دست درازی دولت به حقوق بازنشستگان

در تجمع بازنشستگان رشت مطرح شد؛

0 972

شماری از بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی گیلان در اقدامی هماهنگ با سراسر کشور امروز در مقابل تشکیلات خانه کارگر استان تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.این تجمع در حالی برگزار شد که از ابتدای هفته جاری، تجمعات دیگری در مقابل استانداری گیلان و سازمان تامین اجتماعی استان نیز تشکیل شده بود.

بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی که از ماه‌های گذشته در انتظار افزایش حقوق مصوب شورایعالی کار و ابلاغ آن از سوی دولت بودند اما با اقدام غیر کارشناسی دولت در میزان افزایش حقوق خود مواجه شدند. دولت بر خلاف مصوبه شورای عالی کار، حقوق بازنشستگان را از ۳۸ درصد به ۱۰ درصد کاهش داد. این موضوع منجر به بروز اعتراضاتی در سراسر کشور از جمله گیلان شده است.

بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی گیلان در این تجمع نسبت به کاهش درصد میزان افزایش حقوق خود در اعتراض به دولت و احقاق حقوق واقعی خود شعارهایی سر دادند. تورم ۱۰۰ درصدی افزایش ۱۰ درصدی، گرانی تورم بلای جان مردم، وعده وعید کافیه سفره ما خالیه، بازنشسته می‌میرد تبعیض نمی‌پذیرد، امنیت معیشت حق مسلم ماست، تا حق خود نگیریم از پا نمی‌نشینیم،همسان سازی تناسب عدالت حقوقی، فریاد ما برین است عدالت بهترین است از جمله این شعارها بود.

اجرای قانون؛ حداقل خواسته بازنشستگان

«حسن ایزدی» رییس تشکیلات خانه کارگر گیلان در گفت و گو با مرور با تأکید به اینکه دلیل برگزاری این تجمع در دفاع بازنشستگان از حقوق خودشان در اجرای قانون مصوب شورایعالی کار بوده است، افزود: اعمال افزایش ۵۷ درصدی حقوق بگیران و ۳۸درصدی بازنشستگان و ۵۱۵ هزار تومان برای سایرین، خواسته حداقلی بازنشستگان از دولت در اجرای این قانون است که متأسفانه انجام نشده است.

ایزدی اضافه کرد: بازنشستگان خواهان اجرای قانون مصوبه شورای عالی کار که توسط نمایندگان دولت کارگر و کارفرما امضا شده باید اجرایی شود، متأسفانه وزیر این مصوبه را به گونه‌ای امضا کرده که فقط شامل حداقل بگیران می‌شود، درحالیکه حداقل بگیران شامل آن دسته از بازنشستگانی می‌شود که سال گذشته ۲ میلیون و۶۵۰ هزار تومان دریافتی حقوق داشتند یا کسانی که زیر ۲۰ سال سابقه دارند و حقوق آنها ۵۷ درصد افزایش می‌باید. یک بند دیگر که شورای عالی کار مصوب کرد برای سایر سطوح بوده یعنی کسانی که بیشتر از حداقل بگیران هستند، افزایش حقوق ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومان به آنها تعلق می‌گیرد.

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر استان تصریح کرد: متأسفانه با ابلاغ وزیر، حقوق بگیران تا ۱۰ میلیون تومان تا ۱۰ درصد و ۶۵۰ هزار تومان وبالاتر از آن افرایش حقوق فقط ۱۰ درصد خواهد بود که این موضوع برای ما قابل قبول نیست.

 وی با بیان اینکه در گیلان ۱۶۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی داریم که ۱۰ ردصد آنها زیر ۲۰ سال سابقه کار دارند و کمتر از ۲ میلیون تومان دریافتی حقوق دارند که شامل این افزایش حقوق می‌شوند. اما کسی که یک میلیون و ۳۰۰ حقوق دریافت می‌کند که با این افزایش حقوقش به ۲ میلیون تومان می‌رسد آیا حقوق چنین فردی جوابگوی معیشت وی خواهد بود؟

ایزدی تأکید کرد: ۷۰ درصد بازنشستگان استان ما حداقل بگیر هستند که بخش اعظمی از آنها را بانوان تشکیل می‌دهند. بالاترین حقوقی که این تعداد از بازنشستگان دریافت می‌کنند ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که بنا به اعلام دولت فقط ۱۰ درصد افزیش حقوق خواهند داشت و ما در این تجمع نسبت به این امر معترض هستیم.

وی تأکید کرد: خواسته بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش ۵۷ درصدی حداقل بگیران و ۳۸ درصدی سایر سطوح است.

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر با انتقاد از کانون بازنشستگان استان که متولی اصلی بازنشستگان بوده اما در رابطه با این مشکل منفعل هستند گفت: ما به عنوان اتحادیه پیشکسوتان در تشکیلات خانه کارگر گیلان نسبت به این امر معترض شدیم.

وی از ادامه این تجمعات همگام با سراسر کشور تا حصول نتیجه مورد نظر بازنشستگان و اجرای مصوبه شورای عالی کار خبر داد.

دست درازی دولت به حقوق بازنشستگان

«غلامرضا خوالگر» رییس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان گیلان نیز در این تجمع اظهار کرد: این تجمع در اعتراض به ابلاغ هیأت دولت از مصوبه شورای عالی کار و کاهش درصد افزایش حقوق بازنشستگان برگزار شده است.

 وی افزود: بازنشستگان خواستار احقاق حقوق خود هستند و این تصمیم را ناعادلانه و شرعا و عرفا دارای اشکال می‌دانیم و از مقام معظم رهبری و سایر مراجع خواستار صدور فتوا و تأکید مجدد در راستای احقاق حق بازنشستگان هستیم. ما اقدام دولت را دست درازی به حق بازنشستگان می‌دانیم و این اجازه را به هیچ مقامی در کشور نمی‌دهیم که اینگونه با سرنوشت مردم بازی کند.

 خوالگر تأکید کرد: وی با اشاره اینکه بیش از ۵۴ درصد جمعیت استان را کارگران و بازنشستگان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: متأسفانه این جمعیت در سطح استان گیلان از دریافت خدمات درمانی مناسب محروم هستند و‌ استان گیلان تنها یک بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی متعلق به سازمان تامین اجتماعی دارد.

خوالگر با اشاره به استان گیلان دو میلیون و ۶۰۰ هزار جمعیت دارد، گفت: حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت استان گیلان را کارگران، بازنشستگان و خانواده‌های آن‌ها تشکیل می‌دهند و قطعا یک بیمارستان تامین اجتماعی با توجه به محدودیت تجهیزات پزشکی و جمعیت کارگری به هیچ وجه پاسخگو این قشر نیست.

رییس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان با بیان اینکه در حال حاضر کارگران در شرایط بسیار سخت اقتصادی و معیشتی قرار دارند، افزود: برخی از کارگران حتی بیمه، قرارداد و درآمد ثابت ندارند و در حال حاضر با مشکلات متعددی مواجه هستند.

وی افزود: اکثر کارخانجات بخش خصوصی هم دچار مشکل شده‌ و برخی نیز توان پرداخت یا افزایش حقوق کارگران را ندارند و متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم پرداخت حقوق درحال تسویه حساب با کارگران خود هستند.

خوالگر در پایان ازعدم همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بازنشستگان انتقاد کرد و گفت: نمایندگان در هیچ یک از مشکلات جامعه حامی مردم نبودند اما امکانات و افزایش حقوق آنها کامل است و هیچ مشکلی در آن نیست این در حالیست که برای حقوق بازنشستگان اینگونه تصیم گیری می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.