهی به بافت مرکزی رشت یکی ازمشکلات جدی مرکز استان است. عرض کم خیابانها، عدم بازگشایی مسیرهای جدید و نبود پارکینگ از جمله معضلات ترافیکی و حمل و نقل درون شهری رشت است که این شهر را درهمه ایام سال با مشکلات ترافیکی روبرو کرده است. این درحالیست که در یک دهه اخیر هیچ پروژه‌ای در راستای کاهش حجم ترافیک و بر اساس الگوهای طرح جامع حمل و نقل و ترافیک در رشت اجرایی نشده و پروژه‌های حمل و نقل دارای ردیف ملی از جمله قطار شهری و تقاطع‌های غیرهمسطح نیز سالهاست در محاق قرار گرفته‌اند.

با این وجود پلیس راهور گیلان همه ساله ازنیمه دوم اسفند ماه به منظور تسهیل در تردد خودروها و جلوگیری از ترافیک درون شهری، طرحهای ترافیکی را در برخی از خیابانهای پرتردد رشت اجرا می‌کند.

 در روزهای گذشته نیز شهروندان رشتی شاهد اعمال یکسری طرحها در برخی از خیابانهای رشت بودند. مسدودیت خیابان جدید التاسیس ۸ دی که قرار بود بخشی از بار ترافیکی خیابانهای بیستون به سبزه میدان و معلم و رشتیان را بکاهد، حال چند روزی است از ابتدای عصر به شکل یک طرفه مسدود می‌شود. همچنین در خیابانهای محدوده بافت پزشکی نیز حضور نیروهای راهور افزایش محسوسی داشته است.

به منظور اطلاع از سایر طرح‌های ترافیکی در دیگر خیابانهای شهر رشت جزییات این موضوع را از فرمانده پلیس راهور گیلان جویا شدیم.

امیر طالبی به مرور بیان کرد: همیشه در روزهای پایانی سال، شهر رشت مورد استقبال مردم شهرستانها برای خریدهای نوروزی قرار دارد و این موضوع ازدحام مردم در معابر و تردد خودروها در خیابانها را افزایش می‌دهد. این درحالیست که رشت از کمبود پارکینگ و خیابانهای جدید برای روان سازی ترافیک محروم است.

فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی استان با انتقاد از نبود پارکینگ در محدوده‌های پزشکی رشت بخصوص در خیابانهای نواب و گلباغ نماز افزود: متأسفانه شاهد رشد قارچ گونه ساختمانهای چندین طبقه در این خیابانها هستیم بی آنکه فکری برای ایجاد پارکینگ دراین محدوده شده باشد و پلیس راهور نیز به جهت الزامات قانونی ناچار به جریمه خودروهای بیماران می‌شود.

فرمانده راهور استان دلیل مسدودیت زودهنگام خیابان ۸ دی را در وقوع ترافیک سنگین آن اعلام کرد و گفت: در این خیابان به دلیل تلاقی با میدان معلم و خیابان استادسرا شاهد ترافیک سنگینی هستیم که برای روان سازی آنها مقرر شد از عصر تا شب به صورت یک طرفه مسدود شوند و با انتقال بار ترافیکی به خیابان موازی بیستون، قادر به مدیریت ترافیک در منطقه معلم باشیم. در حال حاضر فقط درهمین خیابان این طرح اجرایی شده و طرح ترافیکی نوروزی راهور در سایر خیابانهای شهر از ۱۵ اسفند اجرایی می شود.

فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی استان همچنین با انتقاد از نبود پارکینگ در محدوده‌های پزشکی رشت بخصوص در خیابانهای نواب و گلباغ نماز افزود: متأسفانه شاهد رشد قارچ گونه ساختمانهای چندین طبقه در این خیابانها هستیم بی آنکه فکری برای ایجاد پارکینگ دراین محدوده شده باشد و پلیس راهور نیز به جهت الزامات قانونی ناچار به جریمه خودروهای بیماران می‌شود.

امیر طالبی همچنین به عدم راه‌اندازی دوربین‌های ثبت تخلف در بستر شهرهوشمند رشت نیز اشاره کرد و افزود: یکی از ملزومات روان سازی و تسهیل ترافیک دوربینهای ثبت تخلفات ترافیکی هستند اما از ۵۵ دوربین نصب شده در سطح شهر فقط ۱۱ دوربین مربوط به ثبت تخلفات و کنترل ترافیک است که همچنان در انتظار راه‌اندازی و اتصال آنها به مرکز کنترل هستیم.

فرمانده راهور استان با تأکید به بافت عنکبوتی خیابانهای رشت تأکید کرد: این مساله فشار مضاعفی را به نیروهای راهور در ایام تعطیل و پر تردد تحمیل می‌کند. از آنجایی که مردم پلیس را بعنوان نهادی از حاکمیت می‌بینند، لذا پلیس درمواجه با سوال و اعتراض شهروندان برای پارک خودروها و نبود پارکینگ پاسخی ندارد و ناگزیر به اجرای طرحهای ترافیکی به صورت فیزیکی و افزایش حضور نیروهای خود در خیابانها می‌شود.

این درحالیست که پلیس راهور به طور مداوم این مشکلات و کمبودها را در شورای ترافیک استان و شهرستانها مطرح می‌کند اما متأسفانه تاکنون توجهی به این درخواستها و اقدام برای رفع مشکلات ترافیکی نشده است.

امیر طالبی همچنین به عدم راه‌اندازی دوربین‌های ثبت تخلف در بستر شهرهوشمند رشت نیز اشاره کرد و افزود: یکی از ملزومات روان سازی و تسهیل ترافیک دوربینهای ثبت تخلفات ترافیکی هستند اما از ۵۵ دوربین نصب شده در سطح شهر فقط ۱۱ دوربین مربوط به ثبت تخلفات و کنترل ترافیک است که همچنان در انتظار راه‌اندازی و اتصال آنها به مرکز کنترل هستیم.

طالبی در ادامه به کاهش فوتی‌های ناشی از تصادفات در گیلان نیز اشاره کرد و گفت: برای چهارمین سال متوالی روند کاهش فوتی‌های تصادفات را در استان شاهد بودیم. بر اساس آمارها در طی ۱۲ ماه گذشته بیش از ۸۰ درصد فوتی‌های تصادفات در بیمارستانها اتفاق افتاده است. در حالیکه اگر در غرب و شرق استان نیز مراکز تروما احداث شود و همه مجروحان تصادف به مرکز ترومای پورسینا منتقل نشوند این روند کاهشی ادامه دار خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه ۱۳۶ پل عابر پیاده در استان، پلکانی و فاقد آسانسور و پله برقی است اظهار کرد: نبود پلهای عابر مکانیزه در شهرها موجب افزایش تصادفات عابرین پیاده بخصوص در سالمندان شده است.

 فرمانده راهور استان از اجرای طرحهای ترافیکی نوروزی از ۱۵ اسفند ماه در سایر خیابانهاب منتهی به بافت مرکزی رشت خبر داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.