عقب ماندگی گیلان در اجرای طرح هادی

0 392

سالانه ۱۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی گیلان تغییر کاربری داده می‌شوند. روند انجام تغییر کاربری روندی تهدیدی است و اگر به همین منوال پیش برود در آینده نزدیک دیگر زمین زراعی برای استان باقی نخواهد ماند.

بیکاری، عدم حمایت دولت از کشاورزان، افزایش بهای زمین، اجرای طرح‌های غیربومی در استان و مشکلات اقتصادی روستائیان از جمله مهمترین عوامل بروز پدیده تغییر کاربری اراضی در گیلان است.

اما «محمد اکبرزاده» مدیر کل بنیاد مسکن گیلان به مرور می‌گوید: اجرای طرح هادی فرصت زمین خواری و تغییر کاربری را برای متخلفین صفر کرده است.

وی ادامه می‌دهد: اراضی که خارج از طرح هادی هستند مورد زمین خواری قرار می‌گیرند. نظارت بر این اراضی در روستاهای فاقد طرح هادی در حیطه بخشداران است و طبق قانون ما نمی‌توانیم ورود کنیم.

اکبرزاده  در خصوص شاخص برخورداری روستاهای گیلان از اجرای طرح هادی گفت: شاخص برخورداری از طرح هادی در استان ۴۷  درصد است که در سطح کشور این شاخص ۴۸ درصد است. عقب ماندگی گیلان در اجرای طرح هادی  به دلیل کمبود اعبتارات عمرانی بوده است. این در حالیست که اعتبارات عمرانی استان در ۵ سال گذشته به دو برابر افزایش پیدا کرده است. لذا اگر اعتبارات متمرکز برای اجرای طرح هادی توسط دولت در نظر گرفته نمی‌شد این اتفاق  هم نمی‌افتاد.

وی تاکید کرد: با متمرکز شدن اعتبارات از سوی دولت گیلان توانست رتبه اول در بکار گیری این اعتبارات و ساماندهی معابر روستایی را کسب کند.

وی تعداد روستاهای بالای بیست خانوار استان را ۲۲۰۰ روستا بیان کرد و گفت : از این تعداد قریب ۱۰۰۰ روستا در قالب طرح هادی ساماندهی و بهسازی روستایی شده‌اند.

وی با اشاره به شاخص صد درصدی طرح‌های هادی استان و گذشت ۱۰ سال از تهیه آن بر ضرورت بازنگری طرح تاکید کرد.

اکبرزاده در خصوص  عقب‌ ماندگی  گیلان در صدور سند روستایی گفت:  این عقب‌ماندگی به ‌دلیل وجود برخی مشکلات فنی جهت ارتقا صدور سند روستایی است .در حال حاضر شاخص صدور سند روستایی در کشور ۳۹ درصد و این شاخص در گیلان ۳۶ درصد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.