استمرار طرح تنفس جنگل ها در برنامه هفتم توسعه

طرح تنفس جنگل مجالی برای قاچاق چوب

0 287

اجرای طرح توقف بهره برداری از جنگل‌های کشور به مدیریت پایدار ۳ میلیون هکتار از هیرکانی منجر شده است.«مسعود منصور» رییس سازمان جنگل ها در جلسه‌ی شورای اداری اداره‌ی  کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، توقف بهره برداری از جنگل های طبیعی را یک امر فنی و کارشناسی دانست و گفت: سازمان جنگل ها خواهان استمرار طرح توقف بهره برداری صنعتی از جنگل های هیرکانی در برنامه هفتم توسعه است.

وی با تأکید به اینکه رسالت اصلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری حفاظت است افزود: هر اقدامی که نتیجه آن حفظ و احیا و توسعه منابع طبیعی باشد، حفاظت تلقی می شود لذا حفاظت دو جنبه فیزیکی و مدیریتی دارد.حفاظت فیزیکی شامل کشفیات چوب و مبارزه با جرائم حوزه منابع طبیعی وحفاظت مدیریتی کهبرای تحقق این حفاظت باید عقب ماندگی در زیرساخت ها را جبران کنیم لذا در قالب طرح ۹ در ۹۹ با محوریت جهش تولید به دنبال تکمیل زیرساخت ها هستیم.

وی با بیان اینکه در کل کشور ۲۶۱ ذخیره گاه گونه های جنگلی به مساحت ۴۱۸ هزار هکتار داریم گفت: برای حفاظت بهتر از جنگل ها باید ذخیره گاه ها را مشخص کنیم و امسال ۱۳ ذخیره گاه در گیلان تعریف شده است.

وی از مدیریت پایدار سه میلیون هکتار از جنگل های هیرکانی خبر داد و عنوان کرد: زراعت چوب، شناسایی پارک های جنگلی و تجهیز پایگاه های اطفای حریق نیز در دستور کار سازمان جنگل ها قرار دارد.

در حالی رییس سازمان جنگل ها به استمرار طرح توقف بهره برداری از جنگل‌های کشور تاکید می‌کند که همزمان با اجرای طرح تنفس از جنگل، جنگل تراشی و قاچاق چوب نیز در گیلان با افزایش همراه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود آغاز طرح از سال ۱۳۹۶ و لزوم حفاظت و مراقبت بیشتر، این جنگل‌ها بیشترین میزان حجم چوب‌های قاچاق را درحدود ۴۰ درصد افزایش شاهد بوده اند. در سال جاری نیز شیوع کرونا، بیکاری و افزایش قیمت چوب منجر به افزایش قاچاق از جنگلهای استان شده است. بیشتر دستگیر شدگان مرتبط با قاچاق چوب نیز از روستاییان و جوامع محلی درمجاورت جنگلهای استان هستند.

تا ۱۰ ماهه امسال بیش از ۲۸ هزاراصله درخت در مناطق مختلف استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه ۳ درصد رشد داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.