احداث سدهای سازگار با محیط زیست در گیلان

0 511

سدهای سازگار با محیط زیست در گیلان احداث می شوند.
«وحید خرمی» مدیرعامل آب منطقه ای گیلان گفت: این شرکت برای ساخت سدهای  لاستیکی سازگار با محیط زیست از تکنولوژی‌های برتر دنیا استفاده می‌کند. سدهای لاستیکی علاوه برتأمین نیاز آبی مناطق مختلف در مسیر کمک به حفظ محیط زیست استان قرار دارند.

وی با اشاره به  ساخت سازه‌های بتنی بزرگ نظیر سد پلرود رودسر افزود: احداث سدهای لاستیکی در نقاط مختلف استان دردستور کار شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان قرار گرفته است. با ساخت سدهای لاستیکی امکان ذخیره‌سازی و تضمین آب اراضی حاشیه رودخانه‌ ها ، بهسازی سواحل رودخانه‌ها و انتقال آب به مزارع اطراف به روش پمپاژ فراهم می‌شود. همچنین یکی از مؤلفه‌های بحث اقتصاد مقاومتی استفاده های تفریحی و گردشگری سدها، استفاده ازظرفیت‌ها و استعداد‌های هرمنطقه برای اشتغالزایی و درنهایت تولید ثروت است. لذا این سدها قابلیت گردشگری و افریحی نیز دارند .

وی افزود: ۱۱ سد لاستیکی در گیلان در حال احداث است که برخی از این در مناطق شرق و غرب استان هم‌اکنون تکمیل شده و به مرحله بهره‌برداری نیز رسیده‌اند. این سدها در حوزه‌های اقتصادی، گردشگری و زیست محیطی به توسعه اراضی کشاورزی استان نیز کمک  شایان توجهی می‌کنند.

گفتنی است: تاکنون ۳ مورد از پروژه‌های آبی شامل سدهای لاستیکی منطقه دهنه سر در آستانه‌اشرفیه ، پهلوان بست در شهرستان لنگرود و باغبانان در شهرستان فومن افتتاح شده‌اند و سد لاستیکی گالشکلام لنگرود با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۸ درصدی به زودی تکمیل و به مرحله بهره‌برداری کامل می‌رسد.

سدهای لاستیکی از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده و سپس بر روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می‌شوند؛ اتصال بدنه پلاستیکی سازه به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی انجام می‌شود.

از دیگر ویژگی‌ها و مؤلفه‌های کاربردی مهم احداث چنین سدهایی می‌توان به کنترل ساده آن جهت تنظیم تعادل فشار درون تیوپ، اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.