خریداری ۲۳ هزار تن برگ سبز چای در گیلان

0 426

رییس سازمان چای کشور از خرید بیش از ۲۳ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران از ابتدای اردیبهشت تاکنون خبرداد.«حبیب جهانساز» با اعلام اینکه پیش بینی می‌شود امسال چایکاران شمال کشور ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای برداشت کنند به مرور گفت: پیش بینی می‌کنیم ۴۵ تا ۵۰ هزار تن برگ سبز در چین بهاره از باغات شمال کشور برداشت شود.
وی با بیان اینکه ۴۰ درصد برداشت چای از باغات شمال مربوط به چین بهاره است افزود: از ابتدای اردیبهشت تاکنون ۲۳ هزار و ۲۲۵ تن برگ سبز چای به ارزش بیش از ۱۵۵ میلیارد و ۲۳۳ میلیون تومان از چایکاران شمال کشور خریداری شد.

حبیب جهانساز با بیان اینکه بیش از ۹۹ درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک است، افزود: از میزان چای برداشت شده ۲۳ هزار و ۱۵۱ تن چای درجه یک و ۷۴ تن آن درجه ۲ است.
رییس سازمان با اشاره به نظارت ۴۰۰ ناظر چای از روند برداشت چای تأکید کرد: یکی از اهداف مسؤولان سازمان چای پرداخت به ‌موقع مطالبات چای‌کاران بوده و تاکنون نیز ۱۱ میلیارد تومان بهای برگ سبز چای به چایکاران پرداخت شده است.

رییس سازمان چای همچنین به تولید ۵ هزار و ۲۲۶ تن چای خشک خبر داد و گفت: این میزان چای خشک در ۱۶۵ کارخانه چایسازی تولید شده است.

جهانساز با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ هزار هکتار باغ چای در شمال کشور رها شده هستند درخصوص توسعه باغات چای و احیای باغات رها شده اضافه کرد: امسال برنامه توسعه‌ای درباغات جدید نداشتیم اما ۲۵۰ هکتار ازباغات قدیمی و رها شده را درهمه مناطق استان احیا کردیم.
رییس سازمان چای بیشترین برداشت چای از باغات گیلان را به ترتیب از باغات شهرستانهای املش، لنگرود و لاهیجان عنوان کرد.

گفتنی است قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک امسال در مقایسه با سال گذشته، به صورت میانگین ۴۵ درصد افزایش یافته است. سال گذشته نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک، ۴۶۰۰ تومان و نرخ برگ سبز درجه دو ۳۳۰۰ تومان بود.
در استانهای گیلان و مازندران ۵۵ هزار خانواده چایکار در ۲۲ هزار و ۲۱۰ هکتار باغ‌های چای به تولید این محصول کشاورزی اشتغال دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.