راه اندازی کشاورزی هسته‌ای در گیلان

0 466

سازمان انرژی اتمی کشور، کشاورزی هسته‌ای در گیلان راه اندازی می‌کند. «عبدالله صولت‌ ثنا» معاون سازمان انرژی اتمی ایران در رشت با اشاره به ظرفیت گیلان در خصوص طرح‌های کشاورزی هسته‌ای گفت: واحد پرتودهی و راکتور تولید رادیو ایزوتوپ‌ها در گیلان راه ‌اندازی می‌شود.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران ، با اشاره به اینکه گیلان دارای محصولات کشاورزی متنوع و به لحاظ همسایگی با کشورهای آسیای میانه دارای ظرفیت خوبی به لحاظ صادرات است ، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هسته‌ای می‌تواند زمینه‌ ساز صادرات محصولات به کشورهای آسیای میانه و همسایه‌های شمالی ایران شود.

وی وجود افراد متخصص را زمینه‌ ساز استفاده از طرح‌های کشاورزی هسته‌ای در گیلان دانست و گفت: با تلاش‌های انجام‌ شده تا پایان امسال پیشرفت مناسبی در تأسیس یک مرکز پرتودهی و در حوزه‌ی کشاورزی می‌توان داشت. گیلان به لحاظ داشتن نیروهای متخصص و همچنین وجود دانشگاه دارای ظرفیت بسیار خوبی است.

صولت ثنا درباره راه‌اندازی واحد پرتودهی و راکتور تولید رادیو ایزوتوپ‌ها در گیلان افزود: انرژی و نیروگاه‌های هسته‌ای، تولید سوخت هسته‌ای، کاربردهای مختلف در بخش کشاورزی، صنعت، بهداشت و درمان، محیط‌زیست و گمرکات از مواردی است که انرژی اتمی به آن‌ها ورود می‌کند و بخشی از رادیو داورها توسط سازمان انرژی اتمی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: تنها ۵۰ درصد کاربرد انرژی هسته‌ای را مسائلی مانند سوخت و نیروگاه هسته‌ای است و مابقی کاربردهای این انرژی در حوزه‌ی بهداشت و درمان، صنعت، کشاورزی، حفظ محیط زیست، امنیت غذایی است . رادیوداروها، درمان انواع سرطان‌ها و طولانی کردن زمان فساد مواد غذایی از دیگر از کاربردهای انرژی هسته ای است . در حال حاضر پژوهشکده‌ی کشاورزی هسته‌ای مستقر در سازمان انرژی اتمی اقداماتی در زمینه‌ی ارقام برنج در حوزه‌ی مبارزه با آفات با استفاده از پرتوها انجام داده است.

صولت ‌ثنا از دیگر اقدامات پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران را استفاده از پرتو در شیر دام، تک جنس کردن گونه‌های مختلف ماهی، عقیم‌سازی جنس نر آفاتی همچون مگس مدیترانه و سایر موارد اعلام کرد و گفت: با تولید و رهاسازی حشرات عقیم‌شده می‌توان از آفتی شدن محصولاتی مانند زیتون جلوگیری کرد.

گفتنی است پیشتر«جبار کوچکی‌نژاد» نماینده‌ی رشت در مجلس، خواستار راه‌اندازی سایت‌های هسته‌ای سازمان انرژی اتمی در گیلان با هدف ارتقای کشاورزی و منابع طبیعی شد و گفته بود: دستاوردهای هسته‌ای می‌تواند با روش‌های علمی آفات و حشرات را در کشاورزی گیلان از بین ببرد.

وی با اشاره به اینکه بخش هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ظرفیت بسیار بالایی دارد از اضافه کردن ردیف بودجه ای به میزان ۴۰ میلیارد تومان به این بخش خبر داد و گفت: با واگذاری ۱۵ هکتار زمین در گیلان طی یکسال این سایت راه‌اندازی شده و فعالیت علمی و تحقیقاتی خود را شروع می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.