حضور بیش از ظرفیت گردشگر در پارک ملی بوجاق

تعطیلات نوروزی و فرصتی برای قاچاقچیان چوب

0 332

در روز طبیعت آسیب به محیط زیست و تخریب آن داشته‌های طبیعی و سرمایه‌های محیط زیستی گیلان مورد تهدید جدی قرار می‌گیرد. در این روز که به عنوان روز طبیعت شناخته می‌شود، بیشترین تخلفات در حوزه محیط‌ زیست رخ می‌دهد، بطوریکه تخریب زیستگاه‌ها و رهاسازی زباله در جنگلها و مراتع بلای جان محیط زیست گیلان شده است.

حال و روز محیط زیست گیلان در روز۱۳ فروردین را از کارشناسان این حوزه جویا شدیم.

حضور بیش از ظرفیت گردشگر در پارک ملی بوجاق

« ماهان مه رو» فعال زیست محیطی و پرنده نگر در گفت و گو با مرور از حضوربالغ بر ۳ هزار خودرو در پارک ملی بوجاق در روز طبیعت خبر داد.

وی با تأکید به اینکه ورود گردشگردر مناطق چهارگانه حفاظت شده محیط زیست باید ضابطه مند و طبق قواعد و اصول و ظرفیت بُرد زیستگاه باشد گفت: در روز گذشته بیش از ۳ هزار خودرو گردشگران و مسافرین به پارک ملی بوجاق وارد شدند. این درحالیست که این پارک ملی ظرفیت این تعداد گردشگر را ندارد.

تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای قاچاقچیان چوب فراهم کرد و طی مدت زمان (۲۸ اسفند الی ۱۳ فروردین) ۶۷ فقره قاچاق چوب به میزان ۵۳ متر مکعب از سطح جنگلهای استان برداشت شد. بیشترین قاچاق چوب در غرب استان و در شهرستان تالش با گونه‌های توسکا و صنوبر انجام شد.

 وی با اشاره به عدم تصویب طرح جامع پارک ملی بوجاق از سوی سازمان محیط زیست کشور افزود: در حالیکه هنوز تعداد زیادی از پرندگان مهاجر به جامانده از زمستان و پرندگان مهاجر بهاری در این پارک حضور دارند متأسفانه به میزان زیادی زباله در این زیستگاه رها و در مناطق زیادی نیز آتش روشن شد. این درحالیست که گروه‌های زیست محیطی با همکاری محیط زیست و شهرداری و نیروهای مردمی، کیسه زباله بین گردشگران توزیع کرده بودند.

مه رو اضافه کرد: با تصویب طرح جامع پارک ملی بوجاق، میزان ورود گردشگر و خودرو، ساخت کلبه‌ها و آلاچیق‌های چوبی همخوان با محیط زیست، پیست دوچرخه سواری و مسیر پیاده روی طبق مطالعات طرح مشخص می‌شود. در حالیکه این طرح طی دوسال گذشته به روز رسانی شده است اما همچنان در انتظار تصویب قرار دارد.

تعطیلات نوروزی فرصتی برای قاچاقچیان چوب

از سوی دیگر به گفته «محمد قربانی لرد» فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و جنگلهای گیلان، روز گذشته عرصه‌های جنگلهای استان روز نسبتا آرام و بدون آتش سوزی را پشت سر گذاشتند و تعداد محدودی از آتشهای روشن مانده گردشگران توسط ماموران یگان حفاظت خاموش شدند.

 قربان لرد اما تأکید کرد: تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای قاچاقچیان چوب فراهم کرد و طی مدت زمان (۲۸ اسفند الی ۱۳ فروردین) ۶۷ فقره قاچاق چوب به میزان ۵۳ متر مکعب از سطح جنگلهای استان برداشت شد. بیشترین قاچاق چوب در غرب استان و در شهرستان تالش با گونه‌های توسکا و صنوبر انجام شد.

 قربانی لرد همچنین به جلوگیری از ۸۱ فقره دخل و تصرف به وسعت ۱۷ هکتار اشاره کرد و افزود: این تصرفات عموما توسط روستاییان حواشی جنگل اتفاق افتاد که با متخلفین برخورد لازم صورت گرفت.

 فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی گیلان با تأکید به اینکه همزمان با شروع طرح تنفس به ‌اندازه کافی چوب درختان شکسته در جنگل وجود دارد که نیازی به قطع درختان نباشد اضافه کرد: متأسفانه دراین ایام ۶ فقره پرونده قطع درختان جنگلی داشتیم که از سوی روستانشینان حاشیه جنگل برای امورات کشاورزی انجام شد.

وی از حضور ۹۴ فقره گشت یگان منابع طبیعی درعرصه‌های جنگلی استان طی ۱۵ روز گذشته خبر داد و گفت: طی این گشتها، ۷۰ نفر در بحث قاچاق چوب دستگیر و ۴۰ خودروی حامل چوب درختان جنگلی توقیف شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.