نگرانی از رانش زمین درمناطق کوهپایه ای گیلان

1 458

بارشهای سیلابی ماههای گذشته در گیلان برخی از مناطق کوهپایه ی گیلان را مستعد رانش زمین کرده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، رانش و لغزش زمین در برخی از روستاهای شهرستان‌های شرقی و غربی گیلان را مخاطره آمیز اعلام کرد و گفت: رانش زمین بسیاری از شهرستان‌های گیلان مانند رودسر، لنگرود، املش، تالش، رضوانشهر، شفت، فومن و دیلمان را درگیر کرده است.

مرادی در ادامه به مرور گفت: رانش مناطق کوهپایه ای یکی از مهم‌ترین موضوعات مدیریت بحران گیلان در سالهای اخیر بوده است. در ستاد مدیریت بحران استان، ایمن سازی مناطق روستایی به بنیاد مسکن و جاده ها به اداره کل راهداری استان محول شده است.

مرادی در خصوص تامین منابع مالی ایمن سازی دیواره های رودخانه ها و مناطق کوهستانی گفت: در تمام مناطقی که از سیلاب سال گذشته دچار تخریب سردهنه های کشاورزی شدند، تکلیف شد لایروبی انهار و کانالهای آب هر چه سریعتر همزمان با تقویم زراعی کشاورزی انجام شود.

مدیر کل بحران گیلان در پاسخ به رفع مشکلات کم آبی و وجود تنش آبی در شالیزارهای غرب استان همزمان با شروع نشاء اضافه کرد: از بودجه ای که اخیرا جهت جبران خسارات سیلاب در بخش جبران خسارتهای کشاورزی مناطق غرب استان اختصاص یافت، از ۵۰ سردهنه کشاورزی که سال گذشته در شهرستان تالش بر اثر سیلاب تخریب شد تاکنون بیش از ۳۰ سردهنه بازسازی شده است. همچنین ۴ سردهنه اصلی این شهرستان بطور کامل بازسازی شده اند.

 مرادی به تزریق منابع مالی مختلف به دستگاههای ذیربط با تامین آب اشاره کرد و ادامه داد: علاوه بر تزریق اعتبار به آب منطقه ای ، ۴۵ میلیارد تومان از سوی  وزارت نیرو و ۱۲ میلیارد تومان از سوی ستاد بحران  و مبالغی نیز از محل بند (و) اعتبار جدید برای بازسازی سردهنه های کشاورزی مناطق غرب و شرق استان واریز شده است.

مدیر کل بحران به استفاده از آب چاه در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند اشاره کرد و افزود: برای مناطق بالادست استان از آبهای سطحی و آب چاه بهره گیری خواهد شد. در حال حاضر گیلان ۴۸ هزار چاه آب دارد که بیش از ۲ هزار چاه عمیق و برای موارد آب زراعی قابل استفاده هستند.

وی با تاکید به حمایت دولت دربخش بیمه محصولات کشاورزی از کشاورزان خواست نسبت به بیمه محصولات خود از جمله برنج اقدام کنند. در غیر این صورت دولت به هیچ عنوان جبران خسارت نخواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.