تنش آبی در ۴۰ روستای گیلان

0 342

تامین آب و بهداشتی بودن آب مصرفی شهروندان، توسعه شبکه توزیع و بهبود کیفیت آب از اصلی‌ترین مطالبات مردم استان بخصوص روستاییان است.

علیرغم اینکه گیلان از استانهای پربارش کشور است، اما درحال حاضر حدود ۴۰ روستای استان که عمدتاً در مناطق جنوبی واقع شده‌اند با کمبود آب شرب مواجه بوده و آبرسانی به آن‌ها به خصوص در فصل تابستان از طریق تانکرهای سیار انجام می‌شود. همچنین در بسیاری از مناطق روستایی استان کیفیت آب رضایت بخش نیست. پیشتر نیز«ارسلان زارع» استاندار گیلان و برخی از نمایندگان استان از بی‌کیفیت بودن آب شرب روستایی انتقاد کرده بودند.

استاندار گفته بود: شاخص‌های حوزه آب و فاضلاب گیلان به ویژه در مناطق روستایی نسبت به سطح میانگین کشوری و در مقایسه با دیگر استان‌ها فاصله زیادی دارد که این امر در برخی مناطق استان همچون رشت فاصله را نشان می‌دهد.

وی قدمت بالای شبکه آبرسانی در برخی مناطق گیلان را موجب کیفیت پایین آب به ویژه در مناطق روستایی عنوان کرد. انتقاد استاندار از کیفیت آب درحالی مطرح شده که شرکت آبفار گیلان شاخص بهره‌مندی آب روستایی در استان را ۲/۷۷ درصد اعلام کرده است.

درهمین رابطه « محب علی رنج ور» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در گفت و گو با مرور، کیفیت آب شرب را به بافت زمین شناسی هرمنطقه مربوط دانست و گفت: با توجه به نوع بافت زمین قطعا در برخی مناطق استان با مشکلات کیفیت آب مواجه هستیم . از اینرو در تلاش هستیم ۷۰۰ روستای مناطق جلگه ای استان را به تصفیه خانه بزرگ رشت متصل کنیم تا از آب با کیفیت برخوردار شوند.

وی افزود: امسال با آبرسانی به ۴۳ روستای گیلان با جمعیتی بالغ بر چهل هزار شاخص بهره‌مندی از آب روستایی را از ۷۶ درصد به ۲/۷۷ درصد خواهیم رساند. در حال حاضر نیز یک درصد از متوسط کشور در آبرسانی روستایی بالاتر هستیم.
وی در خصوص آبرسانی به روستاهای حاشیه شهرها گفت: در تفاهم نامه ای با آبفای کشور آبرسانی به روستاهای حاشیه شهرها مقرر از محل آب شهری انجام می‎شود.

رنج ور در خصوص تامین آب مناطق کوهستانی و کم آب گیلان گفت: برای مناطق کوهستانی بخصوص در جنوب گیلان که در فصل تابستان با کمبود آب مواجه می‌شوند به وسیله تانکرهای سیار آب شرب تامین می‌شود. حتی این شرکت آمادگی دارد اگر آب منطقه‌ای چشمه هایی را به ما تعرفه کند از این طریق آبرسانی به روستاهای صعب العبور را انجام دهیم. در حال حاضر حدود ۴۰ روستای گیلان در فصل تابستان با کمبود و تنش آب مواجه هستند.

گفتنی است از تعداد ۲۵۰۰ روستای گیلان، ۱۸۰۰ از آب شرب برخوردار هستند. نسبت به متوسط کشورحدود یک درصد جلو هستیم. در دهه فجر امسال نیز ۲۹ طرح تامین و تقویت آب شرب روستایی به بهره برداری می‌رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.