جغرافیای انتخابات شورای شهر رشت

از حاشیه نشین‌ها تا آرای مدرن

0 725

 شناخت رفتار انتخاباتی شهروندان و الگوی شرکت در انتخابات آنها برای گروه‌های سیاسی و سیاست مداران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از سوی دیگر نامزدهای انتخابات برای مدیریت هر چه بهتر رقابت‌های انتخاباتی و افزایش ضریب موفقیت خود، به این موضوع توجه بیشتری دارند. آنان سعی می‌کنند با ادراک دقیق از فضای جامعه و اولویت‌های رأی دهی افراد، برنامه‌های تبلیغاتی خود را طراحی کنند.

گفتمان انتخابات در طی ۲۰ سال گذشته همواره محمل جدی برای طرح طیف وسیعی از تقاضاهای اجتماعی، گفتمان سازی پیرامون آنها و نیز تخلیه هیجان‌ها و سرخوردگی در سطح اجتماعی بوده است. مبارزات انتخاباتی لزوماً یک پدیده منفی نخواهد بود، بلکه بدون آن، پویایی و نوآوری اجتماعی و سیاسی ممکن نخواهد بود. مبارزات قاعده مند انتخاباتی علاوه بر نتایج متعدد، ضامن حفظ پویایی و دمیده شدن نیروها و احساسات جدید به عرصه عمومی است.

جلب رأی عمومی در بسیاری از مواقع با انگشت نهادن بر شکاف‌های بالقوه و بالفعل موجود در جوامع تحقق می‌یابد. کارزارهای انتخاباتی دانسته یا ندانسته، اغلب بر مدار برجسته سازی شکاف‌های اجتماعی و مطرح کردن کاندیدای خود به عنوان نماینده طیف‌های خاص اجتماعی سازماندهی می‌شود که رویکرد منفی به این تحلیل سبب می‌شود شکاف‌های قومیتی و طبقاتی پدید آید. کاندیداهای انتخاباتی از یک سو در پی نقد گذشته، بی اعتباری سازی عملکردها و نیز ناکارآمد، فاسد و ناشایست نشان دادن کارگزاران و متولیان دوره‌های قبلی بر می‌آیند و از سوی دیگر در پی ارائه وعده‌ها و طرح مطالبات و تقاضاهای جدید دوره‌های قبلی بر می‌آیند و از سوی دیگر در پی ارائه وعده‌ها طرح مطالبات و تقاضاهای جدید بدنبال جذب آرای عمومی بیشتر هستند.

از تاسیس شهرداری ها بیش از ۱۰۰ سال می گذرد.اداره امور شهرها در قبل از انقلاب اسلامی توسط شهرداری( بلدیه ) و انجمن های شهر صورت می گرفت .بعد از انقلاب اسلامی ایران تا سال ۱۳۷۷ انتخابات شوراهای شهر برگزار نگردید و استانداری کفیل انجمن شهر تلقی می گردید.با تصویب قانون تشکیلات و وظایف شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در سال ۱۳۷۵ وظایف شوراهای اسلامی توسط قانونگذار مورد تقنین قرار گرفت که تا کنون پنج دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار گردید.با تحول شهرنشینی و گسترش مهاجرت از روستاها و شهرهای کم جمعیت به کلانشهرها و مراکز استان ها مفاهیم و مولفه های جدید شهرنشینی پدید آمد.از سوی دیگر با توجه به تعدد دستگاههای اجرایی و تداخل صلاحیت نهادهای ملی و محلی  با شهرداری ها رویکرد شهروندان به وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها چالش برانگیز شد.

در شهرهای مختلف اقوام و گروه های متنوعی وجود دارند که بطور مستقیم و غیر مستقیم در نحوه اداره شهرها مداخله می کنند.به طوری که در کنار نهادهای دولتی و عمومی رسمی ، سازمان ها و گروه های ذی نفوذ در سایه  قرار دارند که در عین سیاستگذاری غیر رسمی ،  افکار و نظرات خود را منتشر می کنند و از سوی دیگر به دنبال سهم خواهی و مداخله در امور شهری هستند.جغرافیای انتخابات و بررسی جامعه شناسی رفتار رای دهی شهروندان از مباحث مهم بین رشته ای بخصوص در حوزه برنامه ریزی شهری ، جامعه شناسی شهری و حقوق شهری می باشد.

نویسنده در این نوشتار سعی دارد بدون جانبداری از کاندیداهای خاص ،  ساختار جغرافیای انتخابات را مورد بررسی قرار دهد. رفتار رأی دهی شهروندان ساکن در شهر رشت در چند گروه قابل تفکیک است. در مقابل این گروه‌های یکسری گروه‌های ذی نفوذ با سبد رأی بالا قرار دارند که می‌توانند با حضور خود نتیجه انتخابات را تغییر دهند. گروه‌های مورد اشاره به دو بخش سبد رأی سنتی و غیر سنتی قابل تقسیم بندی هستند. البته هدف این نوشتار پیش بینی نتایج انتخابات نبوده و در مقام توصیف وضعیت موجود قبل از شروع رسمی فرآیند انتخابات است.

سبد رأی سنتی:

گروه اول، مهاجرین آذری زبان که از قشر زحمت کش شهر هستند و بیشتر در حوزه تخصصی مشاغل صنعتی، کارگاهی و ساختمانی اشتغال دارند و از استان اردبیل، زنجان، شهرستان‌های تالش و آستارا به شهر رشت مهاجرت کرده‌اند و با محیط شهری و اجتماعی رشت انس یافته‌اند و رفتار رأی دهی آنها بیشتر تأکید بر حضور یک یا چند فرد آذری زبان در پارلمان شهریست که در مقاطعی نیز موفق شده‌اند فرد مورد نظر خود را بر کرسی شورای شهر رشت بنشانند. محل سکونت این افراد بیشتر در محدوده‌های کمربندی شهر رشت حد فاصل میدان رازی تا میدان مصلی است.

محله کلیدی این گروه شامل: حمیدیان، معلولین، قاسمیه، جماران است. کاندیداهای شاخص این گروه شامل  آقایان محمد محمودیان، مهدی نوری هریس می باشد از بین این افراد آقای محمودیان سابقه حضور در دوره سوم شورای اسلامی شهر رشت را دارد و در دور پنجم علی رغم ائتلاف با آقای نوری هریس نتوانست و با ۱۱۵۸۲ رای جزو اعضای اصلی و علی البدل قرار گیرد .از طرف دیگر آقای مهدی نوری هریس در این گروه از سبد رای قرار دارد. خانواده نوری هریس بیش از ۳۰ سال هست که در شهر رشت حضور دارند. نوری هریس از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و مدیران قدیمی شهرداری رشت است. در سالهای گذشته گرایش های اصلاح طلبی در این خانواده وجود داشت او در انتخابات دور قبل شورای اسلامی شهر رشت با ۸۵۹۶ رای نتوانست کرسی پارلمان شهری را به خود اختصاص دهد اما در این دوره به دنبال گسترش سبد رای خود با حفظ اصالت آذری خود است.

گروه دوم، تالشی زبان‌های ساکن در شهر رشت که از شهرستان‌های شفت و فومن به شهر رشت مهاجرت کرده‌اند. این گروه در چند مقطع توانسته‌اند نماینده‌های مورد نظر خود را به پارلمان شهری وارد کنند که اوج آن در شورای چهارم بوده که سه نماینده شاخص در این عرصه داشتند. در موارد متعددی مشاهده شده ساکنین شهرستان‌های مورد اشاره با حضور در شهر رشت به کاندیداهای مورد نظر خود رأی داده‌اند و بافت رأی دهی شهر رشت از حالت عادی خود خارج شده است.

کاندیداهای شاخص این گروه آقایان قنبر همتی، رضا خاکسار نجفی و امید حبیبی لاسکی هستند. قنبر همتی از فرهنگیان بازنشسته شهر رشت است و بالغ بر ۱۰ سال است که در عرصه سیاسی حضور یافته یکی از آرای مهم سبد رای تالشی زبان های رشت است. ایشان در دوره گذشته با ۱۰۲۹۲ رای نتوانستند عضو شورای شهر رشت قرار گیرند. در این دوره با تقویت کارزاهای انتخاباتی خود تلاش زیادی دارند که بتوانند قسمت عمده ای از سبد رای این گروه را به خود اختصاص دهند. از سوی دیگر امید حبیبی لاسکی کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر رشت شده اند. نامبرده سابقه مدیریتی و اداری در کارنامه خود ندارد ولی ارتباط قوی با یکی از نمایندگان مجلس قدرتمند شهرهای غرب گیلان دارند. از سوی دیگر خانواده حبیبی از پیمانکاران نوسازی مدارس بوده و قسمت عمده ای از سبد رای تالشی زبانان را به خود اختصاص می‌دهند. از سوی دیگر در فضای مجازی خبری مبنی بر حمایت حامیان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از شهرهای غرب گیلان منتشر شده است که سبد رای این گروه و چیدمان انتخاباتی شورای اسلامی شهر رشت را تغییر خواهد داد. محمدرضا خاکسار نجفی در ابتدای دوره سوم شورای شهر به عنوان شهردار رشت انتخاب شد. خانواده خاکسار اهل بازارجمعه(مرجقل) از توابع شهرستان صومعه سرا هستند که دارای ارتباطات متنوعی با تالشی زبان‌های ساکن رشت بوده‌اند و در محدوده شفت و امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق طرفداران خاص خود را دارند.

گروه سوم، نیروهای مذهبی شهر رشت بوده که در هیأت‌های مذهبی، مساجد و حسینیه‌های معروف حضور دارند و تمایل دارند نیروهای ارزشی و مذهبی در انتخابات پارلمان شهری برنده باشند. ماهیت مبارزات انتخاباتی آنها بیشتر تأکید بر جلسه‌های مذهبی هفتگی و مناسبتی است. در ادوار مختلف شورای اسلامی شهر نمایندگان شاخصی را بر کرسی شورای شهر نشانده‌اند. سبک رأی دهی این گروه تأکید بر لیست حداقلی است.

ترکیب کاندیداهای منتسب و مورد حمایت این گروه متنوع است. از یک طرف چهره‌های شاخصی چون مجید عزیزی که در دوره قبل ۱۱۱۰۸ رای به نام ایشان در صندوق رای شمارش شده بود و از فرماندهان سابق نظامی و شبه نظامی استان بودند که همکاری موثری با نمایندگان اصولگرای استان گیلان در ادوار مختلف داشته اند. همینطور فاطمه شیرزاد که بخاطر جایگاه خاص خانواده همسرش که از خانواده‌های شهید و ایثارگر شهر رشت بودند همیشه خود را در این حلقه فکری قرار می‌دادند. لازم به ذکر است آقای محمد حسن عاقل‌منش نیز از افرادی است که دارای پایگاه مذهبی موثری در این سبد رای هستند. از طرف دیگر  مداحان حاضر در هیات‌های مذهبی مانند آقای علی رنجبر که در انتخابات دوره گذشته شورای اسلامی شهر رشت۱۲۳۱۱ رای به خود اختصاص داد. ولی از حضور در اعضای اصلی و علی البدل شورای شهر رشت محروم ماند. سید حسین رضویان که برای اولین بار در انتخابات شورای اسلامی شهر شرکت می‌کنند و در محافل مذهبی رفت و آمد دارند. سرهنگ مهرداد مهرگان از فرماندهان اسبق نیروی انتظامی گیلان و سرهنگ  محمد حسین واثق کارگرنیا و مسعود عباس نژاد نیز وابستگی‌های رسمی و غیر رسمی به گروه‌های مذهبی دارند.

گروه چهارم، مهاجرین شهرهای لشت نشاء و کوچصفهان به شهر رشت هستند که در چند دوره اخیر چند کرسی در پارلمان شهری داشته‌اند. این گروه بیشتر در محدوده خیابان شهداء به سمت جاده رشت ـ لاهیجان مستقر هستند. این گروه در عین حال که به دنبال حضور گزینه‌های مورد نظر خود به پارلمان شهری هستند امکان رأی دادن به سایر گروه‌های سیاسی و قومی را برای خود محفوظ می‌داند.

از چهره‌های شاخص قبلی این گروه آقایان حاجی پور، شوقی و کاظمی بوده اند. در دوره اخیر سه نفر در سبد رای این گروه قرار دارند. ابوالفضل پورمجیب که فعالیت خود در فضای رسانه‌ای و مجامع عمومی را از مدت زمان طولانی آغاز کرده، در دوره قبل ۵۴۹۹ رای به خود اختصاص داده است. فرد دیگر این گروه آقای حسین میربلوک است که در دوره قبل ۱۱۵۹۲ رای به خود اختصاص داد به علت ارتباط ایشان با یکی از نمایندگان محبوب اسبق شهرستان رشت و ساماندهی گسترده نیروهای تبلیغاتی خود اقبال بلندی در راهیابی به شورای شهر رشت دارد. فرد دیگر این گروه مصطفی بلورچی است که پدر ایشان از افراد با سابقه در محدوده خشکبیجار بوده که سالهاست در رشت ساکن است.

گروه پنجم، کارمندان شهرداری هستند که با توجه به اهداف اداری و رفاهی بدنبال حمایت از کاندیداهای مورد نظر خود در شورای شهر هستند که علی رغم وجود سبد رأی بالا نتوانسته‌اند کرسی‌های زیادی را در شورای شهر رشت برای نمایندگان خود اختصاص دهند.

از میان کارمندان و مدیران شهرداری رشت تنها آقایان مسعود کاظمی، اسماعیل  حاجی پور و موسی  ناصح توانستند در ادوار گذشته با اتکاء به آرای شهرداری رشت در شورای شهر رشت حضور یابند. در دوره اخیر آقایان رضا عاشری، مجتبی توفیقی، مهدی نوری هریس، افشین ناظمی و هادی حاجی عباسی از کارمندان شهرداری رشت کاندیدای انتخابات شورای شهر رشت شده اند. رضا عاشری از کارشناسان و مدیران جوان شهرداری رشت هستند که همانطور که در بالا اشاره شد از افرادی هستند که در سبد رای نیروهای مذهبی قرار دارند و از طرف دیگر محبوبیت خود در شهرداری به علت حضور در مناطق مختلف شهرداری را دارند. مجتبی توفیقی در مناطق ۱و ۵ شهرداری رشت فعالیت داشتند سعی کرده‌اند روابط عمومی خود را در تعامل با همکاران و متقاضیان حفظ کنند. مهدی نوری هریس همانطور که در گروه اول و دوم قسمتی از سبد رای را به خود اختصاص می دهند انتظار دارند با حضور پدر خود و برادران و عموهایشان در شهرداری سهم عمده ای از سبد رای کارکنان شهرداری را به دست بیاورند. افشین ناظمی سالها در تیم‌های مختلف فوتبال استان گیلان فعالیت داشته‌اند و سابقه مدیریتی در باشگاه داماش رشت را در کارنامه خود دارند در عین حال بخاطر شخصیت خود محبوبیت مطلوبی در سطح کارکنان شهرداری دارند. هادی حاجی عباسی از داوران فوتبال استان هستند که بیش از ۲۰ سال سابقه خدمت در شهرداری دارند و در واحدهای مختلفی در مناطق شهرداری فعالیت داشته اند. مهرداد ورزلدوست که همسر ایشان از مدیران شهرداری هستند و سالیان متمادی بخاطر ارتباط با یکی از نمایندگان اسبق  مجلس شورای اسلامی شهر رشت تعامل زیادی با مجموعه شهرداری داشته و رفت و آمدهای متعدد دارد. ایشان کارشناس عمران اداره کل ورزش و جوانان گیلان بوده و بیش از یکسال است که مدیر روابط عمومی آن اداره کل است. در دوره قبلی شورای اسلامی شهر رشت ایشان ۱۰۴۳۹ رای را به خود اختصاص داده بودند. با توجه به حضور مجدد سید امیرحسین علوی و رضا رسولی و عملکرد خاص آنها در اداره امور شهری احتمال اینکه تعداد زیادی از سبد رای کارکنان شهرداری را به خود اختصاص دهند دور از ذهن نیست. ائتلافی از سوی کارکنان شهرداری در حال برگزاری نشست‌هایی با کاندیداهای مورد نظر خود با حضور پرسنل شهرداری است که تاکنون لیست خاصی ارائه نشده و بر طبق روال سنوات گذشته روزهای پایانی فرایند انتخابات لیستی ارایه می شود.

سبد رأی غیر سنتی:

گروه اول:

فرهنگیان شهر رشت با توجه به کثرت مدارس دولتی و غیر دولتی در شهر رشت نقش مهمی را در سبد‌های رأی ایفا می‌کنند. این گروه با توجه به تاثیرگذاری بر طبقه متوسط نقش مهمی در انتخابات ایفاء می‌کنند. در چند دوره هم نمایندگان منتسب به آنها پارلمان شهری را تصاحب کرده‌اند. در دوره اخیر شورای اسلامی شهر رشت آقایان قنبر همتی، محمد حسن عاقل منش، مهرداد بردبار، ابوالفضل پورمجیب نادر خدادادی، بهزاد مقدم نیا، زهرا نامور، مجتبی میرزایی و مصطفی بلورچی انتظار دارند سهم عمده‌ای از سبد رای فرهنگیان و دانشگاهیان را به خود اختصاص دهد. قنبر همتی علاوه بر اینکه در سبد رای تالشی زبان‌ها انتظار رای دارند با توجه به سابقه حضور در آموزش و پرورش رشت، در سبد رای فرهنگیان نیز تلاش برای جلب رای دارند. عاقل‌منش علاوه بر گرایشات مذهبی، از فرهنگیان بازنشسته هستند و از هیات امنای دبیرستان بهشتی رشت و مدرسان دانشکده فنی چمران رشت هستند و در ادوار مختلف شورای شهر تعاملات گسترده‌ای با فرهنگیان و دانشگاهیان داشته‌اند. مهرداد بردبار بخاطر حمایت فرهنگیان و دانشگاهیان اقبال زیادی برای تصاحب قسمت عمده‌ای از سبد رای این گروه را دارند. ابوالفضل پورمجیب به خاطر حضور در دانشگاه پیام نور رشت تلاش زیادی برای جلب آرای دانشگاهیان دارند. بهزاد مقدم‌نیا به اعتبار تدریس ۱۰ ساله در دانشگاه های سطح استان گیلان نیز تلاش برای جلب رای دانشگاهیان دارند. نادر خدادای نیز بخاطر مدیریت در مرکز آموزش مدیریت دولتی وابسته به استانداری گیلان و دانشگاه های سطح استان و حضور در هیات امنای یکی از مراکز آموزش عالی شهرستان رشت علاقه زیادی به حضور در مجامع علمی و دانشگاهی دارند. دکترسیدشمس شفیعی از مدیران سابق دانشگاه پیام نور رشت و دانشکده فنی چمران رشت که در دوره قبل انتخابات شورای اسلامی شهر رشت با ۱۴۳۶۲ رای عضو علی البدل شورای شهر رشت شده بود از افرادی است که تلاش زیادی دارد به عنوان عضوی از جامعه فرهنگیان و دانشگاهیان وارد پارلمان شهری شود.خانم زهرا نامور در این دوره از انتخابات به عنوان کاندیدای شاخص آموزش و پرورش اعلام حضور در عرصه انتخابات کرده‌اند. مجتبی میرزایی، رضا رسولی و مصطفی بلورچی به علت اینکه والدینشان از دبیران شهرستان رشت هستند تلاش زیادی برای همسویی با فرهنگیان دارند. مریم گیلان‌پور دیگر کاندیدای جوان این دوره نیز به دلیل سابقه مدیریت و تاسیس مدارس و عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، رای طیف فرهنگیان رشت را دارد.

گروه دوم، مهندسین و سازندگان ساختمان‌ها هستند. سازمان نظام مهندسی ساختمان و پیمانکاران ساختمانی از گروه‌های با جمعیت بالا هستند که تعامل زیادی با مدیریت شهری دارند و سبد رأی بالایی را می‌توانند به خود اختصاص دهند و در چند دوره توانستند گزینه‌های مورد نظر خود را به شورای شهر رشت هدایت کنند.

در ادوار قبلی مهندس الطافی، رضا  رسولی ، مهندس رضا صابر با حمایت اعضای سازمان نظام مهندسی وارد پارلمان شهری شده اند. در دوره اخیر سینا مقدادی که در دوره قبل ۱۳۹۹۲ رای به خود اختصاص داده با توجه به اینکه ایشان عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان هستند ارتباطات گسترده‌ای با جامعه مهندسین دارند. از سوی دیگر در شهر رشت سالانه تعداد زیادی پروانه ساختمانی توسط شهرداری رشت با نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان صادر می شود هر چند که به نظر می‌رسد تعداد دفاتر مهندسی اندکی در این حوزه فعالیت دارند و رویکرد انحصاری در این حوزه حاکم است. لازم به ذکر است در حوزه امور ساختمان در سطح شهر رشت تعداد زیادی املاک وجود دارد که از طریق قطعه بندی و تجزیه اراضی فاقد سند رسمی و در کاربری غیر مرتبط و بدون رعایت مسائل شهرسازی و حقوقی احداث می‌شود و با حمایت مشاورین املاک پیش فروش می‌شود که صرف نظر از تبعات حقوقی و قضایی متعددی که به دنبال دارد که در خوشبینانه منجر به تشکیل پرونده تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده صد قانون شهرداری می‌شود  بر خوانندگان محترم پوشیده نیست در سالهای ۱۳۹۱-۱۳۹۲ پرونده قضایی برای برخی مدیران و کارمندان شاغل در کمیسیون ماده صد قانون شهرداری تشکیل شد. از سوی دیگر تمایلی از سوی سازندگان برای نظام مند شدن امر ساخت و ساز در مناطق حاشیه‌ای شهر احساس نمی‌شود و بهانه‌ها و توجیحات متعددی در این مورد ارائه می‌کنند که مجال آن در این نوشتار نیست. عوامل اجرایی حوزه ساخت و ساز (شامل سازندگان ساختمان، دفاتر فنی و مهندسی، مشاورین املاک، فروشندگان مصالح ساختمانی) از گروه‌هایی هستند که نقش مهمی در انتخابات ایفاء می‌کنند و حتی شائبه‌های منفی در این مورد در رسانه‌های گروهی منتشر می‌شود که بر سلامت انتخابات آثار جبران ناپذیری می‌گذارد. در دوره اخیر به نظر می‌رسد تعداد زیادی از کارکنان شهرداری که کاندیدا شده‌اند و آقایان امیرحسین علوی، رضا رسولی، امید حبیبی، مصطفی بلورچی سرمایه‌گذاری زیادی در خصوص استفاده از این سبد رای انجام دهند.

گروه سوم، ساکنین محله حاشیه‌ای و کم برخوردار شهر رشت مانند جاده لاکان، مسکن مهر و معلولین رشت با توجه به عدم ساماندهی تاسیسات شهری و ارائه خدمات شهری متناسب با سایر نقاط شهر رشت کاندیداهای شورای شهر رشت تلاش مضاعفی را برای کسب آراء ساکنین نقاط حاشیه‌ای شهر به خرج داده‌اند.

بیشتر تبلیغات کاندیداها در محدوده این مناطق است و شعارهای انتخاباتی  گسترده و جلسات انتخاباتی متعددی برگزار می‌شود علی رغم تبلیغات متعدد نارضایتی‌های عدیده‌ای در این خصوص وجود دارد. در دوره اخیر به نظر می‌رسد کاندیداهای زیادی از جمله  کارکنان شهرداری که کاندیدا شده اند و آقایان  قنبر همتی، امیرحسین علوی، رضا رسولی، محمدحسن عاقل‌منش، سرهنگ مهرداد مهرگان، سرهنگ محمد حسین واثق کارگرنیا، مسعود عباس نژاد و  رضا عاشری  سرمایه گذاری زیادی در خصوص استفاده از این سبد رای انجام دهند.

گروه چهارم، کسبه و بازاریان شهر رشت که اتاق اصناف رشت برای مشاغل متعددی پروانه صنفی صادر کرده است و در عین حال کارخانه‌های متعددی در شهر صنعتی رشت، شهرک صنعتی سپیدرود و ناحیه کارگاهی رشت مشغول به فعالیت هستند که در چند دوره از ادوار مختلف شهری توانسته‌اند کاندیداهای مورد نظر خود را در پارلمان شهری وارد کنند.

این گروه از سبد رای در حمایت مالی از کاندیداهای انتخابات نقش مهمی ایفاء می‌کنند صرف نظر از اظهار نظر درباره سلامت انتخاباتی،  این گروه نقش مهمی در رای دهی شهروندان ایفاء می‌کنند در حال حاضر آقای مهیار سماکچی تنها کاندیدای رسمی حوزه اصناف است در عین حال آقایان خاکسار، بلورچی، بهزاد مقدم نیا، نادر  خدادادی، قنبر همتی  و مسعود عباس نژاد بخش عمده‌ای از فعالیت خود را به حوزه اصناف اختصاص داده اند.

گروه پنجم ورزشکاران هستند. در شهر رشت تعداد زیادی باشگاه ورزشی و ورزشکار وجود دارد که تاکنون نماینده رسمی برای انتخابات شورای شهر نداشته‌اند با توجه به تعداد زیاد ورزشکار و مربیان رشته های مختلف ورزشی آقایان افشین ناظمی،  هادی حاجی عباسی،  امید حبیبی، مهرداد ورزلدوست(سرپرست سابق هیات بدنسازی)، قنبر همتی و نقی هدایتی(سرپرست سابق هیات کشتی رشت) با توجه به سابقه ورزشی خود جلسات مختلفی برای جلب آرای این سبد رای به خرج داده‌اند.

گروه ششم خبرنگاران و مدیران رسانه‌های گروهی مکتوب و مجازی هستند. با توجه به اینکه تعداد زیادی روزنامه و نشریه و سایت‌های خبری در شهر رشت فعالیت دارند این گروه در ده سال اخیر نقش مهمی در کنشگری اجتماعی ایفاء کرده‌اند در حال حاضر آقایان نقی هدایتی، مسعود عباس نژاد، سجاد علیپور و بهنیا ثابت رفتار، معصومه پاداش‌ستون و آمنه فتوحی فعالیت رسانه های متعلق به خود و همسو با خود را به حوزه انتخابات اختصاص داده اند. لازم به ذکر است در ادوار گذشته خانم فاطمه شیرزاد از طریق اخذ قسمتی از این سبد رای به پارلمان شهری راه یافته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.