چالش واحدهای تولیدی با خاموشی‌ها

نگرانی از عواقب قطعی برق در گیلان

0 358

در حالیکه تحریم ها، نبود مواد اولیه، نبود نقدینگی و سایر موانع پیش روی تولید چند سالیست نفس صنعت استان را به شماره‌انداخته معضل قطعی برق، واحدهای تولیدی شهرکهای صنعتی استان را با چالش جدیدی در تولید مواجه کرده است.

اعلام برنامه قطعی به واحدهای صنعتی شهر صنعتی رشت درحالی انجام شده که این موضوع می‌تواند باعث کاهش تولید برخی واحدهای صنعتی شده و به گفته کارشناسان ممکن است کمبود برخی محصولات را در بازار به همراه داشته باشد.

در همین رابطه امروز«میرشمس الدین مهدوی سعیدی»مدیرعامل شهر صنعتی رشت از نارضایتی برخی واحدهای تولیدی شهر صنعتی رشت از عدم برنامه ریزی و مدیریت مناسب قطعی برق توسط شرکت برق استان خبر داد.

مدیرعامل شهر صنعتی رشت گفت: بر اساس اطلاعاتی که شرکت برق استان درباره اعمال محدودیت در برق مصرفی صنایع اعلام کرد، اطلاع‌رسانی لازم به شرکتهای تولیدی مستقر در شهر صنعتی رشت انجام نشده و علیرغم اینکه واحدهای تولیدی نسبت به این نوع اعمال محدودیت گله مند بوده و برنامه ریزی لازم را برای مدیریت شرایط انجام دادند اما امروز در مواردی برخلاف توافقات و اطلاع‌رسانی انجام شده، قطعی‌های برق اعمال شد که نارضایتی و انتقاد واحدهای تولیدی را به دنبال داشت.

وی افزود: قطع خارج از برنامه برق تعدادی از واحدهای تولیدی، اعمال خاموشی در شرکتهای تولید آرد و لبنیات علیرغم توافقات مبنی برعدم قطع برق این واحدها وعدم رعایت جدول برنامه اعمال محدودیت برق در برخی موارد، از جمله این مشکلات بوده است.

مدیرعامل شهر صنعتی رشت گفت: انتظار فعالان بخش تولید این است که با توجه به اهمیت تولید و اشتغال پایدار، تمامی تلاش‌ها و تدابیر لازم جهت به حداقل رساندن چالشهای کمبود برق در صنایع با همکاری همه دستگاه‌های متولی اتخاذ شود.

مهدوی افزود: بر اساس توافقات صورت گرفته در نشست امروز در استانداری و دستور استاندار مقرر شد برنامه قطع برق در شهر صنعتی رشت، طبق فهرست اعلام شده شرکتها، به تفکیک هر شرکت تا امروز تهیه و به واحدهای محترم تولیدی مستقر در این منطقه اعلام شود و حتی الامکان از قطعی برق واحدهای تولیدی فعال در حوزه صنایع غذایی بویژه شرکتهای تولید آرد و لبنیات و نیز صنایع دارویی جلوگیری شود.

لازم به ذکر است سال گذشته همزمان با شروع خاموشی و قطعی برق در صنایع، هیأت وزیران طبق تبصره ۳ ماده ۳ مصوبه شانزدهم تیرماه ۱۴۰۰، شهرک‌های صنعتی را از شمول اعمال خاموشی برق معاف کرده بود. طبق این مصوبه وزیر نیرو به وزیر صمت اعلام کرد؛ واحدهای صنعتی باید به‌اندازه ۴ هزار مگاوات به کاهش مصرف برق کمک کنند. از این رو با توجه به اینکه دیماند مصرف برق در ۸۲۸ شهرک صنعتی ۹ هزار و ۹۴۱ مگاوات برق است، اما نسبت به صنایع بزرگ، اشتغال‌زایی بالایی دارند و تعداد زیادی واحد صنعتی در این شهرک‌ها فعال هستند، مقرر شد برق صنایع بزرگ همچون فولاد و سیمان قطع و برق صنایع کوچک تأمین شود.

در گیلان بیش از ۳ هزار واحد تولیدی و صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی فعالیت دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.