امسال خاموشی برق نداریم

وعده شرکت توزیع برق گیلان با پیش شرط مدیریت مصرف؛

0 163

همزمان با افزایش دمای هوا در گیلان، مصرف برق  نیز در مصارف مختلف تشدید می‌شود. این درحالیست که مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان از خروج نیروگاههای برق -آبی استان از مدار به دلیل خشکسالی خبر داده است.

حال با گرم شدن هوا نگرانی ها در مورد تامین برق و بازگشت خاموشی های با برنامه برای مصرف کنندگان خانگی هم بیشتر شده است. به عقیده کارشناسان سال گذشته کسری ۱۵ هزار مگاواتی تولید برق و وجود شبکه های توزیع و انتقال قدیمی و فرسوده، صنعت برق را با چالش تامین برق مورد نیاز مصرف کنندگان مواجه کرد. چالشی که امسال نیز صنعت برق کشو با آن دست به گریبان است.

با توجه به اینکه گیلان جزو مناطق گرمسیری ۴ قرار گرفته و الگوی مصرف برق در ماه های گرم سال ( ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور) تا ۴۰۰ کیلو وات ساعت و برای ماه های عادی سال ( غیر گرم) تا ۲۰۰ کیلووات ساعت است، اکنون با خروج نیروگاههای برق – آبی استان از مدار تولید، کمبود برق استان ازچه طریقی تامین و مدیریت می شود؟

 «محمد تقی مهدی زاده» مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان در پاسخ به سوال مرور اظهار کرد: امسال با مدیریت مصرف و مشوق های درنظر گرفته شده خاموشی های با برنامه برای مصرف کنندگان خانگی نخواهیم داشت.  پیش بینی می‌کنیم با اجرای این مشوق ها و مدیریت مصرف چیزی حدود ۵ الی ۱۰ درصد کاهش در مصرف برق خانگی استان را شاهد باشیم.

 مدیرعامل توزیع برق استان در ادامه از برنامه ریزی این شرکت برای مصارف مختلف برق استان خبر داد و افزود: در بخش اداری باید ۳۰ درصد کاهش مصرف در ساعات اداری و ۶۰ درصد در ساعات غیر اداری نسبت به بازه زمانی سال ۱۴۰۰ در ادارات استان اتفاق بیافتد. از ادارات درخواست کردیم نسبت به تامین مولدهای برق برای دستگاههای خود اقدام کنند.

 در بخش صنایع نیز، صنایع موظف به تعطیلی یک روز درهفته و جابجایی بار مصرفی برق خود با روزهای تعطیل مانند جمعه شدند. این برنامه باید به شکل چرخشی در میان صنایع استان اجرا شود. در غیر اینصورت با قطعی برق مواجه خواهند شد.

 وی در خصوص مصارف برق خانگی نیز اظهار کرد: برای مشترکین خانگی نیز به ازای هر ۲۰۰ کیلو وات کاهش مصرف، پاداش در نظر گرفته شده است. بطوریکه به ازای هریک کیلو وات، ۲هزار تومان تخفیف در قبض آنها اعمال می‌شود.

برای مصارف کشاورزی نیز برنامه ریزی کردیم کشاورزان از مصرف برق برای آب رسانی از چاههای آب خود در ساعات ۱۱ صبح الی ۵ عصر خودداری کرده و در مقابل برق برای آنها در ساعات بعدی رایگان خواهد بود. همچنین مصارف تجاری نیز موظف هستند بیش از هزار کیلو وات مصرف برق نداشته باشند درغیر این صورت با قطعی برق مواجه خواهند بود.

خاموشی یک در میان معابر و برنامه ریزی برای سی ان جی ها از دیگر اقدامات شرکت توزیع برق استان برای مدیریت مصرف برق در تابستان پیش رو خواهد بود.

مهدی زاده تاکید کرد: اجرای این طرح که از ابتدای خرداد ماه آغاز شد روز گذشته منجر به کاهش ۴ درصدی مصرف برق در کل کشور شد.

لازم به ذکر است: طبق آمارهای شرکت توزیع برق استان؛ سرانه مصرف برق در گیلان متوسط ماهیانه حدود ۲۷۰ کیلو وات ساعت گزارش شده که متوسط کشوری آن نیز به ۳۸۰ کیلو وات ساعت می‌رسد. اوج بار مصرف گیلان در سال گذشته ۱۸۰۰ مگاوات بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.