لزوم ثبات مدیریت شهری در دوره فعالیت شوراهای شهر

0 343

استاندار گیلان در گردهمایی شهرداران و روسای شهرهای گیلان که در رشت  با اشاره به اینکه توسعه شهرداری تحت تاثیر همکاری و تعامل با سایر دستگاه های اجرایی است بر لزوم وجود ثبات در مدیریت شهری در یک دوره فعالیت شوراهای شهر تاکید کرد.
«ارسلان زارع» افزود: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دستگاههای خدمت‌رسان با وظایف بسیار زیاد هستند و شهرداری‌ها نباید برای رسیدن به توسعه پایدار تنها بر بودجه دولتی تکیه کنند.
وی با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی در راستای راهبرد مدیریت شهری، افزود: همه دستگاه‌های مسئول و افراد حقوقی باید از حضور سرمایه‌گذاران و گردشگران در سه محور تخصص، تدبیر و امید بخشی ایجاد و استقبال کنند. آبادانی و توسعه شهری مهم ترین مولفه توسعه یافتگی شهرها است که با نگاه اقتصاد پویا، فعالانه و مبتنی بر طرح‌های گردشگری درافزایش درآمد شهری تاثیر گذار است.
استاندار گیلان با بیان اینکه شوراهای اسلامی را حلقه واسط ارتباط مردم با مدیریت شهری هستند، ادامه داد: تثبیت مدیریت شهری در شهرداری‌ها در دوره‌های چهارساله مانع فرصت سوزی و ضایع شدن حقوق شهروندان می‌شود.

وی با اشاره به اضافه شدن هر ساله هزینه‌های جاری شهرداری‌ها، گفت: امسال بودجه شهرداری بیش از هزار و ۳۳۷ میلیارد تومان و با رشد ۲۲۵ درصدی و پرداختی‌های امور مالیاتی در سال گذشته با رشد ۱۰۸ درصدی افزایش پیدا کرد.

زارع با بیان اینکه این اعتبارات باید صرف طرح‌های اجرایی و عمرانی، جمع آوری آب‌های سطحی، ایجاد فضای سبز، درختکاری، ایجاد پارکینگ اختصاصی و عمومی شود، تأکید کرد: شهرداری‌ها باید نسبت به ارتقای دانش حقوقی خود و شهرداری‌ها اقدام کنند و برنامه‌های ۵ ساله بر مبنای برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت باشند.


تغییرات مدیریت شهری مانع از کسب درآمد مالی پایداربرای رشت

در ادامه همایش شهردار رشت نیز با اشاره به دستور وزارت کشور در اخذ مطالبات شهرداری‌ها از دستگاه‌ها اجرایی تا پایان آبان ماه امسال، گفت: متاسفانه برخی دستگاه‌ها همکاری لازم را انجام نمی دهند.
«ناصر حاج‌محمدی» افزود: شهرداری‌ها مطالبات فراوانی در ارتباط با جذب بودجه امسال از دستگاه های اجرایی دارند. تاکنون شهرداری رشت موفق به وصول ۱۷ میلیون تومان از مجموع مطالبات خود از یکی از دستگاه‌ها شده است اما سایر دستگاه‌ها همکاری لازم در این زمینه را انجام نمی دهند.
وی با تاکید به لزوم کسب درآمدهای پایدار و تفکر درآمدزایی درکلانشهر رشت، گفت: شهر رشت به دلیل تغییر پی درپی شهردار و شوراها نتوانست منابع مالی پایدار برای شهرداری در طول این سال‌ها کسب کند.
حاج‌محمدی با اشاره به جذب سرمایه‌گذاران برای رشد، شکوفایی و توسعه در شهرداری، درباره تخلفات اخیر شهرداری‌ها گفت: در ماه‌های گذشته شهرداری‌ها از محل تخلفات ساختمانی درآمد زایی کرده و به این صورت سرمایه مالی جذب می‌کند که باید توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ اصلاح شود.
شهردار رشت با بیان اینکه تا سال ۷۷ به املاک بدون سند مالیکت پروانه ساخت داده می‌شد، ادامه داد: امروز بسیاری از زمین‌های شهر رشت مورد هجوم ساخت و ساز غیرمجاز قرار گرفته این موضوع سبب افزایش قیمت شده که نیازمند نظارت بیشتر هستیم.

لزوم جذب سرمایه‌گذار برای کسب درآمد پایدار

در ادامه این رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه امروز بی‌پناه‌ترین فرد در یک شهر، شهردار است که هر لحظه با کوچکترین اشتباه در معرض تهدید و برکناری قرار می‌گیرند، گفت: هنوز نقش شوراها در کشور به رسمیت شناخته نشده است باید از پتانسیل شورای شهر به عنوان یک نهاد مردمی استفاده کرد.
«اسماعیل حاجی پور» با تاکید بر پرداخت مطالبات کارگران شهرداری، گفت: ۸۴۷ رفتگر در شهر رشت مشغول به فعالیت هستند و عدم پرداخت حقوق این افراد سبب ایجاد مشکلات امنیتی، اجتماعی، بهداشتی در شهر می‌شود.
وی با بیان اینکه شهرداری‌های کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند، افزود: امروز شهرداری‌ها برای رفع مشکلات خود نیازمند جذب و حضور سرمایه‌گذار هستند که باید از طریق استانداری و نهادهای ذیربط زمینه لازم برای حضور آنها در شهر فراهم شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.