صنایع سلولزی در انتظار اجرای طرح زراعت صنعتی چوب

تأکید رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بر سرمایه‌گذاری در صنعت چوب تاکید کرد

0 447

رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت گیلان گفت: اگر بسترهای تشویقی لازم برای زارعین حرفه ای چوب فراهم شود و الگوی کشت مناسب را فرهنگ سازی کنیم قطعا مشکل تأمین مواد اولیه این صنعت در گیلان مرتفع خواهد شد.

“فرهاد دلق‌پوش” با اشاره به سرمایه گذاری انجام شده در صنایع چوب و ام دی اف در گیلان گفت: با راه اندازی این طرح های صنعتی موجود در گیلان، حجم تولید نئوپان و ام دی اف به ۵ میلیون مترمکعب در سال خواهد رسید و گیلان بدون شک قطب صنعت سلولزی کشور است.
وی افزود: تشکیل انجمن تخصصی صنعت سلولزی می‌تواند بستر مناسبی را جهت زراعت صنعتی چوب و رفع نیازهای توسعه این صنعت فراهم کند و در این راستا این انجمن تخصصی تشکیل می شود.
تأکید رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان بر زراعت چوب در حالی مطرح می شود که برداشتهای بی‌رویه شرکتهای تأمین چوب صنایع سلولزی در کنار قاچاق چوب و در غیاب طرح های جنگلداری و طرح تنفس جنگلها، نفس درختان جنگلی استان را به شماره در آورده است. در حال حاضر بیش از ۵۶۵ هزارهکتار از جنگل های باستانی هیرکانی استان با اجرای طرح تنفس و خروج دام از جنگلها، دوره استراحت از برداشت چوب را سپری می کنند. اما هنوز برخی از شرکتها در طرح تنفس جنگل حضور نداشته و همچنان ۱۲۸ هزار هکتار از جنگلهای استان زیر برداشت چوب این شرکتها قراردارند.
پیش از این رییس سازمان منابع طبیعی و جنگلهای استان بیان کرده بود: مقرر شده توسط شرکتهای بهره بردار درختانی مانند صنوبر و کاج با هدف زراعت چوب توسط این شرکت کاشته شده و نیاز بازار و صنایع را تامین کنند و فقط جنگلهای مناطق جلگه ای ازحوزه صومعه سرا تا آستارا و بخشهایی از شفت برای تأمین چوب صنایع مورد استفاده قرار بگیرد. دولت نیز برای تأمین چوب و صنایع سلولزی بازار تا پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده سالی ۱۲۰۰ هکتار زراعت چوب با کاشت صنوبر در مناطق جلگه ای و مرکزی استان انجام شود. موضوعی که تاکنون انجام نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.