بی‌توجهی به احداث پایانه صادراتی در گیلان

0 412

استاندار گیلان گفت: احداث پایانه کشاورزی دراستان برای توسعه تجارت با همسایگان ، بعنوان بستر مناسبی برای فعالیت دانش آموختگان رشته کشاورزی باید پیگیری شود.

 «ارسلان زارع» درجلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گیلان گفت: در حال حاضر ۴۱ درصد از صادرات غیرنفتی ما مربوط به بخش میوه و سبزیجات است، باید از ظرفیت بازار مصرف کشورهای حوزه دریای خزر و همسایگان شمالی به ویژه ظرفیت بزرگ اتحادیه اوراسیا با توجه به رویکرد نظام جمهوری اسلامی در توسعه مناسبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با این کشورها، بهره بگیریم. لذا ایجاد پایانه کشاورزی درجهت توسعه تجارت با همسایگان شمالی بستر مناسبی درصادرات محصولات غیرنفتی  استان از جمله میوه و سبزیجات است و باید از این ظرفیت استفاده بهینه شود.

لزوم ایجاد پایانه‌ی صادراتی محصولات کشاورزی در گیلان از سالهای گذشته در استان مطرح شده اما تاکنون اقدام قابل توجهی دراحداث آن صورت نگرفته است. تاکید بر پیگری ایجاد پایانه صادراتی کشاورزی با توجه به اینکه ۷۵ درصد صادرات محصولات کشاورزی از گیلان انجام می‌شود و سال گذشته ۴۱۰ میلیون دلار کالای غیر نفتی از گمرک آستارا به کشورهای شمالی دریای خزر صادر شد، در تابستان گذشته نیز یکبار دیگر از سوی استاندار مورد تاکید قرار گرفته بود.

پیشتر«جلیل جلالی‌فر» مشاور روابط اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان با روسیه، از نبود زیرساخت‌هایی همچون پایانه صادراتی در مرز خشکی آستارا انتقاد کرده و گفته بود: گیلان پیشانی اقتصاد کشور با روسیه است و نبود یک پایانه‌ی صادراتی و زنجیره حمل‌ونقل مناسب که بتواند محصولات کشاورزی همچون صیفی‌‌ و سبزی‌ را با کیفیت مطلوب و ‌دلخواه بازار روسیه به این کشور صادر کند باعث شده که عملاً فرصت بهره‌مندی کشور از این بازار کاهش پیدا کند.

«هادی تیزهوش تابان» رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان نیز به مرور گفته بود: اجرای پروژه هایی مانند احداث پایانه صادراتی در استان می‌تواند در تسریع روابط اقتصادی با کشورهای هدف صادراتی گیلان حایز اهمیت باشد.

در ایجاد این پایانه نیز در سالهای گذشته کم کاریهایی صورت گرفته است اما درحال حاضر برای ساماندهی به این موضوع، کارگروهی در استانداری تشکیل شده که پیگیر راه‌اندازی این پایانه هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.