دانشگاه گیلان؛ نزدیک به ۲۰۰ دانشجو تعلیق و تعدادی از خوابگاه اخراج شدند

0 1,058

دانشگاه گیلان که نام بزرگترین دانشگاه استان را یدک می‌کشد، از آغاز اعتراضات دانشجویی در کنار سایر دانشگاه‌های کشور شاهد اعتراضات دانشجویی بوده است.

دانشجویان این دانشگاه چند نوبت در پردیس مرکزی، دانشکده علوم پایه و دانشکده فنی شرق گیلان تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

اعتراضات از کِی شروع شد؟

کنکاش در اخبار دانشجویی حکایت از حضور فعالانه‌ی دانشجویان دانشگاه گیلان در تجمعات اخیر دارد.

بنا بر اخباری که شورای صنفی دانشجویان کشور از اعتراضات دانشجویی گیلان منتشر کرده، دانشجویان این دانشگاه پس از تجمع نهم مهرماه در دانشکده علوم پایه و تجمع ۱۲ مهرماه در دانشکده پزشکی، در فاصله‌ی روزهای ۱۶ تا ۳۰ مهرماه نیز در پردیس مرکزی این دانشگاه تجمع کردند.

اعتراضات دانشجویان در آبان ماه نیز ادامه داشت و در روزهای سوم، چهارم، نهم و چهاردهم آبان هم انجام شد.

واکنش دانشگاه؛ تهدید و توبیخ

علی – د یکی از دانشجویان این دانشگاه است و در گفت‌وگو با مرور می‌گوید: از ابتدای اعتراضات تاکنون از سوی اساتید و دانشگاه برای برگزاری کلاس‌ها تحت فشار هستیم. حتی در یک مورد مسئولان دانشگاه پس از تجمع ما مقابل دانشکده فنی، از سقف ساختمان اطلاعیه‌ای را آویزان کردند که در آن از برخورد با هرگونه تجمع سخن گفته بودند.

بیانیه‌ها و همبستگی با سایر دانشجویان

وجه دیگر اعتراضات دانشجویی در دانشگاه گیلان انتشار بیانیه‌های اعتراضی با محوریت دانشگاه و جامعه بود.

بعد از آنکه در روزهای ابتدایی ترم جدید جمعی از دانشجویان این دانشگاه بیانیه‌ای درباره تحریم کلاس‌ها منتشر کردند، شورای صنفی دانشجویان دانشگاه گیلان ۵ مهرماه در نامه‌ای به مسئولان دانشگاه نسبت به برنامه‌ریزی کلاس‌ها برای ترم جدید اعتراض کرد.

علاوه بر این بیانیه مشترک دانشجویان دانشکده هنر و معماری با ۱۲ مرکز آموزشی دیگر نیز ازجمله بیانیه‌های خبرساز مدت اخیر بود. گفتنی است این بیانیه اعتراضی مشترک یکی از مهمترین بیانیه‌های دانشجویی از نظر کثرت و نوع مطالبات بود.

اما شاید مهمترین کنش مستقل دانشجویان این دانشگاه را بتوان نامه‌ی سرگشاده‌ی آن‌ها خطاب به اساتید و مسئولان دانشگاه دانست. آن‌ها در این بیانیه نوشته‌اند:

«به نام خالق زن، زندگی، آزادی

 ما دانشجویان دانشگاه گیلان از هفته های اول اعتراضات مردمی، با زبان احترام و با زبان انسانیت از شما استادان علم و ادب تقاضای یاری نمودیم که چشم بر ظلمی که بر دانشجویان و مردم این خاک و بوم روا میشود نبندید و منفعت را بر شرافت ترجیح ندهید. اما چه باید کرد که نه تنها سکوت کردید بلکه برخی از شما اساتید با تهدید و اجبار دانشجوها را سر کلاسی فرمایشیتان کشاندید. این در حالی است که از حدود ۶۰۰ نفر عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان کمتر از ۵۰ نفر از اساتید حاضر به امضای بیانیه های دانشجویان در رابطه با آزادی بیان و آزادی پس از بیان دانشجویان و همینطور امضای بیانیه آزادی دانشجویان بازداشت شده شدند؛ که مایه تاسف است.

 🔺شما مگر در این کشور زندگی نمیکنید که با اینکه بیش از ۴۰ روز از اعتراضات و اعتصابات گذشته صدای فریاد این مردم که از روی حق خواهی بلند شده نشنیده اید؟ اگر در این کشور زندگی نمیکنید مگر در این دانشگاه نیستید که گوش‌هایتان صدای اعتراض دانشجویان را نشنیده و چشمانتان تحصن دانشجویان را ندیده؟

ما دشمن نیستیم، ما فریب خورده نیستیم، دشمنان فرضی‌تان ما را اجیر نکرده‌اند. شما که در کلاس هایتان درس آزادگی و حق خواهی میدادید و میدهید در این روزها که آنهایی که مانند شما تحصیلات آکادمیک ندارند و در این کلاس‌ها تا به حال حضور نداشته‌اند هم به راحتی حق را از باطل تشخیص می‌دهند کجایید؟

 🔺ما لیستی ازبرخی تخلفات و حوادثی که در اعتراضات و به حق دانشجویان دانشگاه گیلان که مسبب آن را رئیس دانشگاه «فرید نجفی» می‌دانیم را جمع آوری کرده‌ایم. این تخلفات عبارتند از:

 امنیتی کردن فضای دانشگاه

توهین به دانشجویان و تهدید آن‌ها

درگیری فیزیکی با دانشجویان (حتی در روزهایی که تجمعی نبوده)

فیلم گرفتن از چهره دانشجویان و تهدید به شناسایی آنان

دعوت از نیروهای امنیتی و ماموران بیگانه که پیش از این در محیط دانشگاه دیده نشده‌اند جهت سرکوب اعتراضات دانشجویان

شکست در محافظت از دانشجویان و سلامت آن‌ها و دستگیری دانشجویان در سرویس ایاب و ذهاب دانشگاه

ضبط کارت دانشجویی دانشجویان و تشکیل بی‌دلیل پرونده انضباطی برای دانشجویان و متهم کردن آن‌ها با بهانه‌هایی همچون رهبری و لیدری کردن تجمعات

پیامک دادن به خانواده‌های دانشجویان و تهدید به برخورد با دانشجوها

ضبط گوشی تلفن همراه دانشجویان به بهانه‌های مختلف و کنترل و بررسی عکس و فیلم‌های شخصی دانشجویان

 🔺هدف ما از نوشتن این نامه تکرار مکررات نیست برای آنانی که گوشی برای شنیدن ندارند؛ این نامه آخرین اقدام برای به همراهی خواندن شما است؛ واکنش شما مرزبندی نهایی بین ما دانشجویان و شما اساتید و پرسنل دانشگاه را مشخص می‌کند. جایگاه استادی تا پیش از این نشان از شرافت، بزرگی و چراغ راه بودن برای نسل جدید داشت است. امیدواریم که چیزی از انسانیت و شرف در وجود شما بیدار مانده باشد. شرافت را بر منفعت و حق را بر باطل ترجیح ندهید و اگر سکوت کرده‌اید سکوت خود راه پایان داده و ظلم ستمگر را توجیه نکنید و به ما دانشجویان آزادی‌خواه ملحق شوید. 

 در نهایت بدانید که ما چه با شما و چه بدون شما این راه را ادامه خواهیم داد.»

تعلیق!

پس از مجموعه‌ای از این کنش‌ها به‌تازگی معاونت دانشجویی دانشگاه گیلان که مسئولیت برگزاری کمیته‌های انضباطی را بر عهده دارد، نزدیک به ۲۰۰ دانشجو را از یک تا چهار ترم تعلیق کرده است.

به نوشته کانال شورای صنفی دانشجویان کشور ۱۳۸ دانشجو به مدت یک ترم و ۳۴ دانشجو دو‌ ترم از تحصیل تعلیق شده‌اند.

همچنین آمار نگران‌کننده‌ی دیگری هم وجود دارد که بر اساس آن ۲۲ دانشجوی دانشگاه گیلان به استناد بندهای ۱۴ و ۱۶ آیین‌نامه انضباطی به مدت سه ترم یا چهار ترم از تحصیل ممنوع خواهند شد اما حکم آن‌ها در کمیته انضباطی وزارت علوم صادر خواهد شد.

علاوه بر این دانشجویان غیربومی محروم از تحصیل نیز بنا به قوانین کمیته انضباطی نمی‌توانند از خوابگاه استفاده کنند و برای آن‌ها نیز ضرب‌الاجل سه روزه صادر شده تا خوابگاه را تخلیه کنند.

تفتیش و سختگیری

ساناز – ب یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه گیلان است که از برخوردهای فراقضایی با دانشجویان می‌گوید.

به گفته‌ی او بارها پس از خروج سرویس دانشگاه، مسئولان حراست و نیروهایی از نهادهای غیردانشگاهی سرویس را نگه داشته‌اند و محتویات گوشی همراه دانشجویان را گشته‌اند.

او می‌گوید در دانشگاه تعداد بازداشتی‌ها هم قابل توجه است و علاوه بر سیدعلی حسینی، فردین نظری و آران صمیمی، درحال حاضر امیرمحمد نوربخش دانشجوی روانشناسی این دانشگاه هم در بازداشت به سر می‌برند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.