افزایش ۷۵ درصدی کشف قاچاق چوب در گیلان

0 557

ایسنا نوشت «مصائب جنگل‌های شمال، تمامی ندارد، یک روز صدای اره‌های قاچاقچیان چوب از دل جنگل شنیده می‌شود و روزی دیگر، خاک آن را به تاراج می‌برند. این ایام هم که دیگر مدل قاچاق از شکل سنتی آن کاملا تغییر کرده است. به گفته‌ی یکی از قاچاقچیان  اکنون مدل قاچاق از جنگلهای هیرکانی از چوب به خاک تغییر پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش خاک اطراف درختان موجود در جنگل هیرکانی، به شدت خریدار دارد و به همین منظور، هر فردی به هر نحوی می‌تواند این خاک را جمع‌آوری کرده و به فروش برساند. خاک جنگل برای مصارف مختلفی به ویژه در حیاط منازل و استفاده در باغ‌ها و باغچه‌ها کاربرد دارد.

درحالی قاچاق و تارج خاک از جنگلهای شمال کشور چالش تازه ای را در حفظ منابع طبیعی و جنگلهای باستانی هیرکانی به وجود آورده است که به گفته‌ی  یک کارشناس جنگل در گیلان هر گونه برداشت محصولات جنگل از جمله هوموس و لاش برگ که در زمره کود گیاهی محسوب می‌شوند در آینده‌ی حیات جنگل تاثیر گذار است.

«هادی رجب پور» کارشناس جنگلهای گیلان به مرور گفت: برابر قانون ، برداشت هر گونه محصولات جنگلی اعم از سرخس ، شمشاد ، هوموس و حتی درختان پوسیده ممنوع است.

وی افزود: یگان منابع طبیعی و قرق بانان در جنگلها وظیفه دارند ازهرگونه حمل محصولات طبیعی جنگلی درهر قالبی جلوگیری کنند. این خاکها همان کود گیاهی هستند که در گل فروشی ها و به صورت کمپوست فروخته می‌شوند.

رجب پور با اشاره به اینکه حیات جنگلها در آینده وابسته به خاک و هوموس است افزود: بذرهای درختان جنگلی روی این خاک ریخته می‌شوند و این بذرها در محیط طبیعی آرام رشد میکنند. درواقع رشد طبیعی جنگل و حیات درختان وابسته به رشد و نمو بذرها در این خاکها است.

درهمین رابطه  فرمانده‌‌ی یگان حفاظت از جنگلها و منابع طبیعی گیلان در گفت و گو با مرور، ضمن تایید برداشت خاک برگ و هوموس از جنگلهای استان ، میزان آن را نسبت به قاچاق چوب ناچیز اعلام کرد و گفت: در سال گذشته ۴ مورد کشف قاچاق لاش برگ و هوموس و در سال جاری تا کنون ۲ مورد کشف داشتیم که شامل ۸۰ کیسه‌ی هوموس و لاش برگ به وزن ۱۸۴۰ کیلو و یک مورد کشف خزه‎‌ی جنگلی به میزان  ۱.۵ تن بود.

« سرهنگ محمد قربانی لرد» فرمانده‌ی یگان حفاظت از منابع طبیعی و جنگلهای گیلان  به مرور گفت: در ۴ ماهه‌ی نخست امسال  ۷۵ درصد افزایش کشف قاچاق چوب در گیلان داشتیم .

وی تاکید کرد: نیروهای یگان حفاظت در ۳۸ واحد و بیش از ۵۰ گشت سیار در کنار ۴۰۰ قرق بان در جنگلهای استان کاملا دراین باره توجیه شده هستند و ضمن حفاظت و گشت زنی در جلوگیری از قاچاق چوب ، به این مورد نیز توجه دارند و ممانعت می‌کنند. از اینرو میزان برداشت از خاک های جنگلهای گیلان بسیار کمتر از قاچاق چوب بوده است.

قربانی لرد درخصوص بیشترین گونه های قاچاق چوب از جنگلهای گیلان بیان کرد: گونه های دست کاشت صنوبر در جنگلهای طبیعی بیشترین میزان قاچاق را به خود اختصاص داده اند . بعد از آن هیزم و ذغال بیشترین قاچاق چوب هستند. البته در خصوص گونه‌ی دست کاشت صنوبر به دلیل عدم آگاهی برداشت کنندگان قانونی از دریافت مجوز موجب شده هر گونه قطع و حمل و نقل بدون مجوز چوب در زمره‌ی قاچاق چوب محسوب شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.