سازمان چای: صادر می‌شوند

نگرانی از ورود چای سنواتی به بازار مصرف داخلی

0 259

رئیس کل دادگستری گیلان از تعیین تکلیف چای های سنواتی در انبار‌های چای تعاون روستایی شهرستان صومعه سرا خبر داد.

طی سالهای گذشته دولت به منظور حمایت از چایکاران به خرید این محصول بدون اینکه قصدی برای ورود آن‌ها به بازار داشته باشد اقدام کرد. بعد از گذشت چندین سال از دپوی چای های خریداری شده در انبارها، یکی از مشکلات چایکاران و تولید‌کنندگان چای خشک استان، به فروش نرفتن آن و انباشت محصول در انبارها تحت عنوان چای سنواتی است. ضمن اینکه نگرانی های زیادی از ورود غیر قانونی این چای‌ها تحت بسته بندی و برندهای مختلف به بازار مصرف وجود دارد.

نگرانی از تعیین تکلیف چای های سنواتی و احتمال تزریق و ورود آنها به بازار مصرف درحالیست که براساس اعلام کارشناسان سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان کشور، چای سنواتی  بیش از سه سال، غیرقابل مصرف و شرب انسانی می‌شود.

در همین رابطه «گودرز خردادپور» معاون بازرگانی و بازاریابی سازمان چای کشور به مرور تاکید کرد: تعیین تکلیف چای های سنواتی در انبارهای تعاون روستایی استان در راستای صادرات این محصول به کشورهای متقاضی است.

 خردادپور به مرور افزود: حدود ۲۱ هزار تن چای سنواتی مربوط به سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ در انبارهای تعاون روستایی شهرستان صومعه سرا دپو شده که برنامه ریزی صادراتی برای آنها انجام شده است.

وی تاکید کرد: این چای‌ها به هیچ عنوان قابل شرب نبوده و به دلیل اینکه در گیلان صنایع فرآوری چای های سنواتی برای مصرف صنعتی وجود ندارد طبق دستور العمل‌های گمرکی و با نظارت مستقیم سازمان چای به کشور هدف صادر می‌شود.

معاون بازرگانی سازمان چای کشور مجموع چای های سنواتی در انبارهای کشور را حدود ۴۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: از این میزان ۲۱ هزار تن در انبارهای تعاون  روستایی دپو شده است.

وی اضافه کرد: ۱۵۰۰ تن چای سنواتی نیز در انبارهای تحت تملک بانک ملی وجود دارد که مربوط  به سالهای ۱۳۷۹ الی ۱۳۸۲ است . این چای‌ها پیش ازاین توسط دولت از کارخانجات خریداری شده بود که بعدا به دلیل بدهی کارخانجات تحت تملک بانک ملی در آمدند.

خردادپور تاکید کرد: با اجرای طرح ساختاری در سازمان چای، این محصول فقط مصرف صنعتی داشته و به هیچ عنوان به بازارهای مصرف داخلی ورود نخواهد کرد.

لازم به ذکر است؛ گیلان با ۲۵ هزار هکتار باغ چای، قطب تولید چای کشور بوده و بیش از ۹۰ درصد باغات چای را در خود جای داده است. لنگرود، لاهیجان و املش بیشترین باغات چای استان را به خود اختصاص داده اند.

طبق آمارها میزان سرانه‌ی مصرف چای کشور حدود ۱/۳ کیلوگرم، کل نیاز سالانه حدود ۱۰۵ هزار تن، میزان تولید داخلی سالانه حدود ۲۲ هزار تن و میزان واردات حدود ۸۰ هزار تن در سال است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.