حفاظت؛ حلقه گمشده درخت راش

درخت آسیب دیده خارج از منطقه حفاظت شده قرار دارد

0 417

 واکنش ها به آسیب رسانی عمدی به تک درخت راش جنگلهای شهرستان شفت همچنان ادامه دارد. این اولین بار نیست که درختان جنگلی درعرصه های مختلف منابع طبیعی استان از سوی متصرفین و قاچاقچیان مورد آسیب و ضربات برنده اره برقی قرار می‌گیرند. کمبود نیروهای حفاظتی از جنگلها و مناطق حفاظت شده، یکی از چالش های منابع طبیعی ومحیط زیست گیلان در حفاظت از جنگلهای هیرکانی و گونه های حیات وحش موجود در آنهاست. مطالبه ای که سالهاست در انتظار تخصیص اعتبارات و توجه دولتها قرار دارد.  بخصوص اینکه با اجرای طرح تنفس جنگل و خروج شرکتهای بهره بردار کمبود نیروهای حفاظتی بیش از گذشته احساس می شود.

اما در این میان طرح تنفس جنگل و کمبود نیروهای یگان حفاظت ازعرصه های طبیعی استان، بستر و فرصت مناسبی را برای قاچاقچیان چوب فراهم کرده است. مضاف بر اینکه برخی ازعرصه های جنگلی و طبیعی استان در زمره مناطق حفاظت شده زیست محیطی قرار دارند و این امر لزوم حفاظت از این مناطق را دو چندان می کند.

در همین رابطه روز گذشته بعد از اینکه یگان حفاظت منابع طبیعی آسیب به این درخت را انتقام جویی ومغرضانه دانست، اعلام کرد منطقه جنگلی درخت راش در زمره مناطق چهارگانه حفاظت شده استان بوده و در حیطه حفاظت محیط زیست قرار دارد. ادعایی که از سوی «تورج صادقی» رئیس اداره محیط زیست شفت رد شد.

صادقی به مرور گفت: با بررسی های میدانی نیروهای محیط زیست، منطقه ای که درخت راش در آن مورد آسیب قرار گرفته در خارج از منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاهمزگی قرار دارد.

وی با تاکید به همکاری فی مابین یگان حفاظت محیط زیست با منابع طبیعی شهرستان شفت در گشت زنی و ارایه گزارشات افزود: در مورد اخیر به یکسری مستندات دست یافتیم و بزودی فرد متخلف دستگیر می‌شود. خوشبختانه در بررسی میدانی از محل فقط به همین تک درخت راش آسیب وارد شده و مورد دیگری مشاهده نشد. اما به دلیل اینکه این گونه دیر رشد و با ارزش است پیگیری دستگیری متخلفین تا آخرین لحظه ادامه می یابد.

صادقی وسعت منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی را بالغ بر ۳۹ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: حدود ۱۵هزار هکتار از این منطقه در شهرستان شفت واقع شده و درخت راش آسیب دیده در چند کیلومتری منطقه محیط زیستی قرار دارد.

وی با تاکید به هم افزایی و همکاری فی مابین محیط زیست و منابع طبیعی در جنگل‌های شهرستان شفت اظهار کرد: در این حوزه وظایف محیط زیست با منابع طبیعی نزدیک است. اما به دلیل وجود حیات وحش و مباحث شکار و صید و نیز برداشت شن و ماسه وظایف گسترده تری داریم. با این حال سال گذشته ۲۰ فقره پرونده شکایت بابت قطع اشجار داشتیم که مستندات آن را در اختیار منابع طبیعی قرار دادیم.

وی تاکید کرد: همزمان با اجرای طرح تنفس جنگل،همکاری‌های فی مابین محیط زیست و منابع طبیعی درعرصه های جنگلی و حفاظت شده افزایش پیدا کرده است.

لازم به ذکر است گونه های حیات وحش منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاهمزگی شامل پلنگ، خرس، گراز و گرگ اعلام شده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.