پیش بینی افزایش ۱۵ درصدی قیمت مرغ

بعد از اصلاح قیمت مرغ و تخم مرغ از سوی دولت؛

0 339

به گفته رییس اتحادیه مرغداران گیلان بعد از اصلاح قیمت مرغ و تخم مرغ، پیش بینی می‌شود هر کیلو گوشت مرغ با افزایش قیمت  ۱۰ تا ۱۵ درصدی مواجه شود.

بعد از اینکه هفته گذشته، دماوندی نژاد معاون وزیر جهاد کشاورزی از درخواست مرغداران برای بررسی و اصلاح قیمت مرغ در جلسه ای با حضور معاون اول رییس جمهور خبر داد، بلافاصله قیمت هر کیلو مرغ در کشور به ۶۵ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ، از ۷۰ هزار تومان گذشت. این درحالیست که بنابر اعلام مرکز پژوهش های مجلس طی چهار ماه اخیر بعد از مردمی سازی یارانه ها، سرانه مصرف مرغ در کشور ۳۰ تا ۵۰ درصد افت داشته است.

گیلان با دارا بودن حدود ۹۰۰ واحد مرغداری و تولید روزانه ۵۰۰ تن گوشت مرغ یکی از قطبهای تولید مرغ کشور محسوب می‌شود که بخشی از تولید مازاد خود را به استانهای همجوار از جمله تهران عرضه می‌کند.

حال با افزایش قیمت مرغ در پایتخت و گمانه زنی ها از افزایش قیمت آن در روزهای آینده و حضورانبوه مسافران در روزهای پایانی شهریور، مشاهدات شهروندان از مراکز خرید و بازار حاکی از کمبود مرغ در سطح فروشگاههاست. درعین حال علیرغم افزایش قیمت مرغ در استانهای همجوار، این کالای اساسی در رشت همچنان هر کیلو ۵۹۸۰۰ عرضه می شود.

در همین رابطه «فرهاد گیاهی» رییس اتحادیه مرغداران گیلان به مرور، در حال حاضر گیلان با کمبود تولید مرغ مواجه نیست و در شهریورماه نیز به اندازه کافی جوجه ریزی در مرغداریهای استان انجام شده است.

وی تاکید کرد: در صورت دریافت هر گونه گزارشی از کمبود مرغ در استان بلافاصله مانع از خروج مرغ مازاد به استانهای همجوار و تهران خواهیم شد یا اینکه از طریق پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی نسبت به توزیع مرغ منجمد اقدام می‌کنیم.

 گیاهی با تاکید به اینکه در حال حاضر هر کیلو گوشت مرغ در گیلان براساس مجوز ستاد تنظیم بازار ۵۹۸۰۰ هزار تومان عرضه می شود اظهار کرد: هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت مرغ در استان نداریم. منتها قرار است در روزهای در بخش هزینه های جانبی تولید مرغ از جمله دستمزد کارگر، قیمت ریز مغذی ها و نهاده های دامی اصلاح قیمت داشته باشیم که احتمال افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی در قیمت مرغ وجود دارد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گیلان درخصوص تامین نهاده های دامی مورد نیاز مرغداران استان نیز بیان کرد: کلیه نهاده های دامی مورد نیاز مرغداران توسط پشتیبانی امور دام بدست تولید کنندگان رسیده است. فقط بخشی از نهاده ها که بر اساس ارز ترجیحی سفارش گیری شده بود هنوز به دست برخی مرغداران نرسیده است که با حمایتهای انجام شده مانع از عدم جوجه ریزی در آنها نشده است.

وی با تاکید به اینکه  به ازای هر جوجه در طول دوره ، ۴/۵ کیلو نهاده دامی در اختیار تولید کننده قرار می گیرد اظهار کرد: با ارایه تسهیلات و کمک هزینه های جانبی در بخش سرمایه گذاری تاکنون اجازه ندادیم حتی یک واحد تولید مرغ گوشتی در گیلان از مدار تولید خارج شود .

گیاهی افزود: در گیلان بالغ بر۹۰۰ واحد تولید مرغ گوشتی فعال هستند که با مشارکت زنجیره های تولید و یا مستقل نیاز مرغ استان را تامین می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.