تنش آبی در روستاهای سیاهکل

خشکسالی به چشمه های کوهستانی گیلان رسید

0 317

کاهش بارشها و خشکسالی، روز به روز دامنگیر تعداد بیشتری از روستاهای کوهستانی استان می‌شود. خصوصا اینکه آب شرب این روستاها از طریق چاه‌های عمیق و چشمه‌های کوهستانی تامین می‌شود.

 ماه گذشته بود که مدیرعامل شرکت آبفای گیلان، تعداد روستاهای کوهستانی که از محل چشمه‌ها تامین آب می‌شوند را ۵۶۰ روستا اعلام کرده و گفته بود به دلیل شروع فصل گرم سال و کاهش نزولات جوی، ۳۵۵ روستا با کاهش دبی آبدهی از چشمه‌ها مواجه شده‌اند. چالشی برای آبفای گیلان که چاره کار را در آبرسانی با تانکرهای سیار به این روستاها دیده است.

 در این میان همزمان با تنش‌های آبی سایر شهرهای کشور،هفته گذشته اهالی روستای مهربن سیاهکل نیز به مدت ۴ روز از آب شرب محروم شدند. روستایی در ابتدای جاده سیاهکل به دیلمان که منابع آبی آن از منطقه لیش سیاهکل تامین می‌شود که روزانه فقط برای ساعاتی آب شرب در اختیار روستاهای اطراف قرار می‌دهد.

 «خانم آل بویه» یکی از اهالی روستای مهربن سیاهکل در تماس با مرور با اعلام این خبر گفت: هفته گذشته به مدت ۴ روز، آبرسانی به روستا قطع شد. این در حالیست که پیش از آن هم طی شبانه روز فقط ۴ الی ۵ ساعت جریان آب از منبع شبکه توزیع برای روستای ما وصل می‌شود که مجبوریم در تانکرها برای مصرف کل روز ذخیره سازی کنیم.

 این شهروند با اعلام اینکه قطع آب فقط منحصر به روستای مهربن نبوده افزود: در کل منطقه، آب روستاهای اطراف که ازاین منبع تغذیه می‌شوند نیز قطع شده بود و طی این مدت هیچ مسؤولی پاسخگوی ما نبود.

در حالیکه آب شرب تعداد زیادی ازشهرهای بخش مرکزی و شرق گیلان از سد شهر بیجار و از طریق تصفیه خانه بزرگ استان تامین می‌شود، روستاهای کوهستانی و دور دست استان از آبرسانی این شبکه محروم هستند. سالهاست آبرسانی به این روستاها از طریق منابع چاه‌های عمیق و چشمه‌های کوهستانی انجام می‌شود که در حال حاضر با تنش‌های آبی و خشکسالی ناشی از برداشت‌های بی رویه و کاهش نزولات مواجه هستند. شرکت آبفای گیلان چه راهکاری برای تامین منابع آبی پایدار برای روستاهای کوهستانی در مواقع تنش آبی پیش بینی کرده است؟

در همین رابطه «مازیار علیپور» مدیرعامل شرکت آبفای گیلان با تکذیب قطع آبرسانی به سیاهکل به مرور پاسخ داد: هیچگونه گزارشی از قطع آب در سیاهکل به شرکت آبفای استان ارسال نشده است. ضمن اینکه آب شرب سیاهکل از تصفیه خانه بزرگ استان تامین می‌شود و دراین صورت آب شهرستانهای لاهیجان و شلمان نیز می‌بایست قطع می‌شد.

وی با تأکید به اینکه آبرسانی به روستاهای کوهستانی از طریق تصفیه خانه بزرگ استان انجام نمی‌شود اظهار کرد: این روستاها دارای چاه‌های عمیق و چشمه هستند که متأسفانه چند سالی است از کم آبی و خشکسالی متاثر شده‌اند. امکان اینکه این قبیل روستاها در طول شبانه روز با کاهش و افت فشار آب مواجه شوند زیاد است واین معضل بیشتر در دو روز پایانی هفته و با حضور گیلانیان مقیم تهران و مراجعت آنها به روستاها تشدید می‌شود.

 مدیرعامل آبفای گیلان تأکید کرد: دربرخی مواقع شکستگی لوله و افت فشار به دلیل افزایش مصرف روستاییان نیز منجر به قطع موقت آب می‌شود و این موضوع به طور موردی در بسیاری از مناطق رخ می‌دهد اما دلیلی بر کمبود آب نیست.

علیپور با اشاره به اینکه در سال جاری فقط در لوشان با مشکل کمبود آب مواجه هستیم اظهار کرد: انتقال آب در این منطقه از طریق چاه‌های فلمن امکان پذیر است و امسال به دلیل اینکه در حوزه آبریز سد سفیدرود در رودخانه شاهرود کاهش دبی آب داشتیم در لوشان با کمبود آب مواجه شدیم.

 مدیرعامل آبفای استان با یادآوری این نکته که زمستان گذشته، کاهش بارشهای جوی و نزولات برف در گیلان موجب خشکی و کاهش آب بسیاری از چشمه‌های کوهستانی شد اضافه کرد: تنها منابع آبی روستاهای کوهستانی استان، چشمه‌ها هستند و از اینرو سعی کردیم با تانکرهای سیار تا حدودی این کمبود را جبران کنیم. همچنین حفر چاه‌های جدید و بهسازی چاه‌های موجود از دیگر راهکارهای شرکت آبفای استان برای تامین آب روستاهای کوهستانی در مدت اخیر بوده است.

 لازم به ذکر است گیلان ۱۷۲۰ روستا دارد که ازاین تعداد به ۵۶۰ روستا از محل چاه‌های عمیق و چشمه‌های کوهستانی آبرسانی می‌شود. از این تعداد ۳۵۰ روستا با تنش آبی در فصل تابستان مواجه هستند. در حال حاضر بنابر آمارهای موجود شاخص بهره مندی آب شرب روستایی در گیلان ۷۷ درصد اعلام شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.