احیای بزرگترین تالاب شهری ایران، قربانی «عینک» خوشبینی مدیران

0 421

دقیقا چهل روز پیش بود که مهدی عبوری، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در جلسه‌ی فرمانداری رشت گفت: «تالاب عینک اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر احیای آن در اولویت مدیران شهر، شهرستان و استان باشد آمادگی دارم هزینه‌های احیای آن را برای مردم تقبل کنم.»

به گزارش مرور در جلسه‌ی روز شنبه فرمانداری رشت نیز بار دیگر موضوع احیای تالاب عینک شهر رشت با محوریت طرح بازآفرینی شهری رشت در دستورکار قرار گرفت و علی فتح‌اللهی فرماندار رشت تمام دستگاه‌های اجرایی را در احیای این تالاب مسئول و تامین بودجه‌ی آن را منوط به رایزنی‌های ملی دانست.

اگرچه بحث احیای تالاب عینک و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری آن سال‌هاست یک چشم مردم رشت را به اشک و چشم دیگرشان را به آه آلوده است اما تقریبا تمام این طرح‌ها ناکام مانده‌اند. از طرح‌ گردشگری سازه‌های بتنی شناور گرفته تا احداث پارک دانشجو در حاشیه‌ی این تالاب همه طرح‌هایی بوده‌اند که کم و بیش همگی شکست خورده‌اند. چنان که وعده‌های احداث هتل، خرید امکانات قایقرانی و تجهیزات رصدخانه در دهه‌های گذشته در نهایت به تلاش برای ممانعت از مرگ این تالاب ختم شد. بزرگترین تالاب شهری کشور که بنا بود علاوه بر ایجاد ظرفیت گردشگری و ایجاد اشتغال به اقتصاد شهر نیز کمک کند، اکنون نه تنها چنین نقشی ندارد بلکه در سال‌های گذشته با روییدن گونه‌ی مخرب گیاه سنبل آبی در آن خود به تهدیدی برای محیط زیست گیلان تبدیل شده است.

دومینوی «بایدها» از سوی مسوولان ذیربط در جلسه‌ی ۲۵ بهمن ۹۹ نیز ادامه یافت و از جبار کوچکی‌نژاد یا محمدرضا احمدی سنگری و شهردار رشت هر کدام بایدهای دیگری را به لیست قبلی افزودند. چنان که کوچکی‌نژاد که خود در سه دوره‌ی گذشته‌ی مجلس شورای اسلامی در راس نمایندگان رشت بوده است با انتقاد از سال‌ها وعده و وعید گفت: «با گذشت سال‌های بسیار هنوز خبری از احیا نیست.» احمدی سنگری نیز که از زمان آغاز دوران نمایندگی‌اش بارها در سودای نام، ناکام شده بود این بار نیز در خصوص احیای تالاب گفت: «مدیران باید در احیای تالاب عینک ریسک‌پذیر باشند.»

سخنان محمد احمدی شهردار رشت کمتر رنگ و بوی «باید» داشت و به جای استفاده از ادبیات همیشگی مسوولان اجرایی گفت: تاخیر در احیای تالاب عینک ممکن است منجر به از دست رفتن اعتبارات تخصیص داده شده به این تالاب شود. اتفاقی که در طرح‌های ساماندهی و احیای مکان‌های تاریخی و گردشگری رشت بی‌سابقه نیست و بارها تعلل در اجرای پروژه‌ها منجر به از دست رفتن اعتبارات ملی برای پروژه‌های موردنظر شده است. باید دید که وعده‌ی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری و جشن «باید»های نمایندگان و مسئولات اجرایی شهرستان می‌تواند تا پایان عمر دولت دوازدهم چرخ احیای تالاب عینک را به گردش بیندازد یا خیر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.