منطقه آزاد انزلی باید خانه امن سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی باشد

در مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل منطقه آزاد انزلی عنوان شد

0 417

مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل منطقه آزاد انزلی صبح روز سه شنبه با حضور مسولان کشوری و استانی در منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

در این مراسم، دکتر «مرتضی بانک» مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، فعالان اقتصادی و عرصه تولید را سرمایه های اصلی مناطق آزاد برشمرد و گفت: افرادی که کار و تلاش می کنند تا تولیدی را به مردم عرضه کرده و صادراتی داشته باشند، علاوه بر اینکه موجب اشتغالزایی می شوند و قدرت اقتصادی کشور را تضمین می کنند، برای آیندگان نیز فرصت های مناسبی بوجود می آورند و چنین افرادی واقعا ارزشمند و مورد احترام هستند.

دکتر مرتضی بانک

وی با تأکید بر اینکه باید از قوانین در جهت رفع موانع تولید و آسان سازی امور استفاده کرد افزود: در سال رونق اقتصادی شاهد رونق مناطق آزاد هم هستیم به گونه ای که  در سال ۹۶ حدود ۴۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی را در مناطق آزاد داشتیم و در سال ۹۷ این میزان به ۶۸۰۰ میلیارد تومان رسید و برآورد می شود تا پایان سال ۹۸ این میزان به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در کل مناطق آزاد کشور برسد. و فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران توانستند با فکر و تدبیر علیرغم همه محدودیت هایی که از جانب کشورهای غیر دوست ایجاد می شود این کار را انجام دهند که بسیار با اهمیت است، چون آینده ما در گرو توسعه اقتصادی است.

دکتر بانک با تأکید بر اینکه کمک های مقطعی فقط موجب توزیع فقر می شود تأکید کرد: باید با تقویت تولید و صادرات، توسعه را تشویق و ترویج کنیم. البته نمی توانیم به کسانی که مشکل دارند کمک نکنیم اما این کار نباید توسعه و رونق کشور را تحت تاثیر قرار دهد. یعنی هم باید به عامه مردم توجه شود و هم به تضمین آینده آنها از طریق یاددادن ماهیگیری نه دادن ماهی.

به گفته ایشان در چنین شرایطی شاهد رشد سرمایه گذاری در مناطق آزاد هستیم و بیش از ۲۵ واحد که تا سال قبل، وارد کننده بودند الان تولید کننده هستند و محصولشان به کشورهای مهم دنیا نیز صادر می شود.

وی با تأکید مجدد مبنی بر روان سازی قوانین مرتبط در جهت تشویق تولیدکنندگان نه در جهت خستگی و بی انگیزگی آنها اضافه کرد: دولت با تمام قوا با ارایه تسهیلات و مشوق ها در جهت رفع موانع تولید تلاش می کند. تحریم های ظالمانه از همه ابعاد که قابل مقایسه با هیچ نوع تحریم در دنیای فعلی و گذشته نیست، چون سیستم تحریمی به دنبال کالا نیست بلکه دنبال افرادی است که به صورت شخصی یا شرکتی با ایران کار می کنند و آنها را تحریم می کند. طبیعتا سرمایه گذار هم تا می بیند منافعش تحت تاثیر قرار می گیرد اصلا جلو نمی آید. پس باید برای اعتماد سازی و ساده سازی قوانین و حمایت از سرمایه گذار تلاش کنیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی با این شتاب در توسعه از مهمترین مناطق آزاد ما خواهد شد و قطعا می تواند از پیشرو ترین مناطق آزاد کشور هم باشد گفت: دریای خزر یک دریای بسته و فعالیت اقتصادی در آن سخت بود ولی امروز می توانیم ادعا کنیم که فعالیت اقتصادی در دریای خزر آسان شده و مهمترین منافع اقتصادی اوراسیا در دریای خزر تعریف می شود.۸۰۰ قلم کالا مبادله می شود که ۳۶۰ قلم از کالاها ایرانی هستند. و اگر تولید با کیفیتی داشته باشیم که به بازار مصرف نزدیک باشد قطعا موفق تر هم خواهیم بود. چون کشتیرانی در دریای خزر یک طرفه بود ولی این اتحادیه باعث دو طرفه بودن کشتیرانی می شود و ضمن کاهش هزینه ها فرصت بسیار خوبی برای ما ایجاد می کند.

وی گفت: هر کدام از مدیران منطقه آزاد در جای خود زحمات زیادی برای اینجا کشیدند و کریدور ایجاد شده بین ما و قزاقستان و چین از ابتکارات دکتر مسرور بود و در ادامه باید با فرهنگ سازی برای رسیدن به اهداف مشترکمان تلاش کنیم چون ایجاد سیستم ارتباطی و تکمیل زنجیره حمل و نقلی یک امکان بسیار بزرگ است و به من گفته اند ۹۱ کشتی تا الان آمدند و تخلیه و بارگیری کردند. بنابراین تکمیل راه آهن و اسکله رو رو بسیار مهم است. باید با مد نظر قرار دادن سیاست های کلان دامنه تحریمی را کنترل کنیم تا مناطق آزاد کمترین صدمه را داشته باشند.

دکتر بانک همچنین با بیان اینکه مناطق آزاد هم به سیستم گمرکی وصل است و هم دستگاه نظارتی حضور دارند در مورد معافیت مالیاتی گفت: ۲۰ سال معافیت مالیاتی گمرکی در منطقه آزاد وجود دارد و هشت منطقه آزاد جدید نیز تصویب شد. بعد از ۲۰ سال معافیت، طی یک برنامه پنج ساله تا ۳۰ درصد به صورت پلکانی مالیات اعمال می شود. در مورد مالیات بر ارزش افزوده هم موارد مرتبط باید در مجلس تصویب شود.

وی تصریح کرد: صادرات ما در مناطق آزاد از ۱۹۰ میلیون دلار در سال ۹۲ به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار می رسد. مصرف ارزی ما و میزان واردات ما نیز حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار است.

وی ثبات مدیریتی را یکی از مهمترین نکات برشمرد و افزود: اگر برای هر مشکل کوچکی مدیران را عوض کنیم هیچوقت برنامه ریزی ها تحقق نمی یابد. موفقیت منطقه آزاد انزلی نیز به دلیل حضور چند ساله دکتر مسرور بود که که علیرغم تمایل خودشان که می خواستند بعد از سه سال بروند ولی به پیشنهاد ما ماندند. بهرحال ما آمدیم اینجا که سرمایه گذار و گردشگر بیاید و هر کاری برای انجام بهتر این دو خدمت در چارچوب قانونی باید انجام شود. تا سرمایه گذار مدام درگیر بروکراسی اداری نشود. سامانه

یکپارچه الکترونیک خدمات سرمایه گذاری در مناطق آزاد نیز شکل گرفته و تا ۲۲ بهمن بخش زیادی از سامانه به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه ما به سرمایه گذار بدهکار هستیم تأکید کرد: باید برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کنیم و با سوء استفاده کنندگان هم که فقط بخواهند با مجوز ها منافعی را تامین کنند هیچ ارتباطی نخواهیم داشت.

فعالیت ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی منطقه آزاد انزلی

دکتر «ارسلان زارع»، استاندار گیلان با بیان اینکه یکی از مهمترین و کاربردی ترین رویکرد دولت در مناطق آزاد استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این بخش است اظهار کرد: برای دستیابی به برنامه های پنج ساله و سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور گام های موثری برداشته شده و فعالیت های اقتصادی با ارایه تشویق ها و بسته های حمایتی و ظرفیت های مناطق آزاد موجب بهبود فضای کسب و کار شده و گرایش سرمایه گذاران را به این منطقه در پی داشته است. و امروز بالغ بر ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در این منطقه در مدار فعالیت قرار دارند. و حدود بیست هزار نفر نیز مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: خیلی از تولیدکنندگان فعلی خود قبلا وارد کننده بودند و این ظرفیت اشتغالزایی کنار سایر مزیت های صنعتی در راستای توسعه استان است. همچنین اقدامات شایسته ای که در بخش گردشگری با استقبال مردم استان و کشور روبرو بوده و می تواند زمینه ساز بهبود نرخ اشتغال در استان باشد.

استاندار قول داد به عنوان نماینده عالی دولت در استان همه گونه حمایت از منطقه آزاد انزلی داشته باشد. وی گفت: انتظار دارم با مدیریت جدید ضمن برنامه ریزی و الویت بندی انتظارات مردم گیلان را که انتظارات رییس جمهور و ما نیز هست در راستای استفاده از کریدور شمال جنوب و اسکله و راه آهن هر چه زودتر محقق شود.

مجتمع بندری کاسپین هویت منطقه آزاد انزلی است

دکتر «رضا مسرور»، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل پیشین منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه به عنوان یک گیلانی این توفیق را پیدا کردم که بعد از ۱۰ سال دوری، در اینجا خدمت بکنم گفت: ۷۱ درصد از سود انباشته این سازمان که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان می شود طی شش سال اخیر اتفاق افتاد. برای ساخت مجتمع بندری کاسپین ۱۸ ماه واقعا کار شبانه روزی انجام شد که الان دو پست آن حاضر شده است و کارهای زیاد دیگری باید در کاسپین انجام بشود و مجتمع بندری کاسپین هویت منطقه آزاد انزلی است.

 

رضا مسروروی با تأکید بر اینکه مناطق آزاد برای ایجاد درآمد ارزی است و یکی از محورهای این کار ترانزیت است بیان کرد: این بخش می تواند برای گیلان ثروت آفرینی کند و کریدور ایجاد شده یک شبه نبوده و پیگیری زیادی داشته است. در این کریدور ۳۵ کشتی آمده و پنج کشتی صادر شده و تحریم پذیر هم نیست و این خیلی مهم است، البته به شرطی که دستگاه های اجرایی خودمان کریدور را تحریم نکنند ما مشکلی نخواهیم داشت!

مسرور با بیان اینکه برای کریدور شمال-جنوب با روس ها و هندی ها توافقات زیادی انجام شد خبر داد که تا یکی دو ماه آینده اولین محموله از این مسیر عبور خواهد کرد. وی با تأکید بر استراتژیک بودن منطقه آزاد انزلی در کشور گفت: اوراسیا فرصت بسیار مناسبی برای منطقه است. باید ارتباط شستا با مناطق آزاد را نیز افزایش دهیم. و در همین راستا در خود انزلی با چند هلدینگ صحبت کردیم تا به این موضوع وصل شوند و در مورد گردشگری کارهای زیادی اینجا انجام شد مثل ساخت مارینا که اگر همین کارها را در دیگر شهرها انجام بدهیم می توانیم زنجیره گردشگری را شکل دهیم.

مسرور گفت: مشکلات کشور الان به گونه ای است که همه باید همدلی و همکاری  داشته باشیم و امیدوارم دکتر روزبهان دو پروژه مهم راه آهن که باید تا پایان دولت کارهایش تمام بشود، همچنین اسکله رو رو را پیگیری کنند، تا این سیکل به هم وصل شود.

نقش پر رنگ بخش خصوصی در پیشرفت منطقه آزاد

دکتر «اصغر امانی»، رییس انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه چهار هزار فعال اقتصادی در منطقه آزاد انزلی داریم از مدیرانی که از آغاز راه اندازی این منطقه مسوولیت داشتند یاد کرد و گفت: در آغاز اینجا فقط دو سه کارخانه فعال داشتیم و بخش تجاری هم نبود. حتی کسانی انتقاد می کردند ولی رویای ما بعدا در قالب راه اندازی کریدر شمال جنوب معنا پیدا کرد. و اکنون این منطقه تبدیل به یک منطقه قابل اتکا برای استان و کشور شده است.

اصغر امانیوی با اشاره به اینکه بخش خصوصی در روند این پیشرفت نقش پر رنگی داشته افزود: اما امروز بخش خصوصی در منطقه با مشکلاتی مواجه است. و کسانی از فرار مالیاتی در مناطق آزاد حرف می زنند که یا خودشان شکل دهنده فرار مالیاتی هستند و یا آدرس غلط می دهند. کسانی دارند از قاچاق کالا حرف می زنند که خودشان کالا قاچاق می کنند. چون هیچ دستگاهی شفاف تر از مناطق آزاد در خصوص مالیات و قاچاق کالا عمل نمی کند. زیرا هر کالایی که به مناطق آزاد وارد می شود در گمرک ثبت می شود.

وی با انتقاد از عملکرد رسانه ملی افزود: نمی دانیم کدام بخش از حرف های صدا و سیما را در مورد فرار مالیاتی و قاچاق کالا بپذیریم! وی با تأکید بر اینکه انزلی ظرفیت زیادی در توسعه گردشگری و صنعتی دارد، خواستار این شد که کالاهایی که در سرزمین اصلی تولید و به مناطق آزاد می آید در زمره صادرات قرار گیرند.

توسعه منطقه آزاد انزلی را به عنوان خانه امن سرمایه گذاران

دکتر «محمد ولی روزبهان»، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل جدید منطقه آزاد انزلی نیز با اشاره به موقعیت خاص کشور در شرایط فعلی، توجه به ظرفیت های مناطق آزاد را در این موقعیت خاص بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: کشور ما از نظر جغرافیایی حلقه اتصال جهان است. شرق و غرب و شمال و جنوب جهان با استفاده از ظرفیت های طبیعی ما می تواند به هم متصل شود.

محمد ولی روزبهانوی ویژگی دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب را یک ظرفیت مهم برشمرد و گفت: در کل کشور چهار منطقه وجود دارد که شرایط خاصی دارند از جمله گیلان، گلستان، سیستان و بلوچستان و خوزستان، چون در این استان ها هم مرز هوایی داریم هم زمینی و دریایی و ریلی. و در این بین گیلان و گلستان برای ارتباط با شرق و چین که بیشترین تولید و قدرت اقتصادی را دارد از پایداری بیشتری برخوردارند. بنابراین در جهت زیرساخت اگر بتوانیم بخش عظیمی از تجارتی که در گذشته از دریا عبور می کرد و به خاورمیانه و اروپا می رسید را به این منطقه سوق دهیم بسیار با ارزش خواهد بود. چون مسیر جنوبی حداقل ۱۵ روز طولانی تر است، یعنی زمان بیشتر و هزینه بیشتر و قدرت رقابتی پایین تر، پس باید ظرفیت های خودمان را فعال کنیم. و منطقه آزاد انزلی این ظرفیت را دارد و با تلاش خوبی که از دولت یازدهم شروع شد و تحول بوجود آورد، زیرساخت های این کار آماده است.

وی تجارت بین المللی و استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی را به جهت سرمایه گذاری زیادی که انجام شد به عنوان قبل و بعد از دولت یازدهم یاد کرد و گفت: یکی از عزیزانی که بیشترین تلاش را داشته آقای دکتر مسرور بودند که من نیز از ایشان و هم از فعالان اقتصادی منطقه تقدیر ویژه دارم.

روزبهان با بیان اینکه دولت ها نباید فعالیت اقتصادی بکنند بلکه باید سکاندار باشند اضافه کرد: اقدامات بسیار خوبی انجام شده ولی باید افق دیدمان را بلندتر کرده و به کار و تلاشمان استمرار دهیم. و منطقه آزاد انزلی را به عنوان خانه امن سرمایه گذاران توسعه دهیم که در آن تکریم و تشویق و حمایت ببینند و منطقه آزاد انزلی تبدیل به الگویی برای سرمایه گذاران اقتصادی کشور و حتی جهان بشود. و من خودم را موظف می بینم در ادامه زحمات مدیران قبلی با تمام توانم و تجاربی که در طول خدمت کسب کردم و همچنین با حمایت جناب آقای رییس جمهور،آقای دکتر نوبخت، آقای دکتر بانک و معاونین، استاندار ارجمند و سایر مدیران و نمایندگان و همکاران مرتبط منطقه آزاد انزلی را به عنوان یک الگو و جای امن و مناسب برای سرمایه گذاری تبدیل کنم تا در کشور بدرخشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.