خطر حذف از بازارهای هدف صادراتی

دروازه‌ صادرات محصولات کشاورزی ایران فاقد پایانه محصولات کشاورزی؛

0 176

رئیس سازمان حفظ نباتات کشورگفت: آستارا از دروازه‌های مهم صادرات محصولات کشاورزی ایران است. این درحالیست که این شهرستان مرزی همچنان با مشکلات زیر ساختی در گمرک، معطلی کانتینرهای صادراتی و نبود پایانه محصولات کشاورزی صادراتی مواجه است.

«حسین رنجبر» در جریان بازدید از بارانداز ریلی آستارا گفت: بخش مهمی از صادرات کشاورزی ایران از مرزهای آستارا عبور می‌کند و در این رابطه تقویت امکانات و تجهیزات جهت نظارت بر صادرات محصولات کشاورزی ضرورت دارد.

وی با تاکید به اینکه شهرستان مرزی آستارا برای کشور بسیار مهم و از لحاظ صادرات محصولات کشاورزی از جایگاه خاصی برخوردار است اظهار کرد: نیاز است که زیرساخت ها، امکانات و تجهیزات لازم اعم از ساختمان قرنطینه در مرزهای ریلی، دریایی و زمینی فراهم شود.

سخنان رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره اهمیت پایانه مرزی آستارا درحالی مطرح می‌شود که این پایانه از مهمترین پایانه های مرزی کشوربرای صادرات محصولات کشاورزی به ویژه محصولات گلخانه‌ای است.

اما در چند سال اخیر به دلیل وجود مشکلات زیرساختی اعم از پل کم عرض برای تردد و کندی حرکت کانتینرها، ۲۴ ساعته نبودن زمان کاری پایانه، کلینیک‌های گیاه پزشکی برای صدور گواهی قرنطینه،عدم ورود ماشین‌های خارجی به خاک کشور، کمبود کانتینرهای یخچال دار در کشور و وابسته بودن حمل و نقل برون مرزی به شرکت‌های حمل و نقل خارجی موجب تعلل چندین روزه کانتینرهای محصولات کشاورزی در این پایانه شده است.

مضاف بر اینکه با ایجاد پل دوم مرزی در شهرستان آستارا، ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی که سالهاست از مطالبات تجار و صادرکنندگان مواد غذایی است همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

به نظر می‌رسد با تداوم مشکلات زیر ساختی در گمرک آستارا و عدم ایجاد پایانه محصولات کشاورزی در آن، قدرت رقابت در بازارهای هدف صادراتی از این پایانه مرزی به زودی از دست برود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.