کاهش نامحسوس سطح جنگلهای گیلان

مدیر کل منایع طبیعی استان خبر داد:

0 366

مدیرکل منابع طبیعی گیلان از کاهش نامحسوس سطح جنگلهای استان خبر داد.

«میرحامد اختری» با تاکید به اینکه روند فنی و حفاظتی به ویژه توقف بهره برداری از جنگل‌های شمال در سالهای اخیر اجرا شده اما شاهد کاهش نامحسوس سطح جنگل‌ها هستیم.

وی با اشاره  به اینکه ۵۶۵ هزار هکتار از جنگل های شمال در زمره – قرار دارند افزود: تخریب و تصرف جنگلهای هیرکانی ادامه دارد. براساس آخرین آمارها ۵۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگل های هیرکانی در گیلان و در مناطق گشت رودخان فومن، لیسار تالش و سیاهرود رودبار واقع شده اند که از سوی یونسکو ثبت جهانی شده اند. در راستای الزامات ثبت جهانی، اقداماتی شامل حفاظت و تگهداری و پرورش و کنترل آفات و بیماری‌ها و… در دستور کار این جنگلها قرار دارد.

اختری، با بیان اینکه از سال آینده اقدامات فنی شامل نگهداری و پرورش جنگل و اقدامات حفاظتی در سطح جنگل‌های گیلان اجرایی می‌شود، افزود: در حال حاضر فقط در حوزه حفاظت فعال هستیم و در راستای طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی، بهره برداری از درختان افتاده و شکسته نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان از جایگزین شدن طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی با طرح‌های جنگل داری خبر داد و عنوان کرد: این طرح در دو فاز مطالعاتی تفصیلی و نیمه تفصیلی اجرایی می شود. فاز تفصیلی هم اکنون آغاز شده و به زودی کل جنگل‌های شمال را تحت پوشش قرار می دهد. فاز نیمه تفضیلی نیز از سال ۱۴۰۱ در سطح جنگل‌های شمال اجرایی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان ادامه داد: از آذر امسال تاکنون در قالب پویش جنگل ۲۰۰ هزار اصله نهال را در سطح جنگل‌های استان کاشتیم.

وی همچنین از توزیع ۲۰۰ هزار اصله نهال رایگان بین مردم همزمان با هفته منابع طبیعی امسال خبر داد و گفت: امسال ۱۱۰ هکتار جنگل کاری جدید و ۳۵۰۰ هکتار پرورش و توسعه جنگل در گیلان اجرا شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.