فراز و نشیب آزاد راه قزوین ـ رشت و سردرگمی اهالی رودبار؛دردسر ٨ کیلومتری

0 818

آزاد راه قزوین ـ رشت به طول ۱۳۰ کیلومتر در بعدازظهر ۲۴ اسفند ١٣٨٨ با حضور دکتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران رسماً افتتاح شد. آزاد راه رشت ـ قزوین اولین آزادراهی است که از کوه‌های البرز می‌گذرد و با هدف تقویت محور تهران، رشت، انزلی و آستارا که جزئی از مسیر کریدور شمال ـ جنوب بوده و یکی از مهمترین محورهای ارتباطی کشور محسوب می‌ شود، احداث شده است.

به دنبال سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۰ به استان گیلان و به دستور وی عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد. آزاد راه قزوین ـ رشت دارای دو ایستگاه اخذ عوارض اصلی است که ایستگاه اول، ایستگاه اخذ عوارض قزوین و ایستگاه دوم، ایستگاه امامزاده هاشم است. این آزاد راه ۱۰ تونل به طول ۵/۵ کیلومتر، ۳۰ پل بزرگ و ۴۴۰ پل کوچک دارد. در حال حاضر احداث هشت کیلومتر از این آزاد راه که در مسیر منجیل تا رودبار واقع شده  باقی مانده و مسیر رفت و آمد خودروها از داخل شهر رودبار انجام می شود. این آزادراه که با هزینه هنگفت و با هدف  صرفه‌جویی در زمان بین این دو شهر احداث شد اما همچنان بلاتکلیف قطعه هشت کیلومتری بین رودبار و منجیل  است و موجب توقف مسافران در جاده قدیم رودبار و هدر رفت زمان در طول مسیر شده است. این مساله مشکلات عدیده ای را در شهر رودبار به وجود آورده است. در ایام تعطیلات، شهروندان رودباری  با ترافیک چندین کیلومتری که گاهاً انتهای این ترافیک تا شهرهای منجیل و لوشان نیز امتداد دارد روبرو می شوند.

با توجه به اینکه زیتون، محصول استراتژیک این شهرستان بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما توقف مسافرین برای خرید زیتون موجب بروز ترافیک و اختلال در امورات شهروندان شده است. این مساله دو دستگی در بین اهالی شهر رودبار به وجود آورده است. در حالیکه کسبه زیتون فروش رودبار که علاوه برایجاد اشتغال برای سه هزار نفر، تاثیر چشمگیری بر اقتصاد منطقه و رونق صنعت زیتون در شهر رودبار دارند بعلت تجربه تلخ گذشته که ناشی از بدقولی های مسئولین درخصوص ساماندهی و جایگزینی مغازه های شهرک ولیعصر با مجتمع پائیزان بود، نگران تکرار این اتفاق هستند و درخواست عبور آزادراه از داخل شهر را دارند اما از سوی دیگر ساکنین با توجه به حجم ترافیک در بیشتر روزهای سال، خواستارعبور آزاد راه از بیرون شهر رودبار هستند و معتقدند هر مسافری که قصد تهیه زیتون یا دیگر محصولات شهرستان را داشته باشد می تواند به داخل شهر مراجعه کند. همه مسافرین نباید درگیر این مشکل شوند و بسیاری از زمان خود را در ترافیک های سرسام آورسپری کنند و مشکلات ناشی از ایجاد ترافیک را مردم و ساکنین شهر رودبار متحمل شوند.

شایان ذکر است که ترافیک ایجاد شده در داخل شهررودبار ضمن بروزمشکلات ترددی برای اهالی و ساکنین، معضلات دیگری برای نهاد های خدماتی از جمله آتش نشانی، اورژانس و … را به وجود اورده است که در اکثر مواقع پیامد های جبران ناپذیری به دنبال دارد. البته هم اکنون  با تخصیص بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی به باند رفت آزاد راه از قزوین به رشت و با ایجاد تونل در حال احداث ، برخی از فعالین اجتماعی و سیاسی شهرستان رودبار اعتقاد دارند مسئولین وزارت راه و شهرسازی و پیمانکار پروژه بصورت پنهانی، همزمان درحال احداث هر دو باند آزاد راه با استفاده از تونل هستند.

بازاریان زیتون شهر رودبار و کسبه ای که اقتصاد و رونق کاسبی آنها به این جاده گره خورده است در روزهای اخیر با شنیدن شایعاتی مبنی برعدم عبور آزاد راه از داخل شهر قصد تعطیلی بازار و تجمع اعتراض آمیز در سطح شهر را دارند و به نظر می رسد نهادهای امنیتی شهرستان باید خود را آماده کنند. چرا که این مساله اجتماعی و اقتصادی در حال تبدیل شدن به یک معضل سیاسی است. موضوعی که به نظر می رسد با اعتصاب بازاریان و تجمع آنها در فرمانداری دست آویز خوبی برای شبکه های معاند خواهد شد. مطالبه ای که می توانست با ایجاد مجتمع های بین راهی در سطح آزادراه به خوبی مدیریت شود اما بدلیل بدعهدیهای مسئولین شهرستان، استان و کشور در خصوص مجتمع پائیزان و بلاتکلیفی بیش از ۵۰۰ کسبه که سال هاست چشم انتظار راه اندازی آن هستند به یک معضل حساس سیاسی تبدیل شده و باید به انتظار بنشینیم و ببینیم آیا قدرت کسبه بازار زیتون رودبار به مسئولین خواهد چربید یا خیر…؟ موضوعی که گذشت زمان، پاسخ آن را به ما خواهد داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.