ورود شیرابه زباله به ساحل صدف آستارا

0 621

رها سازی روزانه در حدود ۱۲۰ تن زباله در ساحل داداش آباد شهرستان مرزی بندر آستارا و ورود شیرابه‌ی ناشی از این زباله‌ها به دریای خزر، به معضل زیست محیطی این شهرستان تبدیل شده است.

«مهدی نصرتی» فعال زیست محیطی و مدیرعامل گروه زیستمان درآستارا در گفت و گو با مرور با بیان این مطلب گفت: ساحل داداش آباد بخشی از محدوده‌ی حیات وحش لنوندویل و جز مناطق ۴ گانه‌ی محیط زیستی در گیلان است که از سال ۱۳۷۵ تبدیل به مکانی برای محل رها سازی روزانه بیش از ۱۰۰ تن زباله توسط شهرداری این شهر شده است.

نصرتی در ادامه افزود: با توجه به اینکه درسال ۷۵ محیط زیست استان به طور موقت محدوده ‌ی ۵ هکتاری از این ساحل را به شهرداری آستارا اختصاص داد اما اکنون این منطقه به ۱۷ هکتار افزایش پیدا کرده و نکته‌ی بسیارمهم اینکه در کمتراز یک کیلومتری این ساحل، طرح سالمسازی دریا (طرح ساحل صدف ) برای استفاده‌ی گردشگران پیش بینی شده و روزانه صدها نفر از گردشگران و مردم شهرستان در آن شنا می‌کنند که حاوی شیرابه ‌ی زباله‌های رها شده در ساحل داداش آباد است. در واقع جهت حرکت و چرخش آب، شیرابه‌های محل دپوی زباله را به سمت طرح سالمسازی هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: حتی ایجاد ساحل صدف در این منطقه بدون طرح توجیهی زیست محیطی بوده و به جنگلهای ساحلی و حیات وحش لوندویل که جزو بکرترین و ارزشمند‌ترین سواحال دریای خزرهستند ازلحاظ اکوسیستم و تنوع حیات وحش آسیب وارد کرده است.

این فعال زیست محیطی با تأکید به اینکه شهرداری آستارا تاکنون اقدامی برای کانال کشی و هدایت شیرابه زباله‌ها و جلوگیری از ورود آن به دریا انجام نداده افزود: متأسفانه زباله‌های شهرستان آستارا دراین مکان دفن نشده و رها می‌شوند و بسیاری از شهروندان آستارایی از این موضوع بی اطلاع هستند و اطلاع ندارند بوی بد زباله که تا شهر آستارا حس می‌شود ازاین ساحل نشات می‌گیرد. این درحالیست که آستارا در گیلان به لحاظ آموزش و فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا موفق عمل کرده و توانسته رتبه اول را کسب کند. از سوی دیگر ورود شیرابه‌ی زباله ساحل داداش آباد به خزر می‌تواند مشکلات سیاسی برای کشور به دنبال داشته باشد.

نصرتی با اشاره به اینکه این شهرستان از نبود مدیریت پسماند و لندفیل زباله رنج می‌برد گفت: براساس تصمیم مدیریت پسماند گیلان، مقرر شده زباله‌های آستارا در تالش مدیریت شوند. این درحالیست که مکان احداث کارخانه کمپوست در لیسار تالش به دلیل قرارگیری آن در منطقه‌ی حفاظت شده محیط زیستی، خود جای بحث و تامل دارد.

در همین رابطه از«جواد معیتی» شهردار بندر آستارا درخصوص احداث لندفیل زباله در آستارا و میزان اعتبارات مدیریت پسماند جویا شدیم.

معیتی به مرور گفت: مکان دفن زباله در این شهرستان سالهاست به صورت سنتی اداره می‌شود. البته کانالهایی برای هدایت شیرابه و کاهش ورود آن به دریا و اراضی اطراف پیش بینی کرده ایم. درحال حاضر نیز حوضچه‌ای برای جمع آوری شیرابه در دست احداث داریم که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دیوار کشی اطراف و زیرسازی آن انجام شده است.

شهردار آستارا همچنین از اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار استانی جهت ساماندهی محل دفن زباله و احداث لندفیل در این منطقه خبر داد وگفت: همه روزه زباله‌های تولیدی شهرهای آستارا، لوندویل و تمامی روستاها این شهرستان به این محل انتقال داده می‌شود. اما حجم زباله‌های ورودی به محل دفن زباله بسیار زیاد است و زباله‌ها با شن، ماسه و آهک پوشیده می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.