درگذشت پدر تحقیقات مرکبات ایران

0 874

پدر تحقیقات مرکبات ایران در سن ۸۶ سالگی درگذشت. «یونس ابراهیمی» رییس اسبق و عضو هیات علمی پژوهشکده‌ی مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری که در سال ۱۳۹۳ به عنوان «مهندس برجسته کشاورزی کشور» انتخاب شده بود، درگذشت.

مرحوم یونس ابراهیمی در سال ۱۳۱۳ خورشیدی در استان گیلان، شهر مرزی بندر آستارا متولد شد. بنا بر وصیت این شخصیت برجسته علمی، پیکر وی در جوار درخت دوستی در مرکز تحقیقات رامسر در استان مازندران که مرحوم در قید حیات و فعالیت علمی،  ۱۰۰ رقم  مرکبات را بروی یک پایه نارنج پیوند کرده بود، آرام گرفت.

این چهره برجسته کشور ۳۲ مقاله علمی – اجرائی به کنفرانس‌ها، سمینارها و مجامع بین‌المللی ارائه کرد. زنده یاد ابراهیمی به همراه سه چهره‌ی برجسته کشاورزی کشور، برگزیده‌ی گروه علوم کشاورزی برای تجلیل در نخستین دوره انتخاب شده‌اند و در نخستین دوره معرفی و تجلیل از مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی کشور منتخب فرهنگستان علوم، در اسفندماه سال ۱۳۹۳ در فرهنگستان علوم، در آیینی از تلاش‌ها و خدمات ارزنده علمی و پژوهشی ایشان تجلیل به عمل آمد.

ایجاد غنی ترین باغ کلکسیون مرکبات در ایستگاه مرکبات کترا، پیوند ۷۵ گونه مرکبات بر روی پایه درخت نارنج تحت نام درخت دوستی، رساندن تولید کیوی فروت در ایران از رتبه صفر به رتبه هفتم در دنیا گوشه ای از فعالیت های زنده یاد یونس ابراهیمی است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.