فاز اجرایی تبدیل عمارت شهرداری به موزه بلدیه آغاز می شود

0 717

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از تخصیص اعتبار برای مرمت عمارت شهرداری رشت و تغییر کاربری آن به موزه‌ی بلدیه و مردم شناسی خبر داد.

«ولی جهانی» گفت: برای مرمت عمارت شهرداری و تبدیل آن به موزه ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که مبلغ ۷۰ میلیارد ریال آن از سوی این سازمان اختصاص یافته است و شهرداری نیز باید آورده‌ای داشته باشد تا طرح بطور کامل اجرایی شود. همچنین ۳۵۰ میلیون تومان نیز برای موزه مشروطه ابلاغ شده است، اما هنوز این رقم تخصیص نیافته است.

وی افزود: نقشه‌های کاربری موزه‌ از سوی مشاور ارائه و درکمیته‌ی فنی با کلیت طرح موافقت شده است، اگر مطالعات مرمت این هفته ابلاغ شود براساس ضوابط میراث وارد فاز اجرایی خواهیم شد.

انتقادات از وضعیت نامطلوب نگه داری ساختمانهای تاریخی شهرداری رشت که از سالهای گذشته شدت بیشتری به خود گرفت، موجب شد تا شورای شهر رشت نسبت به تصویب دوفوریت لایحه ساماندهی، مرمت، حفاظت و تبدیل ساختمانهای تاریخی رشت به موزه موافقت کند. با تصویب این لایحه مقررشد ساختمان شهرداری رشت (ساعت) به موزه‌ی بلدیه و مردم‌شناسی، خانه‌ی میرزاکوچک‌خان جنگلی به موزه‌ی میرزا وعمارت کلاه‌ فرنگی به‌ی موزه‌ی نهضت جنگل تغییر کاربری دهند.

پیش ازاین نیز درسال ۹۵ شهرداری رشت، لایحه ای تحت عنوان بازآفرینی ساختمان تاریخی بلدیه برای مرمت عمارت شهرداری به شورا ارسال کرد اما شورای شهر رشت ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و احیای عمارت بلدیه تخصیص داد که به دلیل واگذاری پروژه به یک شرکت غیربومی و بدون اخذ مجوز، سازمان میراث فرهنگی از بازآفرینی بنای تاریخی شهرداری جلوگیری کرد. این درحالیست که براساس قانون توسعه ششم، مرمت و بازسازی ساختمان های تاریخی دراختیار دستگاهها و بخش خصوصی برعهده دستگاهها بوده و میراث فرهنگی فقط وظیفه نظارت دارد.

در گیلان ۴۰ درصد بناهای تاریخی در اختیار دستگاههای دولتی است که یا توسط خود دستگاه تغییر کاربری و تبدیل به موزه می شوند ویا طبق ماده ۲۸ به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

پیش از این نیز روند واگذاری و تغییر کاربری به موزه‌ی برخی از بناهای تاریخی از جمله ساختمان پست، هتل ایران، شیلات کیاشهر شروع شده است. گفتنی است در گیلان ۲۰ موزه وجود دارد که ۱۵ مورد از آن‌ها فعال است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.