استقبال ۶۰ درصدی دانش آموزان از بازگشایی مدارس

با شروع آموزشهای حضوری:

0 437

امروز در حالی بیش از ۳۷۲ هزار دانش آموز گیلانی در۳ مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم پس از حدود ۲ سال آموزش مجازی، راهی مدارس شدند که هنوز بسیاری ازخانواده‌ها به اطمینان و اعتماد لازم برای فرستادن فرزندان خود به کلاسهای درس حضوری نرسیده‌اند وهمچنان در ابهام چگونگی حضور فرزندانشان در کلاس درس هستند.

با تکلیفی که ستاد ملی کرونا برای وزارت خانه آموزش و پرورش کشورمعین کرده از امروز آموزش‌های حضوری همانند مدارس ابتدایی عشایری، روستایی و غیردولتی که تقریبا از ابتدای شروع سال تحصیلی فعالیت حضوری خود را شروع کرده بودند، در مدارس پرجمعیت دولتی نیز از سرگرفته شده است.

طبق دستور العملها باید به ازای هر دانش‌آموز ۲.۲۵ متر فضا و فاصله صندلی‌ها از هر طرف ۱.۵ متر در نظر گرفته شود. همچنین برای کلاس‌های با جمعیت بالا نیز، دانش آموزان گروه‌بندی شده و در برخی روزهای هفته به مدرسه می‌روند. پیش ازاین مدارس عشایری، روستایی وغیردولتی شهری با کمتر از ۱۵ دانش آموز کلاسهای حضوری خود را دایر کرده بودند.

در حالیکه بسیاری از مناطق شهری و روستایی گیلان از کمبود فضای آموزشی رنج می‌برند و متوسط سرانه فضاهای آموزشی برای هر دانش آموز در کشور ۵.۱۷ متر مربع و سرانه دانش آموزی استاندارد ۸.۳۹ مترمربع است، این میانگین در گیلان ۴.۸۵ متر مربع است. از این رو رعایت فاصله گذاری فیزیکی دانش آموزان به خصوص در مدارس دولتی پرجمعیت غیرممکن به نظر می‌رسد.

کودکان دراین سن هنوز واکسن دریافت نکردند و به راحتی می‌توانند ناقل بیماری کرونا برای خود و خانواده‌ها باشند. در یک کلاس ۳۵ الی ۴۰ نفره وقتی ۳ دانش آموز بروی یک نیمکت می‌نشیند چگونه پروتکلهای بهداشتی رعایت می‌شود؟

با این وجود ارایه دستورالعملهای بهداشتی ستاد ملی کرونا به مدارس هنوز نتوانسته از نگرانی خانواده‌ها بکاهد. بسیاری از والدین معتقدند رعایت پروتکلهای بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی توسط دانش آموزان مقطع ابتدایی غیرممکن است و مدیریت کادر مدارس قادر به نظارت رعایت بهداشت درهمه دانش آموزان نیستند. مادر یکی از دانش آموزان پایه سوم یک مدرسه دولتی در رشت به مرور می‌گوید: به دلیل افت تحصیلی فرزندش به ناچارا او را به مدرسه راهی کرده است و اصلا موافق این کار نیست.

«مریم الف» با تأکید به اینکه دانش آموزان زیر ۱۲ سال قادر به رعایت پروتکلهای بهداشتی درمحیط مدرسه نیستند، می‌افزاید: کودکان در این سن هنوز واکسن دریافت نکردند و به راحتی می‌توانند ناقل بیماری کرونا برای خود و خانواده‌ها باشند.

«شیوا ج» مادر دیگری هم با ابراز نگرانی از تعداد بالای جمعیت دانش آموزان مدارس دولتی اضافه می‌کند: در یک کلاس ۳۵ الی ۴۰ نفره وقتی ۳ دانش آموز بر روی یک نیمکت می‌نشیند چگونه پروتکلهای بهداشتی رعایت می‌شود؟

او اضافه می‌کند: درصورت مشاهده نبود بهداشت فردی از ادامه حضور دانش آموزش خود در کلاس درس جلوگیری خواهد کرد.

با شروع آموزشهای حضوری مدارس، معلمان دیگر تکلیفی برای ارسال فیلمهای دروس به شکل مجازی ندارند. آن دسته از معلمین که همزمان آموزشها و تکالیف را برای دانش آموزان داخل خانه ارسال می‌کنند، لطف کرده و از روی ایثار این کار را می‌کنند.

البته در سوی دیگر نیز برخی از پدران و مادران کارمند از بازگشایی مدارس استقبال کردند، اما آنها هم با ابراز نگرانی از اینکه ممکن است پروتکل‌ها در کلاسهای درس رعایت نشود خواستارنظارت جدی مسؤولان آموزش و پرورش و مراکز بهداشت در این زمینه شدند.

در حالیکه متولیان امر آموزش کشور تأکید دارند ممکن است حضور در کلاس‌های درس به شیوه گروه‌بندی تا پایان امسال ادامه پیدا کند یا با فاصله‌گذاری انجام شود، اما آموزش‌ها به تدریج به سمت حضوری شدن می‌رود و مدارس موظف به برگزاری کلاس‌های درس حضوری و دانش‌آموزان نیز ملزم به حضور در کلاس‌های درس هستند و آموزشهای مجازی به تدریج حذف خواهند شد.

با شروع کلاسهای حضوری معلمان تکلیفی برای آموزش مجازی نخواهند داشت.

«جابر اخلاقی» معاونت آموزشی اداره کل آموزش و پرورش گیلان در گفت و گو با مرور نیز با تأکید به اینکه با شروع آموزشهای حضوری مدارس، معلمان دیگر تکلیفی برای ارسال فیلمهای دروس به شکل مجازی ندارند می‌گوید: آن دسته از معلمین که همزمان آموزشها و تکالیف را برای دانش آموزان داخل خانه ارسال می‌کنند، لطف کرده و از روی ایثار این کار را می‌کنند.

وی از استقبال نسبی خانواده‌های گیلانی در فرستادن دانش آموزانشان به مدارس خبر می‌دهد: طبق مشاهدات میدانی بازرسین آموزش و پرورش و ارسال گزارش از مناطق در روز اول شروع آموزشهای حضوری، آمارها از حضور ۶۰ تا ۶۵ درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی و دوره اول متوسطه حاکی است. همچنین از ابتدای ۱۵ آبان ماه که دانش اموزان دوره دوم متوسطه در کلاسهای درس حضور پیدا کردند بر اساس گزارشات دریافتی بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان این مقطع در کلاسهای حضوری مشارکت کردند.

اخلاقی در پاسخ به چگونگی نظارت بر پروتکلهای بهداشتی مدارس بیان می‌کند: مناطق مختلف آموزش و پرورش موظف شدند با ایجاد چندین تیم نظارتی از مدارس بازرسی بعمل بیاورند. همچنین در کلیه مناطق آموزش وپرورش استان، کمیته‌های سلامت داریم که درخواستهای مجوز بازگشایی مدارس به شکل حضوری را بررسی می‌کنند. صدور این مجوزها منوط به رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس خواهد بود.

 معاون آموزشی اداره کل آموزش و پرورش گیلان در ادامه با بیان اینکه ۲۰ درصد مدارس استان توسط دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشت مورد بازرسی و بازدید قرارمی‌گیرند از راه‌اندازی سامانه شکایات برای اولیای دانش آموزان خبر داده و می‌گوید: اولیایی که نسبت به عدم رعایت مسایل بهداشتی در مدارس انتقاد دارند می‌توانند به تارنمای شکایات مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند. آموزش و پرورش هر مدرسه‌ای که این دستورالعملها را رعایت نکند تعطیل می‌کند.

اخلاقی در خصوص برنامه ریزی تشکیل کلاسهای حضوری در مدارس تصریح می‌کند: برنامه ریزی برای چگونگی حضور دانش آموزان را در اختیار شورای مدارس گذاشتیم. اگر فضای کلاسها به گونه‌ای باشد که امکان فاصله گذاری ۱.۵ متری محقق نباشد، شوراهای مدارس تصمیم می‌گیرند گروه بندی کلاسها، یک روز درمیان شدن و حتی نیم روز شدن کلاس برای حضور همه دانش آموزان چگونه باشد.

وی تأکید می‌کند: چون برگزاری کلاسهای حضوری مصوبه ستاد ملی کرونا و دولت است و باید اجرایی شود ما به تمام مدارس فرصت می‌دهیم زیرساختها و بسترهای رعایت پروتکلهای بهداشتی خود را کامل کنند. تمام تلاش ما اینست که اطمینان لازم در خانواده برای حضور فرزندانشان در مدارس فراهم شود.

بنا بر آمارهای آموزش و پرورش گیلان در سال تحصیلی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ۳۷۲هزار و ۴۱دانش آموز گیلانی در مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و دوم تحصیل می‌کنند. ۱۹۴هزار و ۱۲۹نفر دانش آموز ابتدایی، ۹۳هزار و ۲۸۷نفر دانش آموز متوسطه اول و ۸۴هزار و ۶۳۴نفر دانش آموز متوسطه دوم هستند. همچنین ۱۲هزار و ۶۴۳دانش آموز گیلانی هم در مقطع پیش دبستانی تحصیل می‌کنند که حضور آنها در مدارس اجباری نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.