اکبر اکسیر: شمس، شاعری ملی است

گرامیداشت زادروز شمس لنگرودی در آیین گشایش کافه کتاب مهتاب در انزلی

0 563

«اکبر اکسیر» شاعر بلندآوازه‌ی گیلانی و پدر شعر فرانوی ایران در آیین گرامیداشت «محمد شمس لنگرودی» گفت: وقتی در حوالی سال ۵۵ بر نخستین کتاب شمس لنگرودی نقد نوشتم، بسیار خوشحال بودم که در گیلان به شاعری می‌رسیم که هنوز پر در نیاورده از گیلان گذشته و نامش در همه‌ی محافل ادبی پیچیده است. او شاعری‌ست که با تمام قوا شاعر و عمیقا شاعر است. وی یک تنه تلاش کرد به این مقام برسد و رسید. شمس به قوه‌ی ذوق خویش تمام حصارها را از جلوی پای خویش برداشت. شمس کاری کرد که بسیاری بدانند می‌شود بی آن که کسی پشتت باشد و کسی دست تو را به ناحق بالا ببرد می‌توان یک شاعر ملی شد و کاری کرد کارستان. او کاری کرد کم کم ایمان آورده شد به آغاز فصل سبز.

وی با روایت فرازهایی از تلاش‌های شمس لنگرودی در عرصه‌ی شعر، از انتشار کتاب «تاریخ تحلیلی شعر نو» یاد کرد و افزود: این کتاب ابهت و عظمتی به او داد که همه‌ی لاشخوران تماشا و کرکسان شبِ بعد از مرگ به تحسینش پرداختند. کتاب بی‌غرض و مرضی که عصای دست پژوهشگران و دانشجویان ادبیات است. در واقع شمس لنگرودی اگر شعر هم نمی‌گفت با این کتاب خود را به ثبت می‌رساند. شمس از شاعرانی‌ست که خدا او را دوست داشته است. هر چقدر علیه‌اش حرف زده شود، بیشتر معروفش می‌شود. پس خواهش می‌کنم به دوستان معاند بگویید لطفا سکوت بکنند. این مرد افتادنی نیست.

اکسیر بیان کرد: شمس زمانی از شعر به رمان نویسی پرداخت و از رمان به خواندن آواز و بازیگری سینما رفت. اما یادمان باید باشد که شاعران در سینما اصلا شانسی نداشتند. تنها فروغ فرخ زاد در کسوت کارگردانی فیلم«خانه سیاه است» وجهه خاصی یافت، البته آن هم اگر عده‌ای نگویند کار ابراهیم گلستان بود. من این فعالیت‌ها را زنگ تفریح آقای شمس لنگرودی می‌دانم. آقای شمس با شعر زیبای معاصرش، شعری فرهیخته و بایسته و آزانگیز برایمان تدارک دیده است.

شاعر زندگی

معاونت فرهنگی منطقه آزاد انزلی نیز در این مراسم گفت: یکی از تجلیات بی‌شعوری تمرکز و توقف بر یک نقطه است و اما شمس هم با نگاه رویکردی و هم نگاه مصداقی بر یک نقطه تمرکز نیافت.

سید حجت مهدوی سعیدی تصریح کرد: شمس لنگرودی با اشعار خود زندگی می‌کند. اگر می‌بینیم از قطعه قطعه‌ی شعر او زندگی، صداقت، صراحت، عظمت، ابهت و لطافت می‌بارد به این دلیل است که او با شعر زندگی می‌کند. شمس شاعر زندگی است.

گشایش یک محیط فرهنگی جدید در شهرستان انزلی

در این آیین «پرویز فکرآزاد» شاعر، نویسنده و فعال زبان گیلکی کتاب «در ستایش زندگی» نوشته‌ی «محسن آریاپاد» را به حاضران معرفی کرد. این اثر درباره‌ی زندگی شمس لنگرودی به رشته‌ی تحریر درآمده است. فکرآزاد همچنین به خوانش یکی از اشعار گیلکی شمس پرداخت.

 پخش پیام محمد شمس لنگرودی به مناسبت این مراسم و قدردانی از برگزاری این گرامیداشت، شعرخوانی «سجاد رحمانی» و سخنرانی کوتاه و شعرخوانی « پونه نیکوی» از دیگر بخش‌های این آیین بود.

و سرانجام افتتاح کافه کتاب «مهتاب» در دهکده‌ی گردشگری «ماه سو» با حدود ۳۰۰ جلد کتاب در حوزه‌هایی نظیر ادبیات داستانی، ادبیات منظوم، تاریخ ملی و محلی و گردشگری پایان‌بخش آیینی بود که با حضور جمعی از اهالی فرهنگ گیلان زمین در آخرین سه شنبه آبان سال ۱۳۹۹ برگزار شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.