نهالکاری در جنگل‌های متروکه گیلان

سرانه جنگل‌های گیلان با کاشت نهالهای جدید بهبود می‌یابد؟

0 350

گیلان رتبه چهاردهم کشور در سرانه جنگل را داراست. ازاین رو تلاش و تاکید کارشناسان بر ارتقای وسعت مناطق جنگلی و نهالهای دست کاشت است. روز گذشته مدیرکل منابع طبیعی گیلان از اجرای طرح صیانت از جنگل‌ها، احیاء، غنی‌سازی و توسعه جنگلها در ۸ هزار هکتار از جنگل‌های استان خبر داد.

«حامد اختری» با اشاره به اینکه در اجرای طرح صیانت، تاکنون ۶ هزار هکتار در مورد مراقبت گرفتند، افزود: طی این طرح مناطقی که جنگل عقب نشینی بیشتری داشت، حدود ۵ الی ۱۵ سال طرح‌های مراقبتی انجام شده و اکنون این عرصه‌ها به یک جنگل واقعی تبدیل شده‌اند که نمونه‌های آن در تالش، آستارا، رضوانشهر و ماسوله مشهود است. امسال نیز در راستای اعتبارات تخصیصی برای احیا و غنی سازی جنگلها، ۷۴۰ هکتار برنامه کاشت ۸۲۰ هزار نهال دراین مناطق اجرا شد.

اما اجرای طرح جامع صیانت از جنگلها در گیلان که اداره‌ی کل منابع طبیعی به عنوان یک راهبرد اساسی جهت حفظ، احیا و توسعه جنگل از اواسط دهه ۸۰ در گیلان اجرایی کرده چه تاثیراتی در مدیریت و پایداری گونه‌های جنگلی و بازگشت حیات وحش به عرصه‌های جدید جنگلی داشته است؟

«محمد رضا عبدالهی» معاون امور جنگلهای گیلان در پاسخ به سوال مرور گفت: طرح‌های جنگل‌کاری در ارتفاعات بالادست و در مرز جنگل و مرتع در آستارا، تالش، رضوانشهر و چند منطقه دیگر اجرا شده است. این طرح بیشتر در مناطقی که با عقب‌نشینی جنگل یا حفره‌های خالی در داخل جنگل مواجه بودیم اجرا شد.

معاون امور جنگلهای گیلان درباره افزایش وسعت جنگلهای گیلان در اجرای این طرح گفت: نهال کاری طرح صیانت خارج از ۵۶۴ هزار هکتار جنگلهای استان و در مناطق سابق جنگلی که فاقد درخت بودند انجام شد. همچنین در راستای توسعه و احیا و غنی سازی جنگلها، از محل صندوق توسعه جنگلها و شرکتهای بهره بردار نیز در فضاهایی که پیشتر برداشت چوب صورت گرفته بود، نهال کاری انجام شد که این کار جزو تعهدات این شرکتها قرار دارد. طی این طرحها تاکنون ۸ میلیون نهال کاشته شده است.

وی با تأکید به اینکه هدف طرح فقط کاشت درخت نیست و عملیات نگهداری و مراقبتی نیز انجام می‌شود افزود: در برخی از مناطق به دلیل شرایط اقلیمی خاص منطقه، درختان نیازمند نگه داری و پایش چندین ساله هستند. حتی دربرخی نقاط سه مرتبه نهالکاری تکرار شد. در حال حاضر ارتفاعات آستارا، تالش و رضوانشهر این درختان کاملا به جنگل تبدیل شده‌اند ولی در منطقه سلانسر رودبار به دلیل وجود شرایط سخت اقلیمی رشد نهالها کمی کندترپیش می‌رود.

عبداللهی درباره گونه نهال‌های کشت شده نیز افزود: ازهمه گونه‌های جنگلی متناسب با شرایط آب وهوایی منطقه از جمله گونه‌های ون، بلوط وگلابی وحشی که متناسب منطقه هستند استفاده شده فقط در نقاطی که در مرز مرتع با جنگل که عقب نشینی زیادی داشتیم از کاج سیاه بعنوان گونه پیش آهنگ که رطوبت خاک را در خود حفظ و ازضرر آفتاب جلوگیری می‌کند و شرایط را برای رشد گونه‌های دیگر فراهم می‌کند استفاده کردیم.

وی به پایش صدرصدی این مناطق نیز اشاره کرد و گفت: بازگشت حیات وحش از جمله پرندگان و خزندگان بومی، گزار، شغال و حتی مرال نیزدر این مناطق گزارش شده که مستندات آن در اداره کل موجود است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.